13 berichten aan het bekijken - 1 tot 13 (van in totaal 13)
  • Q:
    Bijdrager
    hhoeksma

printer sharing met een windows computer

Hoi,

is er iemand die weet hoe ik mijn HP Laserjet gekoppeld aan mijn windhoosbak bereikbaar maak voor mijn ibookje?

Ik heb een netwerkje liggen met een routertje om zodoende mijn internet te delen en bestanden uit te kunnen wisselen. Dit gaat prima.
    Ik heb mijn printer gedeeld binnen windows, maar krijg m niet zichtbaar in mijn printerlijst vanuit mijn printcenter.

Ik werk op Windg. met 98 en op mijn ibook met 10.2.8

Vast bedankt!

Bijdrager
    Gerrit

Ik weet alleen voor Win2000 en WinXP hoe het werkt. Tenminste daar heb ik zelf ervaring mee. Je kunt dan TCP/IP Printing services inschakelen.

Als je dat hebt kun je vervolgens op je mac een lpd printer toevoegen
    Ik weet niet hoe dat zit in windows 98, maar als je er niet uit komt moet je het maar ff zeggen

Bijdrager
    hhoeksma

TCP/IP had ik inderdaad al aanstaan, evenals het ‘betanden en printers delen’ protocol wat windows geeft.

Hoe kan ik op mijn mac een lpd printer installeren? Wat is lpd? nog nooit van gehoord!
    :innocent:

Bijdrager
    Gerrit
    ”hhoeksma”

TCP/IP had ik inderdaad al aanstaan, evenals het ‘betanden en printers delen’ protocol wat windows geeft.

Hoe kan ik op mijn mac een lpd printer installeren? Wat is lpd? nog nooit van gehoord!
    :innocent:

LPD staat volgens mij voor iets als Line Printer Daemon ofzo. Naja iig je kunt via het Printcenter kiezen voor via IP printen ofzo. Het adres wordt dan lpd://ipnr/printernaam

Bijdrager
    hhoeksma

mmm…. mag helaas niet werken, ook smb://ipnr/printernaam werkt niet.

?

Bijdrager
    Gerrit
    ”hhoeksma”

mmm…. mag helaas niet werken, ook smb://ipnr/printernaam werkt niet.

?

Via CUPS (http://localhost:631) kun je het wel doen, dat weet ik zeker want zo doe ik het ook (LPD bedoel ik)

Gast
    Anoniem

Heb je de printer een naam gegeven, bijv. Laserjet.
    En staat de printer in de lijst met beschikbare printer in OSX Afdrukbeheer?
    Ik heb een oude deskjet 690 in windows de naam hpdeskjet gegeven, en omdat deze niet in de printerlijst stond gebruik ik Gimpprint om deze printer aan de lijst toe te kunnen voegen. OSX benaderd de printer nu via windows.

Henk

Bijdrager
    hhoeksma
    ”haka”

Ja

”haka”

Nee…

”haka”

Ik heb een oude deskjet 690 in windows de naam hpdeskjet gegeven, en omdat deze niet in de printerlijst stond gebruik ik Gimpprint om deze printer aan de lijst toe te kunnen voegen. OSX benaderd de printer nu via windows.

Hoe werkt dit?

Gerrit: CUPS? Ikke nie-snap-nie:(

Bijdrager
    Gerrit
    ”hhoeksma”
    ”haka”

Ja

”haka”

Nee…

”haka”

Hoe werkt dit?

Gerrit: CUPS? Ikke nie-snap-nie:(

CUPS betekend Common Unix Printing Daemon… eigenlijk waar het hele printer gebeuren van OS X op werkt. Ga met safari naar http://localhost:631 , manage Printers, Add printer, geef een naam op, kies als device LPD/LPR Host or Printer en daarna het adres en naam van de printer.

Maar dit werkt dus alleen met TCP/IP Printing services in windows, en ik weet niet of het zo in win98 werkt.

Gast
    Anoniem

Oh, dat is niet 1.2.3 zo door mij uit te leggen, je kunt beter even bij Gimpprint zelf kijken. Het is al weer een tijd geleden dat ik het installeerde.
    Gimpprintlink

Bijdrager
    hhoeksma

CUPS is it for me!

Geweldig, wat een mogelijkheden! Ik ben verbaasd! Geweldig!

De truuk voor mij was: als service SAMBA gebruiken met de volgende url:
    smb://mijncomputernaam/mijnprinternaam

Da’ wa’ all’

:)

Ik ben happy!
    Gerrit bedankt!

Gast
    Anoniem

Dat is echt handig! Doet zo te zien ’t zelfde als Gimpprint, maar is al aanwezig.

Bijdrager
    hhoeksma

Ik blijf me verbazen over wat er allemaal uit mijn maccie te halen valt… Ik heb wel eens getwijfeld bij de overstap… maar hoe langer ik met mac werk, des te geweldiger ik het begin te vinden:) 8)

13 berichten aan het bekijken - 1 tot 13 (van in totaal 13)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.