5 berichten aan het bekijken - 1 tot 5 (van in totaal 5)
  • Q:

Bijdrager
    John Allijn

Printen vanuit OSX naar een laserwriter IINT

Ik heb een ibook die middels airport verbinding maakt een LAN. Aan het LAN hangt onder meer een Laserwriter IINT. Ik kan de laserwriter zien vanaf een PC die ook aan het LAN hangt, maar niet vanaf mijn mac. Wie weet hoe ik vanaf mijn iBook op deze laserwriter kan printen?

Bijdrager
    DESMEV

Heb je de printer geinstalleerd op de iBook (via systempreferences in 10.3)? Evt handmatig de software kiezen. En wel de laatste software van de printerfabrikant downloaden. En ik neem aan dat de printer aanstaat. Oké het is de basis maar je moet toch ergens beginnen.

Succes

Bijdrager
    John Allijn

Hallo,
    bedankt voor je reactie.
    Ik denk dat ik voor een deel wat voorbarig was, want ik was gewend met het printcenter van 10.1 en dat ondersteunde niet het appletalk protocol. Voor kort heb ik 10.3 geinstalleerd en nu je me op het printcenter wees bleek mijnmac de laserwriter wel te zien!!!
    blijft echter we een ander probleempje: er is geen ppd onder osx.
    is dat te omzeilen?
    groet,
    John

Bijdrager
    DESMEV

Hoe bedoel je geen ppd? Kan je nu wel printen en zo ja waar heb je dan de ppd voor nodig. Mijn laser 4/600 (van Apple) wordt gewoon standaard als postscriptprinter gezien. Toch even nagekeken. Het volgende gevonden: In de users/library/printers staat “Laserwriter4-600” (=programmatje) en verder heb ik wel een ppd staan in de extensiemap in system 9. Maar of daar ook gebruik van wordt gemaakt. Geen idee.

Bijdrager
    John Allijn

In het printcenter kan ik wel een printer toevoegen. Ik kan ook mijn LW selecteren, maar daarna komt er een venster waarmee ik een PPD (Postscript Printer Definition)-file moet selecteren. Die is er niet binnen OSX en als ik de PPD in mijn classic omgeving pak gaat het toevoegen van de printer wel gewoon door, maar als ik dan iets probeer te printen stopt de print-job er gewoon mee. geen foutmelding maar ook geen rpintje. Ook het lampje op mijn printer gaan niet knipperen.
    enig idee waar dit aan kan liggen?????

5 berichten aan het bekijken - 1 tot 5 (van in totaal 5)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.