13 berichten aan het bekijken - 1 tot 13 (van in totaal 13)
  • Q:
    Bijdrager
    gebruiker

probleem externe harde schijf

Help!

Om backups van mijn bestanden te kunnen maken heb ik enige tijd geleden een Trekstor externe usb harde schijf gekocht. Ik wordt niet vrolijk van dit apparaat, het geeft mij visioenen van de oude windows-tijd!

Allereerst duurt het erg lang voordat mijn iBook hem herkent als ik hem heb ingeplugd. Ik kan bestanden kopieren naar het apparaat, maar als ik de bestanden vervolgens wil gebruiken geeft dat problemen.

Bestanden openen vanuit iMovie is bijvoorbeeld onmogelijk. Als ik vanuit de finder een iets omvangrijker directory wil bekijken loopt de finder vast. Niet gewoon vast, maar echt heel erg vast. Zelfs “geforceerd stoppen” helpt niet, pas als ik de externe harde schijf uitzet reageert de finder weer. (De Mac geeft dan echter een foutmelding dat ik een extern apparaat op een onjuiste wijze heb verwijderd).

Is dit alles normaal???

Met iBackup heb ik een backup van ongeveer 32 Gigabyte. Ik wil graag kunnen controleren of deze backup deugdelijk is, maar als ik grotere mappen open loopt de finder vast. Heb ik nu een goede backup?

Komt iemand dit bekend voor?

Gebruiker

Bijdrager
    Turbanus

Je hebt het over usb op een iBook….. Heb je wel een iBook G4?

Bijdrager
    passenger

Is de schijf wel geformatteerd in HFS+ (MacOS extended)? Als niet, dan is-ie waarschijnlijk MS-DOS/Fat32, kan geen bestanden groter dan 4 GB aan. Leeghalen en opnieuw formatteren dan.

Bijdrager
    macpro

Ik zou ook gaan voor het opnieuw formatteren van de schijf.
    Heeft jouw iBook USB 2 poorten? Want als je een ouder model hebt met USB 1 poorten, dan zal het ook werken, maar alleen een flink stuk trager. En dan mag je rustig aan een factor 40 denken.

Bijdrager
    Stove Jebs

Check zo de structuur van de schijf: selecteer het icoontje en toets Command i

Bijdrager
    Turbanus

De TS reageert niet erg. Mischien is hij een andere struktuur aan het testen…..:wink:

Bijdrager
    gebruiker

Dank voor de snelle antwoorden. :)

Ik heb een iBook G4 1,33, met USB2. Daar kan het dus niet aan liggen (of USB zou sowieso te langzaam moeten zijn). De harde schijf heb ik een tijd geleden al eens opnieuw geformateerd, maar dat heeft het probleem helaas niet verholpen. Stove Jebs, hoe heb je het info-scherm in de thread gekregen? Ik heb geprobeerd te slepen maar dat lukt niet. Ik heb destijds in ieder geval geformateerd in hetzelfde formaat als jij. Ook dat kan het derhalve niet zijn!:x

Iemand nog andere ideeen?

Bijdrager
    Stove Jebs

Om te beginnen maar eens de HD controleren via Schijfhulprogramma (“controleer volume”)

afb.: macmiep.nl

Bijdrager
    gebruiker

Nogmaals dank voor alle antwoorden. Het probleem is bij mij even blijven liggen oa vanwege vakantie. Met het schijfhulpprogramma wordt het probleem niet opgelost, dat beweert dat het volume “OK” is. De meeste directories zijn ook goed benaderbaar, behalve de directory “Documents”. Daar staan behoorlijk veel documenten in. Maar dat is nog geen reden waarom de hele Finder zou moeten vastlopen!

Gebruiker

Moderator
    unSOUND

Ai… USB…

USB is sowieso al een stuk trager dan FireWire, dat voorop. Maar een ander nadeel van USB is dat de bestanden pas een tijdje na het verplaatsen ook echt beschikbaar zijn, omdat het schrijven nog niet klaar is op het moment dat het venster verdwijnt… bij FireWire zijn de bestanden wel gelijk beschikbaar. Ook het trage verschijnen is een typisch USB dingetje helaas.

Het vastlopen heeft waarschijnlijk een andere oorzaak, eerder een beschadigd bestand wat OS X toch probeert te lezen…

Bijdrager
    gebruiker

Hoe komt het dan dat dezelfde directory vanaf de interne harde schijf probleemloos opent?

Ik heb de back up gemaakt met iBackup.

Moderator
    unSOUND
    ”gebruiker”

Hoe komt het dan dat dezelfde directory vanaf de interne harde schijf probleemloos opent?

Daar kunnen meerdere redenen voor zijn… Meest logische is dat de bestanden corrupt zijn geraakt bij het versturen naar de schijf. Dat kan komen door de schijf, door de USB verbinding, maar ook door een bug in het gebruikte programma.

Moderator
    Poezenbeest

Hmz… de TS heeft het nu ineens over et benaderen van (wat ik aanneem) een kopie van zijn documents-map….

Ik vrees dat je met de andere functie van schijfhulpprogramma verder gaat komen, namelijk het herstellen van de permissies op dat volume.

Het is heel lastig om een makkelijk benaderbare kopie van je thuismap of onderdelen daarvan te maken, zelfs op je eigen HD. Een goed back-upprogramma zou dat moeten fiksen…

13 berichten aan het bekijken - 1 tot 13 (van in totaal 13)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.