10 berichten aan het bekijken - 1 tot 10 (van in totaal 10)
  • Q:
    Bijdrager
    Macclown

privileges toepassen op alle bestanden van schijf werkt niet

Ik loop tegen een probleem aan bij het switchen van OS9server naar OSXserver. Er is een groep aangemaakt waarvoor de rechten ‘lezen en schrijven’ moet worden toegewezen. In OSXserver blijft de button ‘pas toe op alle ingeloten onderdelen’ grijs als ik deze privileges aan de groep toewijs. Via het info venster krijg ik wel de mogelijkheid om de privileges op alle ingesloten onderdelen van de HD toe te passen maar als de bewerking is uitgevoerd staan alle privileges toegewezen aan een groep ‘unkown’ in plaats van de aangewezen groep.

Als ik bij de ingesloten mappen stuk voor stuk de juiste rechten toewijs gaat het wel goed maar het is natuurlijk de bedoeling de complete HD met werkopslag in één keer van de juiste privileges voor de betreffende groep te configureren.

Weet iemand raad?

Bijdrager
    rbroen

Waar staan de bestanden? De bestandslocatie is binnen OS X heel erg belangrijk. Als je op een lokale schijf bestanden en mappen wil delen met anderen, zet ze dan /Users/Shared/. Vanaf een externe schijf komen schrijf rechten meestal wel voor elkaar (niet al te streng). Op onze server deel ik een externe harddisk, zo nu en dan herstel ik wel de schrijfrechten via de Server Tools.

Bijdrager
    Macclown

De bestanden staan op twee interne HD’s (via RAID1). Het besturingssysteem (Panther server 10.3.4) staat op een apparte interne schijf.

Bijdrager
    Elian

Batchmod al geprobeerd?

Bijdrager
    bekhof

Ik sluit me aan met een soortgelijke vraag; in mijn G4 zitten 2 HD’s. Ik wil een folder (waarin folders, waarin folders) op een van de schijven (niet de opstartschijf) in één keer de juiste toegangsprivileges toekennen, maar hoe?

Indien ik met Finder Info de juiste dingen instel voor de folder, moet ik hetzelfde doen met de folders daarin, en daarin enz. enz.

Ik begrijp de insteek hiervan niet zo. Ik klik op ‘Pas toe op ingesloten onderdelen’, en de privileges worden goed ingesteld op documenten in de folder, niet op folders die erin zitten.

Bijdrager
    rbroen

Even kort samenvatten (bron:techtarget.com):

RAID-1. This type is also known as disk mirroring and consists of at least two drives that duplicate the storage of data. There is no striping. Read performance is improved since either disk can be read at the same time. Write performance is the same as for single disk storage. RAID-1 provides the best performance and the best fault-tolerance in a multi-user system.

Het RAID gebeuren heeft hier geen invloed op de schrijfrechten. Ik ga altijd via de workgroup manager naar de ‘shared disks’, waar ik diverse mappen gedeelt heb als netwerk schijven. De gebruikers moeten inloggen met naam en wachtwoord en zijn allemaal lid van dezelfde gebruikersgroep. Bij de ‘mappen’ / gedeelde bronnen heb ik behoorlijk wat schrijfrechten aan gezet (ze moeten toch inloggen) om problemen hier mee te voorkomen.

Zo nu en dan piept iemand me er tussen door met een bestand of map die niet van de groep wordt, dan kan ik vanaf die ‘shared disks’ server tool de schrijfrechten kopieren, dat gaat altijd 100% goed.
    Ik zal hier morgen een scherm afbeelding van maken.

Bijdrager
    Macclown

Batchmod al geprobeerd?

Het is mij niet duidelijk of dit pogramma de privileges van alle mappen op een HD in één keer kan resetten, in de beschrijving kan ik er niets over vinden. Ik heb nog geen tijd gehad om de server in OSX op te starten (we zijn dan meteen vleugellam) misschien dat ik morgen weer een poging waag (als het werk het toelaat) en Bachmod er op los laat.

Het blijft natuurlijk een raar verhaal dat PantherServer kennelijk niet in staat is om fatsoenlijk de privileges te wijzigen van alle mappen en ingesloten onderdelen op een HD, in OS9server is dit geen enkel probleem. Uit de reactie van Bekhof blijkt dat ik niet de enige ben, hij heeft exact hetzelfde probleem.

Bijdrager
    Macclown

@Elian
    Batchmod was een goede tip, alles werkt nu zoals het hoort.

Bijdrager
    rbroen

Als er Mac OS X gebruikers zijn die niet in de juiste groep zitten of op een afwijkende manier inloggen (als dat mogelijk is), dan kunnen er weer premissies fout staan voor hun bestanden. Herstellen is dan opnieuw nodig.

Ik had een schermafbeelding toegezegd. In overleg hier is besloten om dat niet te doen ivm beveiliging, sorry.

Bijdrager
    Elian
    ”Macclown”

@Elian
    Batchmod was een goede tip, alles werkt nu zoals het hoort.

you’re welcome….:wink:

10 berichten aan het bekijken - 1 tot 10 (van in totaal 10)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.