10 berichten aan het bekijken - 1 tot 10 (van in totaal 10)
  • Q:

Bijdrager
    Sharks

[Opgelost] Printscreen locatie wijzigen lukt niet meer (macOS High Sierra)

Goedenavond,

Ik gebruik meerdere Macs en ik maak veel gebruik met printscreens, die ik overal beschikbaar wil hebben. Zolang ik mij kan heugen wijzig ik daarom via een Terminal commando de standaard locatie naar een map in mijn Dropbox. Dit heeft jarenlang prima gewerkt. Om de een of andere reden is dit sinds 15 december 2017 gestopt te werken en ik krijg het niet meer aan de praat… Ik ben zeker geen apple-newbie, maar ik zie nu niet wat ik fout doe en dat irriteert me mateloos… nog buiten het feit dat mijn hele desktop inmiddels vol staat met printscreens…. 😡😡😡

Ik heb de twee onderstaande Terminal commando’s gebruikt, maar de locatie blijft ongewijzigd! Wie helpt me op het goede spoor… Het betreft een iMac met de meest recente macOS

imac:~ sb$ defaults write com.apple.screencapture location /Users/sb/Dropbox/Schermafdrukken

imac:~ sb$ killall SystemUIServer

en/of

imac:~ sb$ defaults write com.apple.screencapture location ~/Users/sb/Dropbox/Schermafdrukken

imac:~ sb$ killall SystemUIServer

• Dit onderwerp is gewijzigd 5 maanden, 3 weken geleden door  Sharks.
    • Dit onderwerp is gewijzigd 5 maanden, 3 weken geleden door  Night. Reden: Topic opgelost

Moderator
    Night

Dat zou inderdaad de methode moeten zijn. Heb je

• je Mac al eens herstart?
    • je Mac al eens in Safe mode gestart en daarna nogmaals herstart?
    • je NVRAM en/of SMC gereset?

Bijdrager
    GoeieDag

Ik denk dat je even SIP moet uitzetten, want deze commando’s zullen wel niet voldoende rechten hebben.

Of dit commando uitvoeren in de Root gebruiker.

Bijdrager
    Sharks

Herstart uiteraard geprobeerd. NVRAM en SMC reset nog niet. Ook nog niet met SIP bezig geweest. SIP moet je uitschakelen via de Terminal, het zou toch onlogisch zijn dat ik via de Terminal wel SIP kan uitschakelen maar niet de printscreenlocatie? En vroeg deed ik het ook altijd via dat ene commando. Af en toe moest je dan na een update het nogmaals uitvoeren, maar het ging altijd goed. Nu lukt het niet meer zowel op mijn iMac als mijn MacBook.

Lukt het jullie wel???

Thanks!

Bijdrager
    fred44nl

defaults write commando’s behoren vooraf gegaan te worden door sudo

Bijdrager
    GoeieDag

SIP kun je alleen uitschakelen in de Terminal in de Recovery Mode. Dat is voldoende bescherming tegen malicious code.

@Fred: als SIP dit tegen houdt, zal ‘sudo’ ook niet helpen, want je bent rootless.

Bijdrager
    Sharks

Jongens, het werkt!

Ik heb eerst geprobeerd om te verwijzen naar een nieuwe ‘testfolder’ op de Desktop en dat lukte!

Toen nogmaals naar de Dropboxfolder. Ik type het pad nooit in in Terminal maar sleep de map naar de cursorpositie, dan wordt het automatisch ingevuld. Daar zag ik dat er achter het pad nog 2 spaties werden gezet… Die weggehaald en het werkt…. Heel bijzonder, maar ik ben wel heel erg blij!!

Thanks voor het meedenken!!

Bijdrager
    jv65

Zo kan het ook. Behalve dat je een link ontvangt om te delen, worden de schermafdrukken ook automatisch in je Dropbox opgeslagen. Geen Terminal voor nodig.

Bijdrager
    Mac Hammer Fan

SIP nooit uitschakelen sinds 10.13.3. High Sierra als de de webdriver van nVidia gebruikt! Dan heb je geen beeld meer.

Bijdrager
    fred44nl

<p class=”cite”>GoeieDag op 29 januari 2018 om 23:54</p>
    @Fred: als SIP dit tegen houdt, zal ‘sudo’ ook niet helpen, want je bent rootless.

defaults write komen terecht in ~/Bibliotheek/preferences en ik geloof niet dat SIP zich daar mee bezig houdt.

10 berichten aan het bekijken - 1 tot 10 (van in totaal 10)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.