6 berichten aan het bekijken - 1 tot 6 (van in totaal 6)
  • Q:

Bijdrager
    sedikit

[opgelost] private/etc/hosts corrupt

iMac Mavericks. Geen merkbaar probleem. Meer uit nieuwsgierigheid:

Als ik EtreCheck draai, krijg ik de melding dat de hosts-file in private/etc/hosts corrupt is. Ik zou niet weten waaraan ik de gevolgen zou merken. De Mavericks draait snel en foutloos. Niettemin leerde mij Google dat dit mankement vaker voor komt. De remedie is dan doorgaans die file met Texteditor te bewerken en/of allerlei commando’s in de Terminal uit te voeren. Voor geen van beiden acht ik me deskundig genoeg. Vandaar mijn vraag of mijn zelfbedachte (amateuristische) mogelijke oplossing zou kunnen:

– Ik heb een volledige clean install van El Capitan op een externe HD gezet, inclusief een aantal essentiële programma’s . Werkt uitstekend

– En neem aan dat die private/etc/hosts-file daar niet corrupt is.

– Die file heb ik nu op een usb-stick gezet

– Deze (van deEl Capitan) wil ik nu in de plaats zetten van die op de Mavericks

Vraag:

– Kan ik dat laatste ongestraft doen?  (wat is de functie eigenlijk van die hosts-file?)

Bij voorbaat mijn dank!

• Dit onderwerp is gewijzigd 9 maanden, 1 week geleden door  sedikit.

Bijdrager
    Shmoo

Kans is denk ik groot dat je een of ander leesteken hebt gebruikt in het bestand dat niet wordt geaccepteerd. Denk aan een single of double quotes.

Dat zie je wel vaker met copy/paste van het internet, dat ze iets meenemen dat niet bij het voorbeeld hoort.

De hosts-file is zeg maar een bestandje dat IP adressen regelt. Daarin kun je aangeven dat google.com niet naar google.com verliest maar naar onemorething.nl. Handig is je wilt voorkomen dat werknemers niet op Facebook gaan of zoiets. Probleem is echter ook dat je daarmee mogelijk integraties sloopt. Het meest bekende voorbeeld is denk ik wel het blokkeren van alle Adobe domeinen en IP’s. Zo kun je software van Adobe installeren en kan de software niet terug naar huis bellen om het serienummer te verifiëren.

Volgens mij kun je gewoon hosts bestanden wisselen, standaard zijn ze dacht ik helemaal leeg. Als je ze wegkiepert en je herstart je Mac dan wordt gewoon een nieuwe/schone aangemaakt.

Bijdrager
    sedikit

@shmoo, mijn dank voor je advies en raad. Ik laat het dan maar zo. Zal maar “opgelost” boven mijn topic zetten (“tevreden” zou beter zijn)

Moderator
    Night

Een default hosts file is zéker niet leeg. Er staan een aantal zaken in die ook het interne verkeer regelen.

Een standaard hosts file ziet er zó uit:

##
    ##
    # Host Database
    #
    # localhost is used to configure the loopback interface
    # when the system is booting. Do not change this entry.
    ##
    127.0.0.1 localhost
    255.255.255.255 broadcasthost
    ::1 localhost
    fe80::1%lo0 localhost

Je kan je eigen hosts file heel eenvoudig zelf controleren en/of aanpassen met Gas mask (benaderbaar vanuit de menubalk)

Bijdrager
    sedikit

@night, bedankt! Ik heb Gas mask even gedraaid, en ontdekte inderdaad dat er, overeenkomstig wat Shmoo als mogelijke verklaring gaf, drie programmaatjes in stonden die ik een hele tijd geleden op de Snow Lion had staan en die voor het internet had afgesloten met Little Snitch.

Moderator
    Night

Mooi dat het zo eenvoudig was op te lossen.

Overigens hoef je je van die melding van EtreCheck niet al te veel aan te trekken hoor. Bij iedere handmatige wijziging van de hosts file zullen bij Etrecheck de alarmbellen afgaan, of het nu op een juiste manier is gedaan of niet.

6 berichten aan het bekijken - 1 tot 6 (van in totaal 6)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.