5 berichten aan het bekijken - 1 tot 5 (van in totaal 5)
  • Q:
    Bijdrager
    valckhof

Printerdrivers en taal/lettertypebestanden bij installatie Mac Os X uitvinken?

Bij een recente aangeschafte printer is een cd-rom met drivers voor Mac Os X meegeleverd.

Mijn eerste vraag.
    Is het verstandig om bij een eventuele herinstallatie van Mac Os X SL of bij de nieuwe installatie van Lion (later dit jaar) de bij de installatie-dvd geleverde drivers niet te installeren en de benodigde drivers van de eigen cd-rom bij de printer te halen.
    Dat scheelt nogal wat schijfruimte.

De tweede vraag betreft de taalbestanden op de installatie-dvd.
    Is het verantwoord om bij doorsnee gebruik ( wel is iWork geinstalleerd) de taalbestanden en de extra lettertypen niet te installeren?
    Waarvoor zijn deze bestanden noodzakelijk en kunnen deze, als het systeem daarom vraagt (?), dan alsnog vanaf de installatie-dvd worden geinstalleerd?
    Ook hier geldt, dat het om een forse besparing van bestanden gaat.

Is dit nu een nuttige of juist verkeerde zuinigheid?

Graag hoor ik jullie deskundige ervaringen.

Alvast dank voor je hulp en moeite!

Bijdrager
    Edwin

Ik zie niet in waarom dit een verkeerde zuinigheid zou zijn. Ik selecteer alleen Dutch en English, laat alle speciale taalfonts weg. Zo ook laat ik ook de onderdelen weg die ik niet gebruik van iLife en Office 2011.

Bijvoorbeeld;

Bijdrager
    Vinhelper

Bij zulk soort installatie-pakketten (niet alleen van OS X zelf, ook andere fabrikanten) kun je op ieder moment later de DVD erin doen, de installatie starten, en zodra je de knop met ”Pas aan”, ”Aangepaste installatie”, ”Advanced install”, ”Custom install”, of een dergelijke tekst tegenkomt, klik erop, en je kunt de onderdelen installeren die nog niet op je Mac staan.

Wat betreft printerdrivers: zodra je een printer hebt aangesloten, ingeschakeld, en toegevoegd hebt in Systeemvoorkeuren, opent automatisch Software-Update, en deze zal in vrijwel alle gevallen de juiste drivers downloaden en installeren. Deze komen van Apple, en zijn speciaal gemaakt voor de combinatie Mac+die specifieke printer/scanner.

Drivers van de (bij de printer) bijgeleverde CD/DVD gelden altijd pas als laatste optie! Vooral de software van HP staat erom bekend dat ze je Mac in de war kunnen sturen.==> recent voorbeeld Gebruik het dus beter alleen wanneer echt nodig.

En er staat vaak op de Mac (als je dat niet hebt uitgevinkt tijdens de install van Snow Leopard, of als je de machine nieuw hebt) een map vol mappen met printer-drivers van zo’n 2-3 GB, deze kun je ook zonder problemen weggooien, ze hebben geen functie meer. Zie ook dit topic.

Bijdrager
    hendrik ijzerbroot

Ten eerste:
    Alle printerdrivers uitgezonderd van het merk dat je aansluit kun je weglaten. (Je kunt ze e.v.t. later weer her-installeren)
    Ten tweede:
    Alle talen kun je weglaten uitgezonderd Engels. Maar waarom zou je: je wint er 0,06% mee op een 500GB hd… (bovendien komt er vaak weer wat bij na installatie van een programma)
    Ten derde:
    Behalve enkele systeem lettertypen kun je die ook weglaten, alleen loop je dan wel het gevaar dat je bij importeren van een niet door jou gemaakt bestand (pages,powerpoint etc.) vaker een foutmelding krijgt omdat een bepaald lettertype ontbreekt. (Uiteraard kun je gerust al die Chinese tekens e.d. weglaten)

Verder is het helemaal niet zeker of de drivers die meegeleverd zijn bij een printer up-to-date zijn. Bij de meest populaire merken kijkt “software update” óók of de drivers up-to-date zijn. Zijn ze dat niet, dan verschijnt de laatste versie automatisch in de lijst.

EDIT: ik zie dat ik wat sneller moet typen, want wie is me weer voor….?:wink:

Bijdrager
    valckhof

Hartelijk dank voor jullie reacties!

Die helpen mij om een “clean” systeem te houden dat lekker draait zonder onnodige ballast.

Veel succes!

5 berichten aan het bekijken - 1 tot 5 (van in totaal 5)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.