20 berichten aan het bekijken - 1 tot 20 (van in totaal 20)
  • Q:
    Bijdrager
    6939j4

Printen via router?

[size=18:08a6ca8c98]Vraag:[/size:08a6ca8c98]
    Op het moment heb ik een draadloze router aangesloten op mijn modem. Daarmee kan ik zowel mijn Windows computer als mijn Mac van internet voorzien.

Aan de Windowscomputer hangt een Samsung printer. Op dit moment mail ik een te printen bestand naar mezelf, om het vervolgens via Internet Exploder op te halen, en te printen op de Windows computer.

Zou het mogelijk zijn om te printen vanaf de Mac?

Overigens kan de printer officiëel niet printen onder Mac OS X, het is deze persoon wel gelukt.

[size=18:08a6ca8c98]
    Gebruikte apparatuur:[/size:08a6ca8c98]

Samsung ML 1610 Laser Printer (en er staat Network Printer op de doos)

Het standaard Chello-modem van Motorola

De eerste de beste Sweexrouter

Een PC met Windows XP Home Edition

Een iMac G5

Bijdrager
    Rutjes

Zou ik ook willen weten. Ik zit met het zelfde probleem dat ik niet kan printen vanaf m’n mac mini naar de samsung printer op de windows pc. Ik heb de verschillende opties op het forum uitgeprobeert maar deze werken geen van alle.

Bijdrager
    6939j4

Overigens heb ik net de printer even naar de Mac gesjouwd. I just plugged it in, and it worked! Kanttekening, is dat ik wel eerst deze link heb gebruikt.

Dus, deze printer werkt in Mac OS X. Over het netwerk is vooralsnog nog niet gelukt.

Bijdrager
    wilko

(en er staat Network Printer op de doos)

Dat betekent dat je hem aan Ethernet kan hangen en op die manier kan printen. Dikke kans dat dat via IP moet, daarvoor moet je in de manual even het standaard IP van de printer zoeken.

Bijdrager
    6939j4

Moet ik dan de printer met een UTP-kabel aan de router hangen, of snap ik het nu niet helemaal?

En hoe kom ik erachter of de printer Bonjour heeft?

Bijdrager
    wilko

Als er een UTP-kabel in de printer past, sowieso een kabel trekken tussen de printer en je router of switch. Daarna zien we wel weer verder;)

Bijdrager
    6939j4

Jammer, dat past niet. Er zit alleen een USB-aansluiting en een stroomtoevoeraansluiting op de printer. Maar de computer waar hij op aangesloten is, krijgt via dezelfde router internet als de iMac waar ik nu achter zit .

Bijdrager
    wilko

Dan is het geen netwerkprinter. Simpel:)
    Maar je hebt natuurlijk nog wel opties om vanaf je Mac te printen:

1. Hardware printserver
    Dat is een apparaatje dat je aan je netwerk kan hangen en aan de USB-poort van je printer. Op die manier kan je via Ethernet printen vanaf beide machines.

2. Software printserver
    Beter bekend als ‘printer sharing’. Hiermee fungeert je PC (of Mac, wat je wil) als printserver. Het grote nadeel hiervan is dat je PC aan *moet* staan om te kunnen printen.

(3. De link die je zelf gaf. Nadeel: je moet je printer steeds ompluggen)

Bijdrager
    6939j4

Ik heb in de Eigenschappen van de printer op de Windows aangegeven dat deze gedeeld moet worden, en na vaak opnieuw proberen kon de Mac de printer vinden.

Ik kon nu vanuit bijvoorbeeld Pages afdrukken en als printer de Windows-printer aangeven. Ik kreeg echter de volgende error:

Bijdrager
    6939j4

Weet iemand wat er dan aan de hand kan zijn?

Bijdrager
    Rutjes

bij mij gaat het nu redelijk de goede kant op.

Mijn mac Mini is aangesloten op een speedtouch router op een netwerk met een windows pc. Aan de pc is een samsung ML-1210 aangesloten. Deze is via windows gedeeld. Ik heb vandeweek de laatste drivers gedownload voor op m’n mac en deze geinstalleerd. Ik kan nu in het printermenu op me mac kiezen uit deze printer.

Nu komt het probleem:
    Wanneer ik een printopdracht geef, maakt de printer een geluid dat hij data aan het verzamelen is. Echter gebeurt er vervolgens niets meer. Waar kan dit aan liggen?

Onder systeemvoorkeuren –> printers en faxen staat de printer op status: inactief.
    Dit lijkt me niet goed, ofwel? :o

Bijdrager
    MacJac

Werkt het niet als je je printer deelt binnen windows; probeer daarna contact te maken via de router met de gedeelde printer.

Een andere oplossing zou kunnen zijn om over te stappen op Airport, maar dat is geen goedkope oplossing.

De meest eenvoudige oplossing is om een lange USB kabel te kopen om de printer op beide computers te gebruiken.

Bijdrager
    6939j4

Het werkt nog steeds niet! Mijn broer kan vanaf zijn WIndows-laptop (draadloos) printen op de printer, en ik kan vanaf mijn Mac niet (draadloos) printen. Als ik de printer naar de Mac toesjouw, en dan rechtstreeks aansluit werkt het wel.

Bijdrager
    wilko

Hoe staat het nu aangesloten?

Bijdrager
    Joffry
    ”hietahh”

Het werkt nog steeds niet! Mijn broer kan vanaf zijn WIndows-laptop (draadloos) printen op de printer, en ik kan vanaf mijn Mac niet (draadloos) printen. Als ik de printer naar de Mac toesjouw, en dan rechtstreeks aansluit werkt het wel.

Installeren werkt nogal langzaam.
    Vergeet in de printerlijst niet ‘voeg toe’ aan te klikken.

Bijdrager
    6939j4

Situatie nu is:

1. Windows-PC met printer
    2. iMac G5 zonder printer
    3. Laptop van m’n broer (draait Windows)

De router zorgt dat (1) en (2) allebei internet krijgen, dat doet ie draadloos. Als m’n broer langskomt met z’n laptop en hij voert het goeie password in, heeft ie ook internet.

Wat werkt wel:
    – printer ophalen en dan rechtstreeks op de iMac aansluiten met een USB-kabel, maar dan wordt m’n vader boos omdat ie dan geen printer meer naast z’n bureau heeft staan, ik kan hem niet zomaar bij hem wegjatten zegmaar:p
    – m’n broer kan vanaf z’n Windowslaptop (3) printen op de Windows-PC (1), via de router

Wat werkt niet:
    – printen vanaf de iMac (2) op de Windows-PC (1)

Wat ik een beetje vreemd vind, is dat de iMac er wel mee kan printen als ie rechtstreeks is aangesloten, maar niet kan printen als ie over het netwerk moet. Overigens kan hij hem wel herkennen, maar als ik dan daadwerkelijk wil printen krijg ik deze error:

Bijdrager
    wilko

Hm, over die error heb ik vaker gelezen :/

Ik heb zelf gelukkig geen ervaring met Windows printer sharing (netwerkprinters :)) maar ik zou gewoon dit eens proberen. Ik weet dat het hier om een heel andere printer gaat, maar het ziet er uit als een heel andere manier om een netwerkprinter te benaderen dan via Samba.

edit: of, als je geen zin hebt in al deze stappen zonder dat je weet of het überhaupt wel gaat werken: printservertje should do the trick.

Bijdrager
    CaDoc
    ”wilko”

of, als je geen zin hebt in al deze stappen zonder dat je weet of het überhaupt wel gaat werken: printservertje should do the trick.

Koop dan zo mogelijk een Airport Express. Heb net lopen klooien met zo’n gewoon printerservertje (US Robotics) maar het blijkt dat maar een zeer beperkt aantal printers ondersteund is. Toevoegen van je eigen printerdriver werkt niet echt. Met de Airport Express heb je naar het schijnt veel betere ondersteuning en schijnt het ook meer als een “USB port replicator” te werken.

Vraag me niet naar de URL’s waar ik één en ander heb gevonden, ik ben een paar avonden er mee bezig geweest :oops: en het niet aan het werk gekregen :cry:

Bijdrager
    6939j4

Tsja, een Airport Express is zo’n 150 euro toch? Daarvoor koop ik 1,5 keer de desbetreffende printer. Wat is een printserver precies?

Bijdrager
    CaDoc

Heel simpel: een kastje waarin je een Ethernetkabel steekt en zo verbindt aan het netwerk. Hiermee kan iedereen op je lokale netwerk dan printen.

Voor goedkope printers lijkt het inderdaad niet te lonen. Zelf heb ik het geprobeerd om wat ruimte te besparen. Duurdere printers zijn standaard uitgerust met netwerkfaciliteiten en hebben dus een ingebouwde print-server.

20 berichten aan het bekijken - 1 tot 20 (van in totaal 20)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.