8 berichten aan het bekijken - 1 tot 8 (van in totaal 8)
  • Q:
    Bijdrager
    macker

Printplaat simulatie

Hoi,

Ik ben op zoek naar een programma waarmee ik een printplaat of elektrisch circuit kan simuleren.
    Dus met lampjes, weerstandjes, en-poorten, of-poorten, ect.

Ik weet dat het bestaat want ik heb er ooit lang geleden op de middelbare school mee gewerkt.
    Echter ben ik de naam vergeten en was het windows software…. Verder helpt google ook niet
    veel als je niet weet waar je precies naar moet zoeken.

groet

Bijdrager
    Yaris
    Bijdrager
    McJones

Wij werkten op school met EDWin van Visionics. Helaas alleen voor Windows te krijgen.

http://www.visionics.a.se/

Bijdrager
    heintjep

Bedoel je misschien Orcad of Allegro en Pspice? http://www.cadence.com

Bijdrager
    macker

@ Yaris, dat lijkt er in ieder geval op. Ik snap het programma nog niet maar daar zal ik mij even in moeten verdiepen.

@ heintjep, de link die je geeft snap ik niet helemaal.

Bijdrager
    heintjep
    ”macker”

@ heintjep, de link die je geeft snap ik niet helemaal.

Cadence is de maker van Orcad, Allegro en Pspice. Het is een behoorlijk grote firma met erg veel producten. Dat verklaart misschien je onduidelijkheid. Orcad is een PCB design pakket en met Pspice kun je simuleren. Het is echter niet zo dat je je PCB kunt simuleren. Die pakketten bestaan wel, maar zijn erg specifiek en worden vaak voor RF design gebruikt. Je moet dan ook goede modellen hebben van je PCB levernacier, zodat je naukeurig kunt extraheren en simuleren…

Eigenlijk vraag ik me ernstig af of dit soort toepassingen ook op de Mac bestaan. Cadence ontwikkeld voornamelijk op Solaris/Linux en Orcad is een Windows app. (Cadence heeft veel bedrijven opgekocht, vandaar al die verschillende pakketten die allemaal aan Cadence refereren.

Dus Orcad is het pakket voor schematic entry en PCB design. Pspice is een veelgebruikte simulator voor elektrische circuits….

Ik hoop dat dit je zo wat meer duidelijkheid heeft verschaft…
    Groetjes en succes met je zoektocht..

Bijdrager
    Yaris

Aha, ik denk dat ik gevonden heb wat je zoekt: MacSpice simulates and analyses electronic circuits that can range in complexity from a single resistor to an integrated circuit comprising tens-of-thousands of devices. It has users who range in experience from school-age enthusiasts to retired integrated circuit designers. It is used at various universities internationally for research and teaching.

MacSpice has native support for both PowerPC and Intel architecture Apple Macintosh computers.

Bijdrager
    heintjep

Ah, da’s interessant! Ik wist niet dat er een Spice variant op de mac bestond!:D Afijn, al deze Spice smaken zijn grotendeels identiek qua moeilijkheid en mogelijkheid. Kun je met de een overweg, kun je het ook met de ander….

Het mooie van Orcad Capture is, dat dit pakket in staat is je schema te vertalen in een Spice netlist. Je kunt ook in het schema Bronnetjes zetten en bijv DC of AC probes aan bepaalde netten hangen, zordat de Spice netlist zo goed als klaar voor simulatie is… (ikzelf ben meer van het handmatig editen van netlists en include files gebruiken….)

8 berichten aan het bekijken - 1 tot 8 (van in totaal 8)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.