30 berichten aan het bekijken - 1 tot 30 (van in totaal 107)
  • Q:
    Bijdrager
    Starshine

Probleem opgelost… 20.000 foto’s op bureaublad….

Goedenavond,

Afgelopen weekend is er iets mis gegaan met foto’s kopiëren van een bepaalde map naar een andere map. Met als gevolg: 20.000 foto’s op mijn bureaublad. Ik kan de foto’s niet verwijderen omdat Finder helemaal van slag is, logisch. Ik hoor alles continu ratelen maar kan nergens op drukken.

Op dit forum heb ik iets gelezen over de Terminal. Ik heb wat commando’s ingetoetst zodat ik daarin een opgesomde lijst zie met alles wat op het bureaublad staat. Maar hoe krijg ik de foto’s verplaatst? Ze kunnen niet verwijderd worden want ik ben niet zeker of ik hier wel een kopie van heb.

(Gebruikte commando’s):

cd ~/Desktop
    ls -1

En ik heb ook eerst mkdir tijdelijk en mv ~/Desktop/* tijdelijk maar ik weet niet waar ik die mappen nu kan vinden.

De muis is geen muis meer maar het draaiende gekleurde bolletje, deze blijft zelfs na uren hetzelfde.

Ik hoop dat jullie mij uit de brand kunnen helpen. Ik kan nu niets doen…. Help!!

Een bezoekje aan de Apple Store kost 49 euro, dat vind ik zonde. Ik denk dat hier hoe dan ook mensen zijn die mij kunnen en hopelijk willen helpen.

De oplossing die ik zag over een andere Mac met de mijne via een kabeltje verbinden is helaas geen optie.

Alvast heel erg bedankt!

Vriendelijke groeten,

Debbie

Bijdrager
    fred44nl

als je inderdaad hebt gedaan wat je aangeeft, dan heb je in ~/Desktop een map tijdelijk gemaakt.

en daarna alles van Desktop daar naar toe verplaatst.

dus ga je opnieuw in Terminal en geeft je het volgende commando:

ls -al ~/Desktop/tijdelijk

wat zie je dan ??

Bijdrager
    GoeieDag

Log in als en andere gebruiker op de Mac, ga naar HD>Gebruikers>Gebruiker met probleem>Desktop.

Via ‘Toon info’ in het ‘Delen en bevoegdheden’ veld, de gebruiker waar je inzit toevoegen met ‘Lezen en schrijven’. Nu kun je de bewuste desktop gewoon benaderen als een standaard map, waar die 20.000 foto’s geen probleem vormen.

Bijdrager
    Starshine

<p class=”cite”>GoeieDag op 4 februari 2019 om 22:34</p>
    Log in als en andere gebruiker op de Mac, ga naar HD>Gebruikers>Gebruiker met probleem>Desktop.

Via ‘Toon info’ in het ‘Delen en bevoegdheden’ veld, de gebruiker waar je inzit toevoegen met ‘Lezen en schrijven’. Nu kun je de bewuste desktop gewoon benaderen als een standaard map, waar die 20.000 foto’s geen probleem vormen.

Allereerst hartstikke bedankt voor je reactie! Fijn dat je mij probeert te helpen. Zou je het misschien stap voor stap willen uitleggen? Ik heb er jammer genoeg te weinig verstand van om het met deze informatie goed uit te kunnen voeren. Uiteraard laat ik je de uitkomst weten en ben ik je bij voorbaat heel dankbaar.

Bijdrager
    Starshine

<p class=”cite”>fred44nl op 4 februari 2019 om 22:07</p>
    als je inderdaad hebt gedaan wat je aangeeft, dan heb je in ~/Desktop een map tijdelijk gemaakt.

en daarna alles van Desktop daar naar toe verplaatst.

dus ga je opnieuw in Terminal en geeft je het volgende commando:

ls -al ~/Desktop/tijdelijk

wat zie je dan ??

Er is blijkbaar toch iets niet goed gegaan. Er staat namelijk: no such file or directory.

Bij: mkdir tijdelijk staat er: file exists.

Daarna bij: mv ~/Desktop/* tijdelijk : argument list too long

Bijdrager
    Starshine

<p class=”cite”>GoeieDag op 4 februari 2019 om 22:34</p>

Als HD staat voor Hard Disk (denk ik logischerwijs) dan vraag ik me af hoe ik daar nu kan komen. Dat is het icoontje met Macintosh of iets dergelijks toch? Deze staat op mijn bureaublad en daar kom ik nu niet bij, er staan allemaal foto’s bovenop:-(

Via systeemvoorkeuren zie ik ook iets staan over gebruikers en groepen. Daar kan ik een gastgebruiker aanvinken, maar dit is denk ik niet wat je bedoelt met volledig een nieuwe gebruiker aanmaken. Ik zie hier nl. ook geen mogelijkheid om aan te geven dat ik een gebruiker met een probleem ben en de optie Desktop staat hier ook niet.

Hopelijk is er een andere manier of misschien doe ik iets fout en lukt op deze manier wel, maar weet ik nog niet hoe.

Bijdrager
    fred44nl

<p class=”cite”>Starshine op 4 februari 2019 om 23:22</p>

<p class=”cite”>Er is blijkbaar toch iets niet goed gegaan. Er staat namelijk: no such file or directory.</p>

Bij: mkdir tijdelijk staat er: file exists.

Daarna bij: mv ~/Desktop/* tijdelijk : argument list too long

het kan zijn, dat je de map tijdelijk op een andere plaats hebt gemaakt.

open Terminal en geef het commando ls -al

staat daar de map tijdelijk bij ??

geef dan es het commando ls -al ~/Desktop/*

zie je dan alleen maar die 20.000 foto’s ??

Bijdrager
    GoeieDag

Starshine op 4 februari 2019 om 23:38

Als HD staat voor Hard Disk (denk ik logischerwijs) dan vraag ik me af hoe ik daar nu kan komen. Dat is het icoontje met Macintosh of iets dergelijks toch? Deze staat op mijn bureaublad en daar kom ik nu niet bij, er staan allemaal foto’s bovenop.

Ik denk dat in jouw geval die 49 euro voor de Apple Store

helemaal niet slecht besteed is…?

Ik wil het proberen hoor, stap-voor-stap.

Stap 1 begint met een vraag: heb je meerdere accounts/gebruikers op je Mac (waarmee je kunt inloggen)?

O.a. te zien in Systeemvoorkeuren>Gebruikers en groepen.

Bijdrager
    Starshine

<p class=”cite”>GoeieDag op 4 februari 2019 om 23:54</p>

Starshine op 4 februari 2019 om 23:38

Als HD staat voor Hard Disk (denk ik logischerwijs) dan vraag ik me af hoe ik daar nu kan komen. Dat is het icoontje met Macintosh of iets dergelijks toch? Deze staat op mijn bureaublad en daar kom ik nu niet bij, er staan allemaal foto’s bovenop.

Ik denk dat in jouw geval die 49 euro voor de

Apple Store helemaal niet slecht besteed is… ?

Ik wil het proberen hoor, stap-voor-stap.

Stap 1 begint met een vraag: heb je meerdere accounts/gebruikers op je Mac (waarmee je kunt inloggen)?

O.a. te zien in Systeemvoorkeuren>Gebruikers en groepen.

Hahah ja weinig verstand ervan.. heb m’n oorspronkelijk bericht zojuist aangepast want ben zelf ook nog even gaan spitten. Daardoor weet ik nu wel gelijk het antwoord op je vraag en deze kan ik met nee beantwoorden. Ik ben de enige gebruiker.

Bijdrager
    GoeieDag

Stap 2: maak in Systeemvoorkeuren>Gebruikers en groepen een nieuwe gebruiker aan (Beheerder); via ‘slotje linksonder openen door wachtwoord in te voeren en dan op ‘plusje’ te klikken. Lukt dat?

Bijdrager
    Starshine

@GoeieDag en @fred44nl

Ik kom op beide reacties morgen terug. Inmiddels de mac afgesloten, even klaar met de frustratie. Nu tijd om te slapen.

Bijdrager
    GoeieDag

Ben er morgenmiddag weer. Kunnen we kijken of we je met een slow-chat op weg kunnen helpen…

Bijdrager
    Q-collective

Bel anders even met Apple. Die zijn vanaf 8:00 weer open. 0800 0201 581. Is het waarschijnlijk binnen een paar minuten opgelost.

Bijdrager
    Jakko Westerbeke

<p class=”cite”>fred44nl op 4 februari 2019 om 23:40</p>

het kan zijn, dat je de map tijdelijk op een andere plaats hebt gemaakt.

open Terminal en geef het commando ls -al

staat daar de map tijdelijk bij ??

Tip: ls -al ~/Desktop/tijdelijk.

Bijdrager
    Starshine

@fred44nl en @Jakko Westerbeke, beide commando’s bieden geen resultaat. Ik krijg de melding no such file or directory. Toch bedankt!

Bijdrager
    Starshine

@Goeiedag

nieuwe gebruiker aanmaken is gelukt. Ik heb deze ingesteld als standaard gebruiker. Verder nog op niets geklikt.

Bijdrager
    fred44nl

OK,

stel deze nieuwe gebruiker in als Beheerder.

log uit, uit het huidige account

log in, in het nieuwe gebruikers account.

edit: dan krijg je o.a. een vraag over AppleID, wat je kunt overslaan.

Bijdrager
    Starshine

Gelukt!! Ik heb het Apple ID wel doorlopen maar denk niet dat dit heel erg is?

Wat moet er nu gebeuren? Ik krijg nu een heel leeg bureaublad met een andere screensaver etc.

ik kan alleen m’n “echte” account niet uitloggen? Althans zie het nergens staan

Bijdrager
    fred44nl

dat Apple-ID geeft inderdaad niet.

je bent nu in een geheel nieuw account, dat helemaal origineel is en er dus anders uitziet.

je kunt uitloggen door links-boven in de menubalk op het appeltje te klikken.

je kunt van gebruiker wisselen door recht-boven in de menubalk op de gebruikersnaam of het poppetje te klikken.

probeer maar es even:)

Bijdrager
    Starshine

Dit lukt allemaal:-)

Bijdrager
    fred44nl

je moet in het nieuwe account Terminal openen.

even enkele commando’s die te kunt gebruiken:

pwd = print working directory, dan weet je waar je bent.

cd = change directory

ls = list inhoud van directory

ls -al = idem, maar dan met meer gegevens.

Bijdrager
    fred44nl

bekijk deze afbeelding maar even:

fred44nl is dus mijn normale account

en test is het tijdelijke account.

als laatste zie je dat je niet in andermans account mag.

Bijdrager
    Starshine

Deze commando’s geven geen foutmeldingen en werken. Alleen bij CD gebeurd er niets

Bijdrager
    fred44nl

<p class=”cite”>Starshine op 5 februari 2019 om 13:05</p>
    Deze commando’s geven geen foutmeldingen en werken. Alleen bij CD gebeurd er niets

bij cd moet er iets achter, kijk maar in m’n afbeelding:)

Bijdrager
    Starshine

Ohja ik zie het. Geprobeerd alleen bij mij staatsrbij cd/Users no such file or directory.

Bijdrager
    fred44nl

om nu toch in andermans directories te kijken gebruiken we het commando sudo ls

je moet dan het wachtwoord van het nieuwe account invullen.

en dan zie je wel wat er in staat.

en dan zie met met sudo ls -al meteen wie de eigenaar van de bestanden is.

wat zie jij staan, als je sudo ls doet op de Desktop van het originele account ??

Bijdrager
    fred44nl

<p class=”cite”>Starshine op 5 februari 2019 om 13:10</p>
    Ohja ik zie het. Geprobeerd alleen bij mij staatsrbij cd/Users no such file or directory.

spatie d’r tussen:)

dus cd   /Users

Bijdrager
    Starshine

Even voor de zekerheid, voordat ik bovenstaande handelingen verricht moet ik dus naar mijn originele account, of juist in de nieuwe? Sorry voor al deze vragen. Ik ben heel blij met je hulp.

Bijdrager
    fred44nl

alles wat we nu doen, moet in het nieuwe account.

terwijl je daar in bent, kijk je naar de bestanden van het originele account.

Bijdrager
    Starshine

Ik kan de uitleg volgen maar als ik het commando CD  /Users invoer dan staat daarboven Machintosh HD en niet de naam van mijn oorspronkelijke account. Moet ik toch gewoon doorgaan met de volgende stappen in te voeren?

30 berichten aan het bekijken - 1 tot 30 (van in totaal 107)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.