21 berichten aan het bekijken - 1 tot 21 (van in totaal 21)
  • Q:
    Bijdrager
    MacLite

private/var/log plotseling nogal groot!?

Ik heb dit al eens eerder voorbij zien komen maar kan het niet vinden en ben niet bij machte om zelf te bedenken hoe dit op te lossen dus graag suggesties

Bijdrager
    MacLite

Misschien is een screenshot van WhatSize handig….maar hoe plaats ik dat?!?

Bijdrager
    Freek.

Heb je je plaatje nou gewoon op je buroblad staan en probeer je ons daar mee te laten kijken? Je moet ‘m even ergens uploaden en dan in het forum plaatsen (max breedte 590 pixels please).
    Hier vind je de uitleg hoe je dat gaat lukken: Eigen afbeelding plaatsen in 8 stappen

Bijdrager
    MacLite

Dus dan zou dit m moeten zijn. Thanx FreekMac
    !

Bijdrager
    Vleer

:wink:

Bijdrager
    fistkikker

Lijkt me duidelijk. Om een of andere reden die je kan teruglezen in je windowserver.log vind de windowserver het nodig iets in je log te schrijven. Je kan dat bestand gewoon wegdonderen als je er niks mee doet, maar dan weet je dus ook niet wat er in stond en wat de reden was. Als je wilt weten wat er aan het eind van dat gigabytes grote logbestand staat (wat wel erg groot is) kan je dat in de terminal doen met het commando tail [bestandsnaam]. Dat geeft standaard de laatste 10 regels als je meer wilt zien, bijvoorbeeld de laatste 30 regels doe je dat zo: tail -n 30 [bestandsnaam]. Meer info via het “man tail” commando in de terminal.

Overigens mag alleen een beheerder windowserver.log lezen, dus het moet met sudo. Zo ziet dat er dus uit in je terminal
    [code:1:e82b4f965d]Welcome to Darwin!
    Frodo:~ fistkikker$ cd /var/log
    Frodo:/var/log fistkikker$ sudo tail win*
    Password:
    Apr 20 22:14:15 [55] Hot key operating mode is now all disabled
    Apr 20 22:35:21 [55] "loginwindow" (0x3fb7) set hot key operating mode to all disabled
    Apr 20 22:40:34 [55] "loginwindow" (0x3fb7) set hot key operating mode to normal
    Apr 20 22:40:34 [55] Hot key operating mode is now normal
    Apr 20 22:58:18 [55] kCGErrorFailure: CGXDisableUpdate: UI updates were forcibly disabled by application "Finder" for over 1 second. Server has re-enabled them.
    Apr 20 23:19:13 [55] "loginwindow" (0x3fb7) set hot key operating mode to all disabled
    Apr 20 23:19:13 [55] Hot key operating mode is now all disabled
    Apr 21 00:15:22 [55] "loginwindow" (0x3fb7) set hot key operating mode to normal
    Apr 21 00:15:22 [55] Hot key operating mode is now normal
    Apr 21 00:21:11 [55] kCGErrorFailure: CGXDisableUpdate: UI updates were forcibly disabled by application "Safari" for over 1 second. Server has re-enabled them.
    Frodo:/var/log fistkikker$ [/code:1:e82b4f965d]
    Ik zie hier overigens niets bijzonders aan, maar dat kan aan mijn onwetendheid liggen.

overigens is /private/var/log en /var/log hetzelfde. En verwijst win* naar een bestand dat begint met win, aangezien ik er maar eentje heb staan in die directory is dat geen probleem, jij moet mogelijk meer typen. Als twee of meer bestanden voldoen aan win*, krijg je een foutmelding dat tail niet weet welke je bedoelt. Window* ofzo kan dan uitkomst bieden.

Bijdrager
    MacLite

Vleer bedankt voor de hulp bij het plaatsen van het screenshot en fistkikker voor je duidelijke antwoord! Ik ga er mee aan de slag en laat het weten wat ik heb ontdekt. Ik denk overigens dat de Windowserver-log is veroorzaakt door het internetten bij mijn vriendin alwaar ik mijn iBookie weleens in haar modem prik… (hmm,beetje suggestief….)

Bijdrager
    MacLite

Als ik het zou kunnen plaatsen dan zou dit de info van terminal zijn (begrijp niet wat ik fout doe in ‘mijn foto album’?? is het dat ik het plaatje te groot heb gelaten of omdat het .png is??)

http://forum.macosx.nl/album_page.php?pic_id=13271%5B /img]

http://forum.macosx.nl/album_page.php?pic_id=13271%5B /img]

ik kan hier niet uit opmaken wat er de oorzaak van is dat windowserver zo groot is?!? en op welke manier kan ik m het beste verwijderen?

Bijdrager
    Deskman

[code:1:231478a6c6][img]http://forum.macosx.nl/album_pic.php?pic_id=13271[/img][/code:1:231478a6c6] (spaties weg en van PAGE even PIC maken…)

”MacLite”

Als ik het zou kunnen plaatsen dan zou dit de info van terminal zijn (begrijp niet wat ik fout doe in ‘mijn foto album’?? is het dat ik het plaatje te groot heb gelaten of omdat het .png is??)

ik kan hier niet uit opmaken wat er de oorzaak van is dat windowserver zo groot is?!? en op welke manier kan ik m het beste verwijderen?

Bijdrager
    MacLite

Aha!! Thanx Deskman!

Bijdrager
    Deskman

ipc/rcv is een onderdeel dat probeert een programma op te starten. Dat lukt niet en vervolgens schrijft hij dat weg in het de log. Dat doet ie 20x per seconde zo te zien… Uiteindelijk kan ook een textfile erg groot worden…

Makkelijkste weg is denk ik door de log te bekijken en te wissen via het hulpprogramma ‘console’.
    Klik linksboven op het venster logs en op het pijltje /var/logs/ Daar kun je je windowsserverlog onder vinden. Klik op het bezempje om hem te wissen.

Het kan ook via de terminal met [code:1:98702f2c11]sudo rm /var/log/windowserver.log[/code:1:98702f2c11]

Daarmee ben je echter nog niet van je probleem af. De log zal weer vanzelf vollopen. Ik kan uit je venstertje niet opmaken welk programma er nou zo dwars ligt.

Het gaat om deze regel:
    CGXRunOneServerPass: mach_msg (gServiceSet)

Google levert niets nuttigs op…

Bijdrager
    MacLite

Dat vroeg ik mij ook al af en het enige wat ik kan bedenken is dat het om een prog gaat dat ik dmv LittleSnitch verboden heb naar huis te bellen (Adobe?). Ik heb niet veel obscure progjes op mijn iBook en het zal wel een raadsel blijven…
    Bedankt voor de hulp&info, Deskman

Bijdrager
    jeroenimo

Toevallig een obscure printerdriver of scannerdriver geinistalleerd lately ?

Bijdrager
    MacLite
    ”jeroenimo”

Toevallig een obscure printerdriver of scannerdriver geinistalleerd lately ?

Nope, alleen reguliere Software-updates. Ook geen rare sites bezocht….

Bijdrager
    MacLite

@Deskman Ik heb het geprobeerd via terminal maar die wil niks weten (doet dus niks) van de code die jij voorstelde…
    Maar via Console gaat het wel maar die is heeeeeel lang bezig en alle andere handelingen gaan heel traag. Ik heb in mijn systeem gezocht naar CGX maar kan niets vinden overigens…

”Deskman”

ipc/rcv is een onderdeel dat probeert een programma op te starten. Dat lukt niet en vervolgens schrijft hij dat weg in het de log. Dat doet ie 20x per seconde zo te zien… Uiteindelijk kan ook een textfile erg groot worden…

Makkelijkste weg is denk ik door de log te bekijken en te wissen via het hulpprogramma ‘console’.
    Klik linksboven op het venster logs en op het pijltje /var/logs/ Daar kun je je windowsserverlog onder vinden. Klik op het bezempje om hem te wissen.

Het kan ook via de terminal met [code:1:f8bbaf2842]sudo rm /var/log/windowserver.log[/code:1:f8bbaf2842]

Daarmee ben je echter nog niet van je probleem af. De log zal weer vanzelf vollopen. Ik kan uit je venstertje niet opmaken welk programma er nou zo dwars ligt.

Het gaat om deze regel:
    CGXRunOneServerPass: mach_msg (gServiceSet)

Google levert niets nuttigs op…

Bijdrager
    Deskman

Met die code wis je de log. Na sudo wordt je wachtwoord gevraagd.
    Je krijgt geen feedback van de terminal, dus geen mededeling of het gelukt is.

[code:1:650998dbd4]cd /var/log
    ls -l[/code:1:650998dbd4]

Zie je dan nog windowsserver.log staan??

Dat console er lang over doet verbaast me eigenlijk niet. Het is een beetje groot bestand…

Bijdrager
    MacLite

Het gaat dus om ‘windowserver_last.log’ en ook al is Console erg druk met wissen, het resultaat is dat ik nog meer geheugen kwijt ben…

Bijdrager
    Deskman

Geduld…

Bijdrager
    fistkikker

In dat commando van Deskman is de -1 geen -1 maal een kleine letter L. Dus [code:1:3cefbaf609]ls -l[/code:1:3cefbaf609]
    enne
    [code:1:3cefbaf609]cd /var/log
    sudo rm win*[/code:1:3cefbaf609] zou wel goede resultaten moeten opleveren…:?

Overigens heeft mach_msg iets te maken met de messaging van de mach kernel:

The Mach kernel provides message-oriented, capability-based inter-process communication. The inter-process communication (IPC) primitives efficiently support many different styles of interaction, including remote procedure calls, object-oriented distributed programming, streaming of data, and sending very large amounts of data.

The mach_msg system call sends and receives Mach messages. Mach messages contain data, which can include port rights and addresses of large regions of memory. mach_msg uses the same buffer for sending and receiving a message; the other calls permit separate send and receive buffers (although they may be specified to be the same). If the option argument contains MACH_SEND_MSG, the call sends a message. The send_size argument specifies the size of the message buffer (header and body) to send. The msgh_remote_port field of the message header specifies the destination of the message. If the option argument contains MACH_RCV_MSG, it receives a message. The receive_limit argument specifies the size of a buffer that will receive the message; messages that are larger are not received. The receive_name argument specifies the port or port set from which to receive.

Er gaat iets mis met de communicatie tussen twee programma’s of processen. Het probleem van windowserver_last.log heeft zich een kleine twee weken niet meer voorgedaan, dus misschien heeft het zichzelf opgelost. (misschien door een herstart in de tussentijd). Je kan het bestand dus wegmikken en kijken of het bestand weer opnieuw volloopt.

Bijdrager
    MacLite

@fistkikker Helemaal duidelijk en idd maar hopen dat het een conflict uit het verleden is… (ik herstart regelmatig vooral na elke installatie/update)

@Deskman
    Geduld is idd een schone zaak… , na een herstart ziet mijn schijfje er weer gezond uit!

Ik ben slechts een , hele gelukkige, gebruiker en als dit soort dingen gebeuren neem ik me altijd voor om toch eens wat dieper in unix te duiken ten einde Terminal ten volle te benutten maar ik zou liegen als ik zei dat dit ook echt gaat gebeuren…. Ik heb er de tijd (eigen zaak en hobbies) en aandacht niet voor. Gelukkig voor mij dat er zo’n toffe Mac-community bestaat anders had ik nu geen haar meer op mijn hoofd. Ik hoop dat anderen hier ook wat aan hebben. Thanx everybody!!

Bijdrager
    MacLite

Ik heb nog eens even teruggerekend en het zou heel goed kunnen dat ik heb getracht een mail te versturen terwijl ik aangesloten was op het (kabel-)modem van mijn vriendin wat niet lukte omdat ik dan een andere poort moest gebruiken. Daar ontstond toen een conflict wat ik heb opgelost door te herstarten. Dat dit echter tot zo’n enorme log zou leiden lijkt vreemd maar niet geheel onmogelijk…

21 berichten aan het bekijken - 1 tot 21 (van in totaal 21)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.