4 berichten aan het bekijken - 1 tot 4 (van in totaal 4)
  • Q:

Bijdrager
    Shmoo

Privacy: Firefox update hijackt het installatieprogramma van MAMP

Ik zit met een irritant dingetje.

Gisteren op mijn MacBook Pro, Firefox en MAMP geüpdatet (afzonderlijk van elkaar) en helemaal niets aan de hand. Geen extra vraag omtrent privacy of schijftoegang tijdens het installeren of opstarten na de installaties. Ik kon gewoon het gedownloade .pkg bestand starten en installeren en bij Firefox gewoon intern op update drukken en uitvoeren.

Vandaag wil ik op mijn Mac mini hetzelfde doen – ook MAMP en Firefox bijwerken dus ik start ook daar hetzelfde .pkg installatiebestand en tegelijkertijd, druk ik ook even op Firefox bijwerken. Ik bedoel, als je toch aan het updaten ben kun je het beste alles meteen tegelijk bijwerken, dan ben je er vanaf en is alles weer up to date. Wel zo belangrijk.

Echter, na een aantal seconde kwam er een macOS pop-up venstertje omhoog die vroeg of ik Firefox toegang wilde geven tot mijn bestanden en documenten (of zoiets). Ik drukte op NEE want (1) Firefox is niet mijn standaard browser en ik download niets met die computer en (2) ik vond de vraag ook heel apart, zeker omdat ik gisteren hetzelfde had gedaan op mijn MacBook en daar de vraag niet heb gezien.

Goed na de updates an Firefox start de browser zich op, verder geen problemen of meldingen en ik druk weer op CMD + Q om de handel af te sluiten. Tot mijn verbazing zie ik echter dat het installeren van MAMP is afgebroken. Waarschijnlijk omdat ik op NEE drukte qua toegang geven maar dat ging toch helemaal niet over MAMP ??? Dat was iets van Firefox.

Nu ben ik gaan speuren, (de Inspector Gadget in mij) en zie ik tot mijn verbazing dat Firefox zeg maar ergens in de weg heeft gezeten tijdens het installeren van MAMP.

Kijk mijn screenshot. Het installatieprogramma.app is duidelijk van MAMP en toch staat er Firefox onder.

Dit is fokking raar. Goed een conflictje tussen beide maar hoe krijg ik dit nu weer weg want mijn MacBook Pro heeft niets op deze positie en ik hoef MAMP noch Firefox nergens toegang voor te geven.

Ik wil dat installatieprogramma.app + Firefox.app uit mijn Privacy tab wissen maar rechtermuis werkt niet, slepen met CMD ingedrukt ook niet.

Hoop onzinnig gedoe weer. 🤟 🙄

Bijdrager
    sedikit

De nieuw Firefox heeft de onhebbelijkheid soms spoken te zien wat betreft de mogelijke aantasting van de privacy en/of zgn besmette downloads. Misschien dat het in dit geval ook aan de hand was. Om dit soort problemen te vermijden, heb ik die speurneus-functie van Firefox uitgeschakeld:

Firefox/Voorkeuren/Privacy & Beveiliging/Beveiliging/Gevaarlijke en misleidende inhoud blokkeren   ontvinken

Bijdrager
    EagerB0bNerd

Enigszins off-topic, meer een gratis tip waar je wel of niet je voordeel mee kunt doen:

Na zo’n beetje elke XAMMP, MAMP, AMMPS variatie gebruikt te hebben denk ik dat  Local by Flywheel de beste oplossing is voor het lokaal ontwikkelen van WP sites.

Bijdrager
    Shmoo

Het is allemaal leuk en aardig maar hoe verwijder je apps uit dat lijstje. Dat was vooral de vraag.

Dat er diensten zijn die beter werken dan MAMP is niet zo verbazend.

4 berichten aan het bekijken - 1 tot 4 (van in totaal 4)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.