30 berichten aan het bekijken - 1 tot 30 (van in totaal 50)
  • Q:
    Bijdrager
    Blueprint

Printer in netwerk zetten.

Ik probeer een inktjetprinter via ethernet via mijn router aan te sluiten maar krijg dit niet werkend op 10.4.11

Met het programma EpsonNetConfig is het MAC adres van de printer te vinden.

Vervolgens krijg ik het IPadres van de printer:

Dit heb ik ingevuld in de printerkiezer:

Nu probeer ik te printen en krijg de volgende foutmelding:

Wat gaat er fout?

Bijdrager
    blikkieb

ik zie alleen maar vraagtekentjes… is moeilijk om je zo te helpen.

Ik heb thuis een kleurenlaser in het netwerkhangen en het werkt uitstekend.

In de printer het ip adres (vast, dus niet dynamisch) vastgezet. In de mac een printer aangemaakt met als adres het ip.

Bijdrager
    Blueprint

Ik zie dat de afbeeldingen niet zijn geupload.
    Hoe moet ik deze toevoegen? Dan word het verhaal een stuk duidelijker.

Moderator
    Night

hierzo

(en zie hier voor de 8-stappen uitleg)

Bijdrager
    Blueprint

Ik probeer een inktjetprinter via ethernet via mijn router aan te sluiten maar krijg dit niet werkend op 10.4.11

http://forum.onemorething.nl/album_pic.php?pic_id=23498

http://forum.onemorething.nl/album_pic.php?pic_id=23499

http://forum.onemorething.nl/album_pic.php?pic_id=23500

http://forum.onemorething.nl/album_pic.php?pic_id=23501
    Wat gaat er fout?

Bijdrager
    nookie
    ”Blueprint”

Wat gaat er fout?

Nog beter!

Bijdrager
    Blueprint

Ja, bedankt Nookie zo is het nog beter.

Bijdrager
    Fierry

Hoi Blueprint.

De IP adressering klopt niet. Kun je het IP adres en subnetmasker van je router/computer eens posten?

De printer en computer moeten namelijk in hetzelfde netwerk zitten

Bijdrager
    Blueprint

Hallo GuusBeckers, hier zijn de gegevens
    Ip-adres: 192.168.1.33
    Subnetmasker: 255.255.255.0
    Router: 192.168.1.254

Bijdrager
    Zeekomkommer

Dat getal dat je in het veld standaardpoort hebt ingevuld is geen poortnummer. Vul daar eens 631 in.
    En dan in printerkiezer op je mac bij het adres veld: ipadres:631

En die ip adressen passen ook niet in jouw netwerk. Kies gewoon voor DHCP in de printersetup. Kijk wat voor adres je printer krijgt toegewezen en neem dat getal dan over als ipadres in printerkiezer.

Bijdrager
    martinschenderling

Probeer eens het werkelijke IP adres van de printer te krijgen via EpsonNetConfig door de printer direct met je compu te verbinden. Noteer dit en voer dit adres (als de printer weer in het netwerk hangt) in als statisch IP adres (dus absoluut niet laten toewijzen door DHCP!). Als het goed is moet het dan werken. Zo heb ik zelf verschillende Epson printers in het netwerk kunnen hangen zonder problemen.

Succes.

Bijdrager
    Blueprint

Hoi Zeekomkommer,

Dit getal is ingevuld door het programma EpsonNetConfig.
    Hoe zou ik dit moeten configureren?

Bijdrager
    Zeekomkommer
    ”Blueprint”

Hoi Zeekomkommer,

Dit getal is ingevuld door het programma EpsonNetConfig.
    Hoe zou ik dit moeten configureren?

Kies in dit scherm voor het bolletje bij DHCP:

Het kan zijn dat je ook het bolletje bij automatisch moet aanklikken.
    Als het goed is komt er dan automatisch een ip adres te staan dat door je router is toegewezen.
    Post eventueel een screenshot van wat je te zien krijgt.

Bijdrager
    Blueprint

Hoi Martinschenderling,

Hoe kan ik via EpsonNetConfig aan het echte IPadres komen. Ik krijg steeds nummer 10.0.52.40
    Of doet het proggramma dit nummer aan de printer toekennen?

Bijdrager
    Zeekomkommer
    ”martinschenderling”

Probeer eens het werkelijke IP adres van de printer te krijgen via EpsonNetConfig door de printer direct met je compu te verbinden. Noteer dit en voer dit adres (als de printer weer in het netwerk hangt) in als statisch IP adres (dus absoluut niet laten toewijzen door DHCP!). Als het goed is moet het dan werken. Zo heb ik zelf verschillende Epson printers in het netwerk kunnen hangen zonder problemen.

Succes.

Hij laat ons al het werkelijke IP adres zien. Dat past alleen niet in zijn netwerk.

En om het makkelijk te houden is DHCP om te beginnen een prima optie. Zolang je router en printer aan blijven staan dan gaat dat prima. En als een volgende stap kan er uitgelegd worden hoe het uitgedeelde IP adres in de router gefixed kan worden aan het MAC adres van de printer.

Maar alles stap voor stap, eerst er voor zorgen dat het werkt.

Bijdrager
    Blueprint

Na het kiezen van DHCP in EpsonnetConfig komt de melding ‘met succes geconfigureerd’, het vreemde is dat er bij IPadres none staat.
    Is er een andere manier om achter het echte IPadres van de printer te komen?

Bijdrager
    Zeekomkommer

Kijk eens wat er nu in dit lijstje staat:

Als het goed is zie je daar nu het actuele ip adres van de printer. Eventueel moet je het programma even opnieuw opstarten.

Bijdrager
    martinschenderling

Als dit adres opgegeven wordt zal dit het juiste IP adres zijn (mits de printer alleen aan je compu gekoppeld is en niet in het netwerk hangt).

Bijdrager
    Blueprint

Met de netwerkkabel direct in de computer krijg ik daarbij het volgende IP adres: 10.0.52.40

Bijdrager
    Zeekomkommer

Ai, dat moet je ook niet doen. Je moet hem gewoon in je netwerk hangen, anders krijgt zowel je computer als de printer geen ip adres en heb je geen netwerk.

Bijdrager
    Blueprint

Hiervoor zat de ethernetkabel in de router. Met beide krijg ik hetzelfde IP adres: 10.0.52.40 Doe ik iets fout?
    Klopt dit IP adres? En, is er een andere manier van het checken van het adres van de printer.

Bijdrager
    Zeekomkommer

Ok, waar lees je dit IP adres? Dit IP adres klopt niet, als de printer aan dezelfde router zit als je computer dan moeten de getallen op elkaar lijken. Dus het moet iets zijn in de trend van 192.168…
    Neem voor de zekerheid nog een keer de volgende stappen: vink DHCP aan, klik op verzenden en start de printer op nieuw op. Laat nu de epson tool opnieuw naar printers zoeken, als de priinter een ip adres heeft gekregen dat in jouw netwerk past dan moet het in dit lijstje komen te staan waar nu NONE staat.

Bijdrager
    Blueprint

DHCP aangevinkt:
    http://forum.onemorething.nl/album_pic.php?pic_id=23503
    Vervolgens:
    http://forum.onemorething.nl/album_pic.php?pic_id=23503

Ik kom niet veel verder met dit het configureren via dit programma.
    Is er een alternatief?

Bijdrager
    Blueprint

De laatste afbeelding klopte niet, het moet deze zijn:
    http://forum.onemorething.nl/album_pic.php?pic_id=23504

Bijdrager
    Oppie

Ik heb even de afbeeldingen zichtbaar gemaakt, met de tweede het juiste plaatje.

”Blueprint”

DHCP aangevinkt:

Vervolgens -en nu de juiste:

Ik kom niet veel verder met dit het configureren via dit programma.
    Is er een alternatief?

Wel een vreemd programma: met NL en Spaans door elkaar…

Bijdrager
    Blueprint

Na het indrukken van het statusknopje op de printer krijg ik de volgende gegevens.
    IP adress 010.000.052.40
    subnetmask 255.255.255.128
    gateway 010.000.052.125

Bovengenoemd IP adres heb ik ingevuld in de printerkiezer maar ik krijg weer dezelfde foutmelding als ik probeer te printen:
    ‘stopped unexpectedly with status 2’

Bijdrager
    Blueprint

Ja, vreemd programma. Heeft iemand een andere manier om dit probleem aan te pakken?

Bijdrager
    Zeekomkommer

Ok, het lijkt er op dat de wijzigingen die jij invult in dat epson programma niet zijn uitgeverd door de printer.

Heb je de printer uit en weer aangezet? Stekker er helemaal uit en er weer in. Zo niet, doe dit dan en controleer dan nog eens op het statusschermpje wat voor adres er staat.

Als het nog niet lukt, ga dan terug naar handmatig en vul daar dit in:

ip adres: 192.168.1.100
    subnet: 255.255.255.0
    poort: 631

Maar ik ben bang dat je printer dat dan ook niet opslaat

Bijdrager
    MacMartino

Gateway is het IP adres van je Router dus 10.0.52.125
    die geeft kennelijk via DHCP de adressen uit, dus 10.0.52.40 voor de printer
    en ? voor je computer. Kijk eens bij sys info wat je computer adreske is. Dat ze
    niet met elkaar botsen ofzo;)

En kijk ook meteen, of je door ‘10.0.52.40’ in je browser te typen wellicht in het printermenu kan komen,
    dan weet je of ‘ie verbinding maakt en dat het daar niet aan ligt (weet niet of je Epson dat ondersteunt)

Bijdrager
    Fierry

Kun je het IP adres handmatig instellen?

Als je ook nog andere computers of netwerkapparatuur gebruikt moet je de IP adressen van die machines gebruiken en niet gebruiken .

IP adres: 192.168.1.nummer (bvb 250)
    Subnetmasker: 255.255.255.0
    Poort: zelfde als IP adres

Edit: ben alweer te laat met reply, wat zijn jullie snel:P

30 berichten aan het bekijken - 1 tot 30 (van in totaal 50)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.