16 berichten aan het bekijken - 1 tot 16 (van in totaal 16)
  • Q:
    Bijdrager
    Predator

Print/usb server

Hallo,

Op dit moment heb ik het volgende hier staan, een modem met daaraan een goedkope wlan router. Daarnaast zit er aan mijn imac een schijf gekoppeld voor time machine en een laserprinter. Ook hebben we hier een macbookpro met bijbehorende harde schijf voor timemachine. Daarnaast zwerft er nog ergens een harde schijf rond met films.

Wat wil ik graag? Ik wil graag alle schijven aansluiten op ‘iets’, zodat alles op een plek in huis kan staan. Hierbij wil ik ook graag de printer aansluiten. Omdat ik de printer niet bij de router kan plaatsen is een router met usb aansluiting of een airport extreme (?) geen oplossing.

Bestaan er apparaten die kunnen wat ik wil? Of is het voordeliger om een goedkope pc in te richten als server?

Bijdrager
    TRML

Gewoon de printer aan je iMac en die dan delen (printerdeling in systeemvoorkeuren), ook kan je op je iMac bestandsdeling aanzetten, dan sluit je al je externe harddisks op je iMac aan en klaar ik kees (eehh Predator).

Inactief
    Anoniem

Al gedacht aan een Airport Express?
    De airport express stop je in het stopcontact, daar hang je een USB hub aan met daarachter de verschillende printers. Zo hoeft er geen computer in de buurt van de printers te staan of de Router dicht in de buurt van de printers omdat de Express dient als bridge.

Zo gebruiken wij hier de airport express uitsluitend als printserver en dat gaat perfect.
    Bij mij in het netwerk hangen drie verschillende printers die van zowel de MacBook Pro, de Imac als de MacPro te benaderen zijn.

Bijdrager
    Predator

Thx voor de reacties tot nu toe. Wat TRML zegt is een mogelijkheid. Maar ik wil deze zaken zoveel mogelijk uit het zicht plaatsen. Ik ga me eens verdiepen in de airport expres. Als dit mogelijk is met een usb hub is dit inderdaad wel makkelijk.

Bijdrager
    Predator

Heb nog even gekeken, maar op een airport express kan ik geen harde schijven aansluiten. Kan ik een airport extreme wel opnemen in mijn huidige netwerk?

Zijn er evt nog alternatieven, want ik vind eur 150 wel veel.

Bijdrager
    Predator

Heb nog even gekeken, maar op een airport express kan ik geen harde schijven aansluiten. Kan ik een airport extreme wel opnemen in mijn huidige netwerk?

Zijn er evt nog alternatieven, want ik vind eur 150 wel veel.

Bijdrager
    Predator

Heb nog zitten zoeken, maar ik kan nog geen alternatieven vinden die aan mijn eisen voldoet. Kan nu op marktplaats voor een leuke prijs een airport extreme krijgen.

Alleen nu is mijn vraag: kan ik de airport extreme opnemen in mijn draadloze netwerk? Ik heb op dit moment een linksys router en ik wil de AE alleen gebruiken als file/print server.

Bijdrager
    Sascha

Ja dat kan je. Heel gemakkelijk zelfs.

Bijdrager
    Predator

Ik ga toch maar even verder in dit topic. Ik heb nu dmv een USB hub 3 harde schijven en een printer aangesloten op mijn imac. Deze kunnen we ook via de MBP benaderen. Ook het draadloos backuppen van de MBP(Time machine) naar een van deze schijven was geen probleem. Tot gisteren. Hij ging alles weer backuppen, dus >150 gb. Dit duurt natuurlijk erg lang. Ik heb toen de MBP via USB op de time machine schijf. Binnen een paar uurtjes was alles gekopieerd. Nu heb ik ‘m weer via mijn iMac aangesloten, maar als hij nu een backup gaat maken, gaat hij weer een volledige back up maken. Iemand enig idee hoe ik dit kan voorkomen en waarom ziet hij niet dat er 5 min eerder via usb al een volledige backup gemaakt is?

Bijdrager
    Sascha

USB vs over het netwerk = mappenstructuur vs sparsebundle. Er zit dus met andere woorden een verschil in de manier van opslaan van je Time Machine backup.

Bijdrager
    Predator

En nu? Is dit op te lossen/omzeilen? En stel dat de backup een keer noodzakelijk is, kan de harde schijf dan wel via USB aangesloten worden of moet dit dan ook via het netwerk teruggezet worden?

Bijdrager
    Predator

Iemand nog een reactie op mijn laatste post?

Bijdrager
    stavos

Gewoon tijdelijk een UTP kabel tussen je iMac en je MBP hangen en een nieuwe TM backup laten draaien over je “netwerkje”. Daarna weer gewoon draadloos verder gaan en dan zal Time Machine de nieuwe backup wel herkennen.
    Zoals Sascha al aangaf, backups van Time Machine via USB of via je netwerk zijn niet door elkaar te gebruiken. Dus hou het bij 1 methode en kijk wat daarbinnen je mogelijkheden zijn. Dat je externe schijven via een USB aansluiting verbinding maken met je iMac, staat verder los van je backup die je met je MBP maakt. TM op je MBP ziet de schijven als een netwerkonderdeel.

Bijdrager
    Predator

Thx, dat is inderdaad ook nog een mogelijkheid.

Stel dat ik een airport extreme aanschaf, Ziet hij het dan ook als netwerkonderdeel?

Bijdrager
    stavos

Jep! Zowel bedraad als draadloos.:)

Bijdrager
    Predator

Ok thx!

16 berichten aan het bekijken - 1 tot 16 (van in totaal 16)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.