12 berichten aan het bekijken - 1 tot 12 (van in totaal 12)
  • Q:
    Bijdrager
    MichelSchreurs

Private folder weggegooid, en nu?

Beste OMT’ers,

Vanmorgen kwam er een lichte paniek over mij heen, nadat mijn Mac niet meer bootte. Het is (gelukkig) allemaal opgelost, maar ik wil die oplossing graag met jullie delen.

De reden dat mijn Mac niet meer wilde starten, is dat ik ‘m probeerde netjes te houden. Ik opende ‘Macintosh HD’ en zag daar een map ‘private’ staan. Wat een onzin dacht ik, dus hup – naar de prullenmand ermee. Wachtwoord? Hoezo wachtwoord? Nou ja, gewoon intypen dus. Daar ging ‘ie. Er stonden wat meer files in mijn prullenmandje en om die reden klikte ik op legen. En toen begon het gesodemieter.

Blijkt dus, dat mijn wachtwoord niet wordt geaccepteerd. Ik vond dat niet zo heel erg gek, want mijn wachtwoord is gewoon een spatie (” ” dus). Ik wil het terugzetten. Wachtwoord klopt weer niet. Dan maar rebooten! En ik kreeg niets meer dan een grijs appeltje.

De oplossing, was achteraf vrij simpel:

Tijdens het booten ‘cmd+S’ ingedrukt houden. Volgens het forum waar ik het vandaag heb, boot je daarna in ‘single user mode’
    Daarna typ je het volgende:

<br />
    mount -uw /<br />
    ditto /volumes/"Macintosh HD"/users/Michel/.Trash/private /volumes/"Macintosh HD"/private<br />
    exit<br />

Zoals je zelf wel kunt bedenken, mag je ‘Michel’ vervangen door je eigen korte username. De username op mijn Mac is namelijk ‘Michel Schreurs’. Feitelijk gebruik je de naam zoals in je gebruikers-folder.

Ondertussen typ ik weer met een gerust hart op mijn Mac, en ga ik de ‘private’-folder maar snel hidden maken. Wel iets geleerd: Als je niet weet wat iets is, moet je er met je vingers vanaf blijven.

Groeten, Michel

Bijdrager
    MichelSchreurs

nvm.

Bijdrager
    Jakko Westerbeke

Voor de volledigheid: private is een map die op de meeste Unix-systemen voorkomt, maar die door de Finder verborgen gehouden wordt. De volgende bestanden en mappen staan op je Macintosh HD (of anders, als je die hernoemd hebt) maar zou je niet moeten zien in de Finder:

Network
    Volumes
    bin
    cores
    dev
    etc
    home
    mach_kernel
    net
    opt
    private
    sbin
    tmp
    usr
    var

Zie je ze wel, blijf er dan vanaf en gooi ze zeker niet weg!

Bijdrager
    Ir.Bob

Die map zou ik ook maar niet ‘hidden’ maken als ik jouw was. Een verborgen bestand op de mac is namelijk niks anders dan een bestand dat gebint met een punt. De map /private heet dan dus niet meer /private, maar /.private. Met als gevolg dat als /private gezocht wordt deze niet gevonden kan worden en de problemen weer van vooraf aan beginnen.

Geblokkeerd
    Anoniem

Voor de volledigheid: private is een map die op de meeste Unix-systemen voorkomt

Correctie, OS X is de enige Unix die ik ken die “private” heeft. Misschien dat BSD het ook heeft, maar geen enkele Unix of Linux die ik ken heeft’t.

Hoe dan ook is het inderdaad een belangrijke directory met OS specifieke zaken er in. Daar moet je afblijven:)

Bijdrager
    qazwsxedc

@Ir.Bob: je kan ook de hidden flag op het bestand zetten.

<br />
    sudo chflags hidden /private<br />

Zie ook:

private map op HD zichtbaar??

Bijdrager
    Oppie

De vraag die me dan opkomt is hoe je ‘Private’ zichtbaar hebt gekregen?

Bijdrager
    hendrik ijzerbroot

Tooltje?
    Terminal?

sudo chflags nohidden /private

<br />
    defaults write com.apple.Finder AppleShowAllFiles YES<br />
    killall Finder<br />

Bijdrager
    MichelSchreurs

Ik heb geen idee hoe die zichtbaar is geworden… En als ik iets rommel vind gooi ik het weg, vandaar ook het deleten van private.

Bijdrager
    qazwsxedc

Waarschijnlijk wat nieuwe software geïnstalleerd die daar wat heeft weggeschreven. Mijn /opt was ook ineens zichtbaar na installatie van MacPorts. Kan gebeuren.

<br />
    defaults write com.apple.Finder AppleShowAllFiles YES<br />
    killall Finder<br />

Deze code is het in ieder geval niet. Daarmee krijg je veel meer te zien dan alleen een /private. Dan was alles zichtbaar geweest.

Bijdrager
    Jakko Westerbeke
    Ir.Bob op 03 januari 2011

Een verborgen bestand op de mac is namelijk niks anders dan een bestand dat gebint met een punt.

Er zijn twee soorten verbergen op een Mac. De eerste is de normale Unix-manier waarbij de bestandsnaam met een punt begint, de andere is dat de Finder de map of het bestand niet weergeeft. Dit is niet hetzelfde: de Finder zal geen bestanden en mappen tonen waarvan de naam met een punt begint, maar daarnaast óók nog bepaalde andere niet (zie boven).

cailin op 03 januari 2011

Correctie, OS X is de enige Unix die ik ken die “private” heeft. Misschien dat BSD het ook heeft, maar geen enkele Unix of Linux die ik ken heeft\’t.

Ik meende me hem te herinneren uit m’n SuSE-tijd, maar ik kan me vergissen:)

Oppie op 03 januari 2011

De vraag die me dan opkomt is hoe je \’Private\’ zichtbaar hebt gekregen?

Ik krijg de indruk dat er soms iets misgaat waardoor één of meer van deze normaal onzichtbare mappen spontaan toch te zien zijn in de Finder. Dit vooral afgaande op dat ik al eerder vergelijkbare vragen op dit forum gezien heb.

Bijdrager
    Ostinato

Ik kan bevestigen wat Jacco zegt. Ik heb ook een keer meegemaakt dat de map Private zichtbaar werd. In die periode bleef mijn iMac regelmatig hangen. Dit was ongetwijfeld de oorzaak dat de map zichtbaar werd. Ook ik had allerlei ellende omdat ik de map weggooide.

Mijn oplossing voor het regelmatig blijven hangen van de iMac: PRAM resetten. Zoek op OMT of Apple Support om uit te vinden hoe je dat doet.

12 berichten aan het bekijken - 1 tot 12 (van in totaal 12)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.