One More Thing » Community » Forum » Mac Hardware » Randapparatuur » Printer draadloos maken?

Printer draadloos maken?

Profielfoto van jordi99

jordi99 op 19 september 2017 #

Hallo,

Ik heb een oude HP Laserjet 1300n printer, werkt perfect..
Er zat ook een HP jetdirect printserver bij?

Ik dacht lan kabel erin en dan kan ik hem vinden via mijn mac als wifi printer?

Zo makkelijk was het helaas niet, weet iemand of dit wel mogelijk is?

Ik wil gewoon printen van mijn mac/andere mac/windows pc vanuit het netwerk zonder kabels.. is dit mogelijk met zo’n printserver?

Profielfoto van NielsDam

NielsDam op 19 september 2017 #

Heb je een Airport Extreme? Dan kun je de printer via USB aansluiten op de Airport en draadloos vanaf je Mac printen. Zo doe ik dat ook met mijn 3600n.

Profielfoto van plonserd

plonserd op 19 september 2017 #

Met een Airport express gaat het ook.

Profielfoto van jorikcaljouw

jorikcaljouw op 19 september 2017 #

Het lijkt me dat de 1300N gewoon een jetdirect ingebouwd heeft, zolang je mac draadloos op hetzelfde netwerk zit, moet je dan gewoon naar die printer kunnen printen. Het gaat dan wel niet via AirPrint, dus het wordt niet zo makkelijk om vanuit een iPad of iPhone te printen en het wordt niet helemaal vanzelf gedetecteerd, maar na eenmalige instelling, moet het wel gewoon werken.

Ik zou de printer een vast IP in je netwerk geven. Volg dan de instructions ongeveer zoals:
http://www.msl.ubc.ca/it-support/printing/install-printer-osx

Profielfoto van jordi99

1300N heeft dat niet ingebouwd, die jetdirect is een los apparaatje wat je erin moet steken..
Daar heb ik dan een LAN kabel ingestopt, maar het dus dus niet plug&play..

moet de mac dan aanstaan? of kan ik gewoon de printer in de stroom steken en dan vanuit een andere mac via het netwerk printen omdat de printer stroom heeft + lan kabel erin? of werkt dit niet zo?

Ik neem aan dat de N van 1300N aangeeft dat de jetdirect wel bij de printer geleverd werd? Ik had vroeger een LaserJet 4050TN en bij die serie gaf de N aan dat er een jetdirect netwerkaart bijzat. De modelnamen zonder N waren dan later uit te breiden met een jetdirect kaart die erin past.

Als de printer op het netwerk zit kan elke computer (Mac en PC) die de printer juist geconfigureerd heeft direct naar de printer printen. Je hoeft de USB aansluiting dan niet meer te gebruiken en geen enkele andere PC hoeft aan te staan (dan degene vanwaar je wilt printen) :).

Profielfoto van jordi99

Haha nee klopt, hij zat er wel bij, alleen is het een los apparaatje, niet ingebouwd in printer dus..

Hoe configureer ik het nu zo, zodat ik inderdaad de USB niet hoef te gebruiken en zodat er geen PC/MAC aan hoeft te staan..
De printer moet dus zichtbaar zijn op ons wifi netwerk dmv de lan kabel die in de jetdirect in de printer zit..

Profielfoto van KR1275

KR1275 op 19 september 2017 #

Is die printer wel mac-compatible?? Volgens mij zijn de oudere printers van HP dat niet allemaal. ‘Vroeger’ hadden ze een mac-versie van sommige modellen.
Als je de printer via ethernet rechtstreeks op je mac aansluit, zou die het direct moeten doen. Die ervaring heb ik met HP, Lexmark en Brother. Ik waag te betwijfelen of je printer het dan via een router/airport wel gaat doen?? Sommige investeringen kosten net zoveel als ee nieuwe laserprinter…

Als de printer het via USB doet, zal hij het ook via Jetdirect doen. Bovendien staat de 1300 gewoon in deze lijst:
https://support.apple.com/en-in/HT201465

Het is eigenlijk een simpel stappenplan:
1. Zorg ervoor dat de printer op je interne netwerk werkt. Ik zou ‘m een vast IP geven, maar dat is niet per se nodig. Dit is de lastigste stap, omdat je deze instellingen wellicht op de printer zelf moet doen. Als dit werkt en je weet het IP van de printer

2. Voeg de printer toe via System Preferences > Printers & Scanners > +
Kies dan de IP tab, bij Address: vul het IP adres van de printer in, bijvb. 192.168.1.201
Protocol: kies HP Jetdirect – Socket

Name & Location kun je zelf kiezen
Use: hier zou ik wel de Laserjet 1300 kiezen (dit zou mogelijk moeten zijn denk)

Hierna moet de printer te gebruiken zijn net zoals via USB. Of je mac nou bedraad of draadloos op je netwerk is, in beide gevallen kan hij een TCP/IP verbinding maken met je printer en zal dit dus gewoon moeten werken. Zo werkte het in ieder geval met m’n 4050 toen ik die nog had.

edit:
Ik realiseer me nu pas dat 1 belangrijk aspect wellicht niet duidelijk was. De netwerk stekker die in je Laserjet gaat, moet wel aangesloten worden op een bedraad netwerk (bijvoorbeeld naar je router). Dit maakt de printer zelf dus absoluut niet draadloos, maar je kunt dan wel vanaf draadloze Mac’s printen. Was dit wat je voor ogen had? Als het andersom moet, dan kan een Airport wellicht een betere oplossing bieden via USB. De Airport maakt dan de draadloze verbinding met je netwerk.

Profielfoto van jordi99

Ik heb een handleiding online kunnen vinden, alleen daar hebben ze het steeds over CD-rom software bij de installatie van jetdirect..

Ik moet de printer dus een IP adres geven, hoe?

De printer staat vast ergens in huis, de lan kabel kan erin blijven zitten.. dus ik wil gewoon printer inschakelen op stroom, en dan moet hij online zichtbaar zijn op draadloze mac.. dit kan toch wel met zo’n jetdirect?

Profielfoto van McPim

McPim op 19 september 2017 #

Het gaat om een Jetdirect 200m en deze handleiding? Wat jij wil moet dan gewoon kunnen, en je Mac hoeft niet aan te staan.

Begin eens bij de basics (zie manual):
– heb je de USB kabel afgekoppeld?
– brandt het status lampje groen en continu op de Jetdirect als je ‘m aanzet? Of knippert het?
– brand het ‘link’ lampje op de Jetdirect bij de aansluiting van de netwerkkabel?
– waar heb je de netwerkkabel op aangesloten, is dat op een router (of switch)? Heb je daar ook een groen ‘link’ lampje?
– heb je een status pagina geprint volgens de handleiding? Kun je die hier posten?

In principe zou je Jetdirect automatisch een adres via DHCP van je router moeten krijgen en heb je geen CD of software nodig om ‘m aan het netwerk te hangen. Daarna de stappen van @jorikcaljouw volgen, maar dan moet je dus eerst ‘groene lampjes’ hebben.

Profielfoto van jordi99

jordi99 op 22 september 2017 #

– USB afgekoppeld
– status lampje brandt groen en continu op de Jetdirect
– ethernet lampje brandt ook groen en continu
– netwerkkabel zit op een kpn netwerkadapter.. (verbinding werkt)

Statuspagina geprint.. hoe maak ik nu een printer aan op mijn mac? welke gegevens nodig?

jorikcaljouw op 22 september 2017 #

Paginanummer 144 op de pagina (152 van PDF) van:
http://h10032.www1.hp.com/ctg/Manual/bpl13095.pdf
geeft aan dat de JetDirect een test knop moet hebben. Heb je die gebruikt om een status pagina af te drukken? Zo ja dan zou je het IP adres van je printer moeten kunnen zien.

Dan kun je de stappen vanaf 2. in mijn bovenstaande bericht volgen.

Profielfoto van jordi99

jordi99 op 22 september 2017 #

Ja dan krijg ik een IP-adres, echter volg ik dan jou stappen, dan krijg ik :
De printer kan niet in het netwerk worden gecontroleerd.
Geen verbinding mogelijk met ‘ ip-adres ‘ vanwege een fout. Wil je de printer toch aanmaken?

Als ik dan op ga door klik, dan geeft hij toch een groen lampje (van online) maar dan staat er ook inactief bij..
Als ik dan print, krijg ik de melding: printer reageert niet..

Waar gaat het mis?

jorikcaljouw op 22 september 2017 #

Ik heb je even een privé berichtje gestuurd om e.e.a. te controleren.

jorikcaljouw op 26 september 2017 #

Ter referentie als iemand anders een vergelijkbare vraag heeft.

De printer had nog een vast IP ingesteld van hoe deze in een bedrijfsnetwerk gebruikt werd. Nadat de JetDirect terug naar fabrieksinstellingen was gereset, kreeg deze een IP in de juiste subnet reeks en toen kon jordi99 de printer toevoegen en ernaar printen van z’n Mac.

Profielfoto van McPim

McPim op 26 september 2017 #

Makes sense :) , dank voor de terugkoppeling (y)

Over dit topic

Gestart op 19 september 2017 door jordi99

Laatste reactie door McPim

Je kunt alleen reageren met een gratis OMT account.
Heb je geen OMT account? Registreer je dan nu gratis!

Inloggen

of Wachtwoord resetten?