16 berichten aan het bekijken - 1 tot 16 (van in totaal 16)
  • Q:
    Bijdrager
    Rnbnoud

Probleem Harde schijf en Mac

Hallo,

Ik heb net een clean install gedaan (High Sierra; oudere mac). Ik heb 4 externe schijven waarvan ik er bij er eentje niet in kan zoeken met zoekfunctie. Tevens niet met Spotlight. Al de Spotlight-truc gedaan die op internet aangegeven stond (Spotlight-> Privacy-> Betreffende schijf erin zetten en weer weghalen om Spotlight te doen dwingen om de betreffende schijf opnieuw te indexeren. Dit werkt niet). Het is voorheen de schijf geweest waarin ik met Time machine enige back-ups heb gemaakt. Daardoor was het een schijf geworden dat wilde ik er dingen naartoe verplaatsen moest ik volgens mij mijn wachtwoord elke keer opgeven. Kreeg toen ook wel eens meldingen dat ie ongtrendelt moest worden, maar die melding kreeg ik ook wel eens bij andere schijf. Kan iemand mij helpen mij HD weer “zoekbaar” te maken?

• Dit onderwerp is gewijzigd 1 week, 3 dagen geleden door Rnbnoud.
    Bijdrager
    sedikit

Ik probeer:

Heb je die niet verschijnende externe HD misschien aan een hub hangen? Verbind die eens rechtstreeks.

Over het af en toe moeten invullen van je wachtwoord: dat zou kunnen liggen aan de bevoegdheden. Externe schijf selecteren/Toon info (zo staat het bij mij) Let op het ontvinken links-onder (“Negeer eigendomsrechten: op dit volume)

Misschien heb je hier iets aan:

https://is.gd/7MLrR5

Bijdrager
    Rnbnoud

Hoi Sedikit,

Nee, ik heb hem niet aan een hub hangen. ” Negeer eigendomsrechten op dit volume” wordt bij mij niet gegeven in High Sierra. De bevoegdheden staan bij mij precies zoals bij jouw schijf.

Bijdrager
    Rnbnoud

Typisch is dat bij 2 schijven van mij wel die zin staat die je aangaf “Negeer eigendomsrechten: op dit volume” en bij mijn 2 andere externe schijven niet (??), waaronder deze schijf waar ik een probleem mee heb.

Verder zie ik bij “Delen en bevoegdheden” onder Externe schijf selecteren/Toon info 3 namen:

“system” (lezen en schrijven), “wheel” (lezen en schrijven) en “everyone” “alleen lezen”. Wat opvallend hieraan is is “wheel” Wat is dat? en “system”. Bij de andere schijven staat “ik”, “staff” en “everyone”….? Ik heb bij deze betreffende schijf nu ook maar “ik” toegevoegd (lezen en schrijven) maar dit verandert nog niets aan het feit dat ik niks kan zoeken binnen die schijf.

Bijdrager
    sedikit

Je hebt gelijk: op een andere externe schijf staat “Negeer eigendomsrechten op dit volume” wel aangevinkt. (mijn excuus is dat ik zei “ik probeer”). Misschien dat het juist wèl aangevinkt moet staan….Ik heb 5 externe HD’s waaronder 4 niet staan aangevinkt, en 1 wèl.Bij geen van die 5 heb ik problemen. Ik weet het ook niet meer…

Heb je nog naar die link gekeken?

Bijdrager
    Rnbnoud

Ja gekeken naar die link maar daar kan ik het probleem niet mee oplossen

Bijdrager
    hendrik ijzerbroot

Staat er iets belangrijks op die HD? Zo ja kopieer dat dan even en formatteer daarna de schijf opnieuw.

Partitie: Apple partitie indeling of GUID en het bestandsformaat Mac OS uitgebreid journaled.

Voor de partitie moet je in schijfhulpprogramma in de linker kolom de weergave zetten op “toon alle apparaten” en dan het device kiezen i.p.v. het volume.

ps: “wheel” en “staff” zijn benamingen voor groepen van gebruikers elk met meer bevoegdheden dan de gewone gebruiker maar met minder dan de administrator en dat is gewoonlijk degene die de Mac kocht en configureerde.

Bijdrager
    Rnbnoud

<p class=”cite”>hendrik ijzerbroot op 24 juli 2020 om 20:56</p>
    Staat er iets belangrijks op die HD? Zo ja kopieer dat dan even en formatteer daarna de schijf opnieuw.

Partitie: Apple partitie indeling of GUID en het bestandsformaat Mac OS uitgebreid journaled.

Voor de partitie moet je in schijfhulpprogramma in de linker kolom de weergave zetten op “toon alle apparaten” en dan het device kiezen i.p.v. het volume.

ps: “wheel” en “staff” zijn benamingen voor groepen van gebruikers elk met meer bevoegdheden dan de gewone gebruiker maar met minder dan de administrator en dat is gewoonlijk degene die de Mac kocht en configureerde.

Helaas staat er wel een boel op die schijf. Voor de duidelijkheid ik kan er gewoon bij hoor alleen kan er dus niet in zoeken…

Wat die wheel en staff betreft vind ik dit wel vreemd. Die staan totaal niet bij mijn andere schijven vermeld. Kan dit te maken hebben met het feit dat deze schijf de Time-machine-backup-schijf was? En kun je die wheel gewoon weghalen als gebruiken? Ik heb begrepen op internet dat niet te doen voor de systeem-schijf maar dit betreft een externe schijf.

Bijdrager
    hendrik ijzerbroot

Als er op een HD systeembestanden worden gezet (zoals de opstartschijf en de TM HD) dan staat daar de “wheel” groep bij dus dat moet je inderdaad met rust laten. Maar ik denk dat je het bij een voormalige TM HD wel kunt wissen. Zo niet dan zal er een bericht verschijnen dat je niet genoeg bevoegdheden hebt.

Ik heb overigens een HD en twee SSD’s met het systeem erop. Bij de HD en één van de SSD’s staat “wheel” erbij maar bij die andere SSD dus niet. En dat is raar want de ene SSD is een kloon van de andere en ik kan mij niet herinneren ooit “wheel” te hebben gewist.

Bijdrager
    Rnbnoud

<p class=”cite”>hendrik ijzerbroot op 24 juli 2020 om 22:49</p>
    Als er op een HD systeembestanden worden gezet (zoals de opstartschijf en de TM HD) dan staat daar de “wheel” groep bij dus dat moet je inderdaad met rust laten. Maar ik denk dat je het bij een voormalige TM HD wel kunt wissen. Zo niet dan zal er een bericht verschijnen dat je niet genoeg bevoegdheden hebt.

Ik heb overigens een HD en twee SSD’s met het systeem erop. Bij de HD en één van de SSD’s staat “wheel” erbij maar bij die andere SSD dus niet. En dat is raar want de ene SSD is een kloon van de andere en ik kan mij niet herinneren ooit “wheel” te hebben gewist.

Het was een voormalig Backup-schijf. Echter staan er nog steeds back-ups op die schijf. Ik heb die backups-map bij de vorige installatie geprobeerd direct te verwijderen door ze in de prullenbak te doen maar kon ze toen niet verwijderen (heb ik later ook begrepen op internet). Ik wist niet dat dat niet kon. Misschien kan het daar te maken mee hebben. Ik heb een clean install gedaan, daarna waren de backups weg uit de prullenbak (door formatteren).

Even een zijstraat: weet je overigens hoe ik ineeens de map backups kan verwijderen? Ik zie nl. alleen maar handmatig verwijderen van iedere backup vermeld staan op internet.

Bijdrager
    hendrik ijzerbroot

Je zou de map “backups.backupdb” van TM zonder meer moeten kunnen verwijderen. Dat kan lang duren vanwege het aantal onderdelen maar ik heb dat wel eens gedaan en dat werkt gewoon.

Bijdrager
    Rnbnoud

<p class=”cite”>hendrik ijzerbroot op 24 juli 2020 om 23:49</p>
    Je zou de map “backups.backupdb” van TM zonder meer moeten kunnen verwijderen. Dat kan lang duren vanwege het aantal onderdelen maar ik heb dat wel eens gedaan en dat werkt gewoon.

Dus gewoon verwijderen naar de prullenmand?

Bijdrager
    Rnbnoud

Ik heb gelukkig het antwoord op mijn probleem gevonden via een ander forum. Het komt erop neer dat je via de Terminal de Mac forceert opnieuw te indexeren. Het staat hier beschreven:

How to Exercise Control Over Spotlight Indexing

In het kort:
    Check eerst de situatie van de betreffende schijf (het Volume zoals men het in het Engels noemt) met commando sudo mdutil -s /mountPoint (waar mountpoint staat voor je schijf oftewel sudo mdutil -s /Volumes/schijfnaam
    Dan wordt aangegeven of “indexing enabled” is of “disabled”. In mijn geval disabled.
    Vervolgens om indexing aan te zetten:   sudo mdutil -i on /Volumes/schijfnaam en toen stond indexing weer aan! Gelukkig kan ik nu eindelijk weer mijn schijf doorzoeken en gelukkig hoef ik mijn harde schijf niet opnieuw te formatteren!

Bijdrager
    hendrik ijzerbroot

<p class=”cite”>Rnbnoud op 24 juli 2020 om 23:52</p>

Ja, gewoon naar de prullenmand verplaatsen en die dan legen.

Bijdrager
    Rnbnoud

<p class=”cite”>hendrik ijzerbroot op 25 juli 2020 om 00:06</p>

<p class=”cite”>Rnbnoud op 24 juli 2020 om 23:52</p>

Ja, gewoon naar de prullenmand verplaatsen en die dan legen.

Maar vorige keer kreeg ik een melding dat ik het niet kon verwijderen uit de prullenmand. Daar heb jij geen last van gehad?

Bijdrager
    hendrik ijzerbroot

Nee, ik heb natuurlijk niet zo vaak die map hoeven te wissen maar het lukte toen wel op de gebruikelijke manier met de Finder.

Lukt dat bij jou niet dan kun je het via de terminal proberen met het rm of rmdir commando (rm is voor bestanden en rmdir voor mappen.)

Typ het commando in (met een spatie er achter) en sleep de map in het terminal venster.

Hou er rekening mee dat dit commando gelijk gaat wissen, er wordt dus niets naar de prullenmand verplaatst.

16 berichten aan het bekijken - 1 tot 16 (van in totaal 16)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.