5 berichten aan het bekijken - 1 tot 5 (van in totaal 5)
  • Q:

Bijdrager
    Sipke

Printer uitzetten of niet?

Ik heb een Canon MG-6150 die enorm veel inkt verbruikt. In mei nog een heel nieuwe inktset erin gedaan, ca. 50 vel geprint en nu is weer alle inkt op.

Nu vroeg ik me af: ik haal met klik-aan-klik-uit altijd de stroom eraf na het printen. Bij een volgende keer de stroom er weer op is de printer heel lang bezig met geluidjes maken (ca 2 minuten), alvorens de printopdracht uit te voeren. Zou het kunnen zijn dat je met stroom eraf halen iets “reset” waardoor de printer de volgende keer veel meer inkt doorspoelt?

Bijdrager
    Ethiron

Sommige printers reinigen na elke power-off de printkoppen door er een beetje inkt doorheen te spuiten. Dit is om de eventueel opgedroogde stukjes inkt en onzuiverheden ‘los te spuiten’ zodat je een zuiver resultaat krijgt.

Hele grote kans dat dir bij jou steeds gebeurt in die twee minuten.

Bij sommige printers kun je het uitzetten of de frequentie instellen, en bij sommige printers is de oplossing om de stroom er niet af te halen.

Bijdrager
    Sipke

Ha Tom, dank voor je reactie. Ik ben van het type dat zoveel mogelijk energie wil besparen, heb zonnepanelen en heb met een stroommeter al mijn apparaten nagelopen en de grotere “standby” stroomvreters heb ik voorzien van een klik-aan-klik-uit of een 220V switch. In dit geval had ik dat dus beter niet kunnen doen, verkwiste inkt is milieubelastender dan die paar kWh (heb uitgerekend: 0,5W in de “uit” stand is ca. 5 kWh per jaar, zelfs als het 2W is, dan is het ca. 20 kWh per jaar = 5 Euro).

Inmiddels de stroom erop gezet en nieuwe cartridges erin gedaan. Nu eens zien of dat gaat schelen….

Bijdrager
    Ethiron

Graag gedaan. Mooi om te zien dat je zo bezig bent met zuinig en verantwoord omgaan met stroom.

Ik heb jou model printer even gegoogled, maar volgens de ervaringen op deze site van de consumentenbond is dit model wel echt een inktvreter.

http://www.consumentenbond.nl/test/elektronica-communicatie/computers/all-in-one-printers/canon/mg6150/reviews

Bijdrager
    Sipke

Oei, ik zie het. Ik heb deze ooit gekocht vanwege de fotokwaliteit. Maar ik heb nu een Epson 3880 erbij omdat ik een fotobedrijf ben gestart. De All-in-one gebruik ik nu dus niet meer voor foto’s. Misschien loont het dan wel om een andere kleurenprinter aan te schaffen of eventueel een laserprinter van Brother (die schijnen goed en zuinig te zijn) erbij. Of beide. In het algemeen ben ik tegen het weggooien van werkende spullen (ook vanuit milieu-oogpunt, want het kost veel energie om zo’n printer te bouwen) maar al die inkt is ook niet echt milieuvriendelijk.

De cartridges zitten nog in de verpakking. Waren samen weer 64 Euro en dan mis ik er nog 1. Volgens mij heb ik voor ca. 100 Euro een leuke Epson of Brother die veel zuiniger is met inkt.

Ik ga er nog eens goed over nadenken alvorens de cartridges te openen. Nogmaals erg bedankt voor de hulp en de link, was zeer verhelderend.

5 berichten aan het bekijken - 1 tot 5 (van in totaal 5)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.