13 berichten aan het bekijken - 1 tot 13 (van in totaal 13)
  • Q:
    Bijdrager
    beemsterman

Printer in netwerk voor Mac en PC

Ik overweeg over te gaan tot de aanschaf van een MacBook. Het netwerk wat ik nu heb, wordt voorzien van een draadloze unit, zodat het mogelijk wordt de macbook overal ‘heen te slepen’.
    Als ik wil printen, dan wil ik dat gewoon doen zonder de printer apart aan te sluiten (dat maakt het namelijk een echt gesleep).

Waar ik naar op zoek ben is een oplossing waarbij:
    – een printer op een bureau staat (daar is een internetaansluiting)
    – ik kan printen vanaf de macbook
    – kan printen vanaf een windows xp machine die ook gebruikt wordt.
    – niet te beperkt ben in de printer keuze, of afhankelijk wordt van drivers ontwikkeld door derden

Alvast bedankt,

René

Bijdrager
    wout3r

Welk type/merk printer heb je?

Bijdrager
    wilko

Wat je zoekt, heet een printserver.

Bijdrager
    Matt-le-Boss

waar je naar op zoek bent, is een printerserver! Dit is een kastje, die je kunt aansluiten op je netwerk. Op dit kastje kun je een of meerdere printers aansluiten, die dan veranderen in ‘netwerkprinters’. Wij hebben thuis een draadloze printerserver van Belkin en een Brother printer. Eerst moet je zorgen dat de printer op alle computers werkt via usb(dat is even wat gesleep). Vervolgens moet je met de, bij de Belkin meegeleverde CD, de printerserver installeren op alle computers. Dit laatste werkte alleen met Windows XP computers, maar het is me gelukt om hem handmatig in te stellen op mijn mac. Misschien is het dus verstandig om op zoek te gaan naar een printerserver, die makkelijk te installeren is op zowel XP an OS X.

Ik ben zeer tevreden met de oplossing die wij nu hebben. Eerst was de printer aangesloten op de XP computer van mijn vader. Ik moest dan via zijn computer printen, maar dit werkte niet goed, ging sloom en die XP computer moest per se aanstaan. Ik beveel je dus echt een printerserver aan! Zo’n apparaatje zal je ongeveer 50 euro kosten..

Bijdrager
    wilko

Helemaal eens met bovenstaande:)

Mocht je echter een nieuwe printer willen gaan kopen, neem dan in één keer een netwerkprinter. Dan heb je ook geen apart kastje meer nodig, maar plug je je printer gewoon zo in het netwerk.
    Ik heb in m’n leven eigenlijk alleen maar netwerkprinters gebruikt, en ik zou er werkelijk niet aan moeten denken om een USB-printer te moeten gebruiken in huis met 4 computers.

Bijdrager
    macpro

Koop een Airport Express. Heb je in één keer al je wensen vervuld.
    Want de Airport Express zorgt voor het draadloze netwerk dat je voor je MacBook nodig hebt. En er zit een printserver ingebouwd, zodat je een USB printer er op aan kunt suiten.
    (Let op! Alleen een printer. Als je er een all-in-one apparaat op aansluit zal alleen het printen werken.)

Bijdrager
    wilko

Werkt dat ook goed onder Windows dan?

Moderator
    unSOUND

Ja natuurlijk…

Bijdrager
    beemsterman

Omdat er nu een ‘oude’ hp720 staat – een windows printer die zonder windows niets doet – zal deze sowieso vervangen moeten worden.

Nu vind ik de printkwaliteit van de printer belangrijk. Er zal naast standaard correspondentie ook foto’s mee geprint moeten worden. Ik ben nog geen fotoprinters tegegenkomen met ethernet (hoeft niet persee draadloos, want er ligt al een kabeltje). Maar suggesties zijn welkom.

Wat is de ervaring met het bereik van Airport Express? Ook als hij 1 hoog staat (bij de printer) en de rest gebeurt beneden?

Is het eenvoudig om deze achter een bestaande (sitecom) router te hangen? Het netwerk bestaat dan in totaal uit:
    – een adsl modem
    – een breedband router voor vaste bekabeling
    – een apple airport express voor het draadloze gedeelte.

Bijdrager
    Rolf

Ik zou eens kijken naar een HP Photosmart 3310 (all-in-one). Ik heb jarenlang met jouw probleem/vraag rondgelopen, en nu is ie voor het eerst helemaal opgelost.
    Photosmart (met ingebouwde wireless EN netwerkkaart) aan mijn router gehangen, en vanaf PC en Mac is het volle netwerkprinter. Bijvoorbeeld: van elke machine uit scannen, maar ook van printer uit scannen: hij vraagt dan netjes naar welke machine dat moet, en naar welk programma en in welk format. Helemaal super. En nog perfecte kwaliteit ook (OOK foto’s !)

Bijdrager
    macpro
    ”beemsterman”

Wat is de ervaring met het bereik van Airport Express? Ook als hij 1 hoog staat (bij de printer) en de rest gebeurt beneden?

Is het eenvoudig om deze achter een bestaande (sitecom) router te hangen? Het netwerk bestaat dan in totaal uit:
    – een adsl modem
    – een breedband router voor vaste bekabeling
    – een apple airport express voor het draadloze gedeelte.

1 verdieping is meestal geen probleem, maar als je betonnen vloeren hebt met veel wapening kan het nog wel eens tegenvallen. Is vooraf niets over te zeggen.

De Airport achter een router hangen is geen enkel probleem. Wel opletten als je DHCP gebruikt voor het uitdelen van netwerk adressen. Dan moet je dat in de Airport uitzetten.

Bijdrager
    Jakko Westerbeke
    ”beemsterman”

Ik ben nog geen fotoprinters tegegenkomen met ethernet (hoeft niet persee draadloos, want er ligt al een kabeltje). Maar suggesties zijn welkom.

Telt een Canon Pixma iP5200R als fotoprinter? (Voor mij is een inktjet een inktjet ;)) Zo ja, dan is het er eentje met ethernetaansluiting … ik heb er één staan, en ik ben er erg tevreden over.

Bijdrager
    Rolf
    ”beemsterman”

Ik ben nog geen fotoprinters tegegenkomen met ethernet (hoeft niet persee draadloos, want er ligt al een kabeltje). Maar suggesties zijn welkom.

Zie mijn eerdere post: HP Photosmart is fotoprinter met ingebouwd Ethernet en Wireless.

13 berichten aan het bekijken - 1 tot 13 (van in totaal 13)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.