11 berichten aan het bekijken - 1 tot 11 (van in totaal 11)
  • Q:

Bijdrager
    hitcher

Pro Tools 7 + MacBook Pro + externe Harddisk

Hallo,

Binnenkort wil ik gaan werken met Pro Tools 7. In de handleiding staat dat je het beste kunt werken met een snelle externe harddisk.

Mijn Macbook Pro heeft nu een enkele firewire 400 aansluiting waarop mijn M-Audio Firewire 410 is aangesloten. USB zou niet goed zijn. Hoe kan ik nu toch een snelle externe harddisk aansluiten?

Bijdrager
    Mattheus

Wat denk je van Firewire!

Bijdrager
    aerosoul

firewire 800 disk kopen?! nog sneller..

Bijdrager
    hitcher

Kun je dan meerdere apparaten aansluiten op een enkele Firewire uitgang?

Bijdrager
    hitcher

Ik las iets over doorlussen van Firewire. Kun je dan gewoon een externe Firewire Harddisk in de tweede firewireuitgang van de M-Audio stoppen zodat deze is doorgelust? Betekent dit dan dat de MBP gewoon een externe harddisk laat zien zonder problemen met de M-Audio? Dat zou natuurlijk een mooie oplossing zijn.

Aerosol. Helaas het gaat om een Firewire 400 aansluitng in mijn MacBook Pro.

Bijdrager
    jwolff

Cool…nog een pro tools gebruiker. Ik heb zelf de Digi 002r
    Ik wil ook een Firewire drive gaan gebruiken (op advies van Digidesign, zie website)
    Ik lees daar dat het belangrijk is om een Oxford 911 chipset te hebben in de firewire drive.

Succes,

Jeroen

Bijdrager
    hitcher

Dank voor je tip over de chipset in de externe HD.

Echter ik heb nog geen antwoord op de vraag of je eenvoudig nieuwe hardware (harddisk) kunt doorlussen via de M-Audio Firewire 410 op de tweede en nu nog ongebruikte Firewire aansluiting zonder hardwareconflicten.

Bijdrager
    Angelzilla

Ik werk ook met een MBP en een Digi 002r en externe HD’s.
    De Digi is rechtstreeks aangesloten op de FW400 aansluiting v/d MBP (tis een “oude” MBP zonder FW800) en de HD is aangesloten op de FW-poort v/d Digi. Dit is wat Digidesign op hun website ook aanraadt, indien je maar 1 FW-poort hebt.
    Tot op heden werk dit zonder problemen voor (lokatie)opname en mixen, maar kan dus niet bevestigen dat dit ook werkt met de M-Audio geluidskaarten, maar ik denk het wel.

De HD’s zijn overigens van Lacie, type D2 extreme met triple interface. Deze HD’s kan ik je tevens aanraden.
    Deze HD’s zijn ook dmv een los aan te schaffen conversiekit ook te plaatsen in een 19″ rack.

Ondanks dat ik geen problemen heb, heb ik wel een FW800 Express Card besteld. Hierdoor heb ik 2 aparte FW-poorten en dan lopen de Digi en de HD’s niet meer door één dezelfde FW-poort.
    Dat was een kleinere investering, dan een nieuwe MBP kopen. :)
    Tevens heb ik begrepen dat de FW800 en de FW400 v/d de nieuwe MBP intern gebruik maken vandezelfde “bus” en dat het dus niet 2 aparte poorten zijn.

Ik hoop dat je hier wat aan hebt en succes!

Angelo

Bijdrager
    joostovermars

ik doe het al jaren zo met een 1,25 GHz PB en sinds enkele maanden ook met m’n nieuwe MBP. zowel met digi002 doorlussen als met M audio Projectmix IO. 32 tracks op 24/48 is geen punt. liever geen usb 2 schijf. het werkt wel hoor, zeker als je niet teveel tracks hebt.

je loopt pas tegen problemen aan als je een derde FW audio apparaat zoals een powercore of liquid mix op dezelfde FW bus aansluit. je krijgt ook problemen als je de max. opnametijd op “oneindig” zet. dan wil protools soms niet meer in opname.

Ik heb daarom ook een FW express card gekocht omdat je dan onafhankelijke FW bussen hebt. is niet al te duur.

heb de afgelopen maanden een mega project met deze setup op locatie opgenomen (een week en 4 weekenden achter elkaar, 64 liedjes) en ben geen enkel probleem tegengekomen. los van valse noten:-)

Bijdrager
    plonserd

mn externe FW-HD hangt ook gewoon aan mn FW410..das net de bedoeling van de tweede firewirepoort op de 410 dacht ik toch:p

Bijdrager
    hitcher

De boodschap is luid en duidelijk. Gewoon een externe FW HD aan de tweede poort van de FW410 hangen.

11 berichten aan het bekijken - 1 tot 11 (van in totaal 11)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.