5 berichten aan het bekijken - 1 tot 5 (van in totaal 5)
  • Q:
    Bijdrager
    foobar

Printerdeling beveiligen met password

Hallo,
    Ik woon sinds een maandje op de campus van de Universiteit Twente. We hebben hier een enorm draadloos netwerk en je kan dus vanover de hele campus via het netwerk overal bij.
    Nu wil ik graag de printer aan mijn computer (die draait OS X 10.5.4) delen over het netwerk, zodat ik vanaf mijn MacBook Pro draadloos kan printen. Dat is uiteraard zo gepiept, maar ik wil er een wachtwoord op hebben: als ik alleen ‘printersharing’ aanvink kan de hele campus bij mij printen en dat vind ik wat enthousiast…

Dus: weet er iemand hoe ik mijn gedeelde printer met een wachtwoord kan beveiligen??

Verder wil ik via smb en ftp ook eea beschikbaar stellen voor mezelf, maar ook voor gasten. Via systeemvoorkeuren kan je echter helemaal niks anders instellen behalve het delen van je home-folder. Weet er iemand hoe ik bepaalde mappen via ftp, andere via smb en weer andere via afp beschikbaar kan stellen voor gasten en accounts op mijn computer? En dan ook met de mogelijkheden alle lees/schrijfrechten aan te passen…

In OSX-Server ging dat heel erg makkelijk, maar dat is ook een beetje duur…

Grtz en alvast bedankt voor de tips!

Bijdrager
    Pieterr

Vraag 1: kun je niet een wireless ethernet bridge (of een AirPort Express) en een router gebruiken om je computer met printer via een ethernetkabel aan het campus netwerk te hangen? In de router kun je dan (bv op basis van MAC address) instellen wie er op jouw lokale netwerk (en dus de printer) kunnen komen.

MAC address filtering is uiteraard niet waterdicht (zeker niet op de UT) maar zal de meer incidentele lolbroeken wel buiten de deur kunnen houden.

Bijdrager
    foobar

Ik heb wel een AE, maar die verzorgt in Arnhem m’n WLAN: die ga ik dus niet hierheen halen…
    Bovendien vind ik het een vrij omslachtige oplossing…
    Ik wil mn desktop als servertje gebruiken, en het lijkt me dat er voor dit probleem toch wel een oplossing moet zijn anders dan moeilijk doen met een eigen router. Ben tenslotte student en heb dus geen geld meer;)

Bijdrager
    foobar

Iemand al een idee??

Bijdrager
    foobar

en nu?

5 berichten aan het bekijken - 1 tot 5 (van in totaal 5)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.