16 berichten aan het bekijken - 1 tot 16 (van in totaal 16)
  • Q:

Bijdrager
    sedikit

Printer drukt tekst niet af

-Mavericks

-Canon Pixma IP4300

Ontdekte vandaag dat deze printer plotseling van een vol A4 tekstdocument (.doc en  .rtf )  niets afdrukt.

-Afbeeldingen zijn geen probleem.

-Cartridges zijn gevuld

–afdrukken in Canon Pixma IP7200 is het afdrukken geen enkel probleem

Heb geen idee waar dit aan kan liggen. Wie weet de oplossing? Alvast mijn grote dank!

Bijdrager
    Shmoo

Ik heb hetzelfde sinds een aantal weken. Gekke is, als je printen in kleur kiest en dan tekst afdrukt dan wil die soms wel gewoon afdrukken.

Ook een Canon hier. Volgens mij komt het door macOS updates, niet de laatste maar die daarvoor al.

Bijdrager
    sedikit

Dank Shmoo!

Het gekke is, zojuist ontdekt, dat als ik tekst in de de op één na zwartste kleur kies, het afdrukken wèl gaat. Mij een groot raadsel.

Moderator
    Night

Zal toch een fout ergens in de printerdriver zijn.

Misschien helpt het door de printer eerst te verwijderen en daarna niet de driver van Apple, maar die van de leverancier zelf te installeren.

Het lijkt wel een sterk verouderde printer. Nieuwere drivers dan voor macOS 10.8 (Mountain Lion) zijn er niet. Aangezien dat een ‘gewone’ CUPS driver is, zou je met deze generic CUPS driver in Mojave ook uit de voeten moeten kunnen. je kan ook even kijken of CUPS standaard al werkend is: http://127.0.0.1:631

Lees ook dit even door: https://www.appletips.nl/printers-beheren-via-cups/

Bijdrager
    sedikit

@night,

Ik heb nog eens de meest recente driver over de oude geïnstalleerd. Blijft: tekst niet mogelijk (alleen in een soort grijs). Afbeeldingen wèl.

Ik denk dat ik afzie van, dat cups-gedoe (althans zo zie ik dat als amateur). Ik leg me er maar bij neer dat ik de IP4300 gebruik voor afbeeldingen, en de IP7200 voor de tekst. Het zij zo……..In ieder geval bedankt voor de moeite.

Moderator
    Night

Had je deze link al geprobeerd?

http://127.0.0.1:631

(enige wat je waarschijnlijk moet doen is in Terminal even de regel cupsctl WebInterface=yes uitvoeren)

Bijdrager
    sedikit

Ik weet niet wat ik hiermee aan moet:

Web Interface is Disabled
    De webinterface is momenteel uitgeschakeld. Voer ‘cupsctl WebInterface=yes’ uit om deze in te schakelen.

Waar moet ik dat ‘cupsctl WebInterface=yes’ uitvoeren? In de Terminal? Zo ja, kan ik dan nog terug?

Moderator
    Night

Ja natuurlijk; door cupsctl WebInterface=no in Terminal in te voeren.

Bijdrager
    sedikit

Heel veel dank Night. Vandaag maar eens proberen….. Alhoewel: ik heb ook nog een draadloze Pixma IP7200, die ik veel gebruik. Kan dat Terminal commando geen kwaad voor die printer?

Moderator
    Night

Nee, elke printer heeft zijn eigen driver. Ik neem aan dat je de 7200 gewoon via de Printer-instellingen van de Apple systeemvoorkeuren hebt lopen.

Het terminal commando zorgt er overigens alleen maar voor dat je de web interface ook kan gebruiken.

Verder moet je nog drivers hebben. Het makkelijkste is om hiervoor GimpPrint te gebruiken. De IP4300 wordt hierin gewoon ondersteund.

Bijdrager
    sedikit

@night,

Ik heb al je aanwijzingen opgevolgd, maar de printer weigert (zwarte) tekst te printen. Ik leg me er maar bij neer. Zo erg is het nu ook weer niet. Voortaan tekst met de IP7200 en de rest met de IP4300. Nogmaals bedankt voor de moeite!

Moderator
    Night

Blijft een vreemd verhaal, het is te gek voor woorden dat een printer niet gewoon zwarte tekst kan afdrukken…. Jammer dat ik je niet verder heb kunnen helpen.

Bijdrager
    sedikit

Misschien dat in de toekomst anderen met hetzelfde probleem hier iets aan hebben:

Van alles geprobeerd na bovenstaande, helaas niet werkende, adviezen. Het blijkt dat de Canon IP4300 wel tekst afdrukt als ik een andere papiersoort kies in het afdrukvenster:

Afdrukvenster/Kwaliteit en media:

Daarna is iedere keuze goed, behalve Normaal papier:

Ik vermoed dat om de één of andere reden de printer kennelijk zo “gevoelig” (net een mens  😊 ) is dat het Normale papier misschien te dun is o.i.d. Morgen wat dikker papier kopen, en kijken of het dan ook lukt. Ik vind het nu best. Het kost wat meer inkt, maar die vul ik goedkoop zelf bij.

Bijdrager
    sedikit

@night.

Ik heb je een PB gestuurd, maar die waarschuwing krijg je waarschijnlijk niet, en nog waarschijnlijker, staat hij zelfs niet in je inbox. (Hoe lang hapert deze voorziening hier al?…….)

Bijdrager
    sedikit

Helder moment! Als de bovengenoemde opties wèl een tekst-afdruk geven, dan gebeurt dat met de kleine zwarte cartridge (bestemd voor fotopapier en afbeeldingen). De grote zwarte cartridge is bestemd voor het ordinaire werk, zoals tekst-afdrukken. Dus:

-nieuwe grote zwarte cartridge: het probleem blijft

-spuitopening niet verstopt

-oorzaak moet dan liggen aan verbinding chip-printkop

-omdat ik vanwege kleurcorrecties al problemen met de printkop voorzag, had ik al 3/4 jaar een nieuwe printkop in bezit (gekocht bij Alibaba voor ± € 25!!. Originele Canon-printkop kost hier € 100!!!)

-printkop verwisseld: de printer doet het weer zoals het hoort

-opgelost!

Moderator
    Night

Naja…. dat hadden we niet echt kunnen verzinnen…

Maar ben wel blij voor je dat hiermee het probleem is opgelost. Aan de andere kant… je weet dat je tegenwoordig voor dat bedrag een hele printer kan kopen? (min of meer) 😛

16 berichten aan het bekijken - 1 tot 16 (van in totaal 16)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.