14 berichten aan het bekijken - 1 tot 14 (van in totaal 14)
  • Q:
    Bijdrager
    Jinta

Printer aan router

Ik heb een Epson Aculaser C1900 in de woonkamer bij m’n puter staan.
    Ik zie er een ethernet aansluiting aanzitten.
    Kan ik de (onhandig grote) printer in een andere ruimte zetten en aan de router koppelen om zo te printen?
    Moet ik daar nog speciale handelingen voor doen of is het plug and play?
    Ik hoor graag!

Bijdrager
    Jinta

Even nog er info, het is een USB printer, nou vraag ik me af of ik dan ook een USB kabel naar mijn printer moet trekken??! Dan is het natuurlijk helemaal niet handig.
    Ik heb een ethernetkabel naar de router liggen onder de grond, dus dat zou geweldig zijn.
    Ik wacht gewoon een antwoord af!

Bijdrager
    wilko

Als er een Ethernetpoort op de printer zit, heb je een netwerkprinter en dat is erg fijn, want dan kan je hem inderdaad aan je netwerk (router) hangen en zo over het netwerk printen.
    Hoe je de boel moet instellen verschilt een beetje per printer. Waarschijnlijk moet je een IP-adres instellen in je printer en dan met je Mac naar dat IP printen. Maar daarvoor kan je het beste even in de handleiding kijken.

Bijdrager
    Jinta

Dus dan hoef ik verder niet met de USB kabel aan de gang?
    En is dat ip adres van mijn computer die ik in moet voeren?
    Ik heb via internet de beheerdershandleiding te pakken en zie daar ook iets staan over subnetmasker en standaardgataway staan….
    Het is volgens mij geen koekie-eitje bezigheid om te doen he?

Bijdrager
    boekeloo

nee geen usb kabel meer

Vaak (bij mij):

een vrij IP adres bijvoorbeeld 10.0.0.140

subnetmask vaak 255.255.255.0

router (gateway) vaak 10.0.0.138

Kijk eens bij je Systeemvoorkeuren wat ze daar gekozen hebben voor het een en ander.. helpt vaak.

Bijdrager
    bhaenraets

Wellicht ter verduidelijking: nee, niet het IP adres van je computer op je printer instellen. Je printer moet een eigen IP adres krijgen.

Bijdrager
    boekeloo

precies

Bijdrager
    Jinta

aha, even gekeken in systeemvoorkeuren:-)
    Ik moet nu naar een receptie (grrr) maar morgenochtend ga ik meteen aan de slag.
    Mocht ik nog iets willen weten, dan kom ik hier zeker op terug.
    Bedankt voor dit opzetje!!!

Bijdrager
    wilko

Waar je even moet letten is dat het IP die je aan de printer geeft in dezelfde range zit als het IP waar je router en je Mac in zit. Dit is heel eenvoudig: je controleert wat het IP is van je Mac, dat kan in Systeemvoorkeuren > Netwerk. 10 tegen 1 dat het begint met 192.168.*.* of 10.0.*.* (waarbij * elk getal tussen 0 en 255 kan zijn).
    Om een geschikt IP voor je printer te bedenken, verander je alleen het laatste getal daarvan, en je zorgt ervoor dat het flink uit de buurt zit van het IP van je Mac (dit in verband met je DHCP-range, just to be safe). Dus stel het IP van je Mac is 192.168.1.10, dan zou ik op de printer IP 192.168.1.50 nemen. Tenzij je weet hoe de IP’s binnen je netwerk gebruikt worden en hoe je DHCP-range is, dan kan je natuurlijk zelf gewoon wat kiezen.

Bijdrager
    Turbanus

10 tegen 1 dat hij gewoon direkt via Appletalk kan printen vanaf zijn Mac.

Bijdrager
    Jinta

Ik heb in mijn printer de ip nummers veranderd.
    Maar als ik een printopdracht geeft , krijg ik de melding dat de printer niet reageert.
    Ik denk dat ik in m’n mac ook nog iets moet veranderen?

Bijdrager
    wilko

Je moet dan wel op je Mac instellen dat je naar IP xxx moet printen. Dat kan het makkelijkste door een nieuwe printer toe te voegen en dan te kiezen voor IP-printer. Wellicht even spelen met welk protocol het werkt.

Bijdrager
    Jinta

Perfect: hij werkt nu prima.
    dank voor alle hulp !!!

Bijdrager
    wilko

Veel plezier ermee :finderoud:

14 berichten aan het bekijken - 1 tot 14 (van in totaal 14)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.