30 berichten aan het bekijken - 1 tot 30 (van in totaal 108)
  • Q:
    Inactief
    Anoniem

Printen van Mac OS X naar Windows

Het printen van Mac naar een printer die aangesloten is op een Windows pc blijft een lastig probleem. Ik heb al meerdere mensen langs zien komen die dit probleem hadden maar niet echt konden oplossen aan de hand van de tips op het forum. Twee maanden geleden heb ik zelf ook met dit probleem gezeten en het voor elkaar gekregen om draadloos te printen van Mac (Tiger) naar Windows. Graag wil ik je helpen wanneer jij het soortgelijk probleem hebt. Daarom heb ik onderstaand stappenplan (“tutorial”) opgesteld.

Voordat je begint moeten een paar dingen gecheckt worden:
    1. De printer (aangesloten op Windows) moet ingesteld staan op delen (tip: ik heb gelezen dat je in de sharenaam van de printer geen spaties of rare tekens moet gebruiken)
    2. Controleer in welke werkgroep je Windows computer hangt (bijv. ‘workgroup’ –> standaard)
    3. Download de laatste drivers van de printer voor de Windows pc. Ik heb het ook gedaan, je weet nooit waar het goed voor is.

Wanneer deze stappen afgerond zijn moeten er enkele drivers geinstalleerd worden op de Mac.
    4. Download voor de Mac ook de drivers. Er zijn grofweg 2 versies beschikbaar met printerdrivers: Printfab en Gutenprint. Kijk op beide sites in het gedeelte ‘supported printer’ of je printer wordt ondersteund, kies dan de driver die voor jou van toepassing is. De Printfab drivers zijn 14 dagen te gebruiken, daarna moet ervoor betaald worden.

5. Vervolgens het van belang dat je CUPS installeert. Even een uitleg wat dat precies is:

”www.cups.com”

CUPS provides a portable printing layer for UNIX-based operating systems. It is developed and maintained by Easy Software Products to promote a standard printing solution and is the standard printing system in MacOS X and most Linux distributions

CUPS uses the Internet Printing Protocol (“IPP”) as the basis for managing print jobs and queues and adds network printer browsing and PostScript Printer Description (“PPD”) based printing options to support real-world printing.

6. Test of je met je Mac kunt inloggen op de computer met Windows XP (kan alleen als je bestandsdeling ingeschakeld hebt staan in Windows, zo niet: even doen!). Om in te kunnen loggen moet je het volgende doen. In de menubalk (als je op het bureaublad van je Mac staat) klik je op ‘ga’, vervolgens op ‘verbind met server’.

Er opent een klein schermpje, daar moet je het ip-adres van de computer met XP invoeren. Dat doe je als volgt: smb://192.168.2.2 (de getallen moet je even aanpassen, smb:// moet je laten staan!). Vervolgens moet je het account doorgeven waarop je wilt inloggen, vul de Windows administrator gegevens in (username + indien van toepassing ook het password).

Als je dit gedaan hebt wordt logt de Mac in, en komt er op je scherm een icoontje van een server te staan (Windows pc).

Als je dit allemaal gedaan hebt kun je proberen om de printer te gaan benaderen. Ga als volgt te werk:
    7. Open op de Mac de printerconfiguratie (Finder: programma’s –> hulpprogramma’s –> printerconfiguratie)

8. Er verschijnt een scherm met de printerlijst. Klik op ‘voeg toe’. Er opent een nieuw schermpje. Klik op ‘meer printers’ in het tabblad ‘standaardkiezer’ (NIET ip-printers).

9. Er opent weer een scherm (printerkiezer): selecteer eerst ‘Windows-afdrukken’ en selecteer daaronder de werkgroep waarin beide computers zitten (de werkgroep die je hierboven gecontroleerd hebt).

10. Als het goed is verschijnt daar de Windows pc. Selecteer die en klik op ‘kies’ (het kan zijn dat je hier een inlog moet opgeven, vul de administrator gegevens van de Windows pc in).

11. Vervolgens zie je de printer staan en die selecteer je. Onderaan in het venster staat het printermodel, selecteer het juiste merk.

Vervolgens moet je het type opzoeken in de lijst, als het goed is staat er een type tussen plus de toevoeging “CUPS+Gutenprint v5.0.0” of een toevoeging met Printfab.

Veel succes! Wanneer je er niet uitkomt: zet gerust een bericht op het forum of stuur een PB. Het is handig om daarbij te vermelden welke stap niet lukt en voor welke printer het van toepassing is.

Bijdrager
    Quaint

Hey,

Dit is een erg goede handleiding lijkt me! Erg overzichtelijk.

Heeft iemand deze ook andersom? Dus: op een PC mijn printer(s) benaderen? IS me nog niet gelukt.

Groeten!

Inactief
    Anoniem

Beste Quaint,

Helaas kan ik je daar niet verder mee helpen. Het is een probleem waar ik niet mee bekend ben en nog nooit heb uitgeprobeerd.
    Succes!

Bijdrager
    4eyez

alvast merci voor deze handleiding. Ik ben er eindelijk ook in geslaagd dit tot stand te brengen!!!!:-)

Bijdrager
    koensmac

ola ik ben nu al twee dagen bezig om te printen van mac naar windows 2003 server maar krijg het niet voor elkaar
    mac kan de Windows printer wel vinden maar als ik dan zeg print dan maak hij een connectie error
    ik heb alles al geprobeerd wat er op dit forum staat maar kom er niet in uit

kent iemand dit probleem en hoe ik het kan oplossen

grz koen

Inactief
    Anoniem

Beste,

Heb je de goede drivers voor je printer geinstalleerd? Welk type printer heb je?

Bijdrager
    koensmac

ja dat heb ik ook gedaan ik heb een hpdeskjet 960c en die word al standaard ondersteunt
    en heb hem ook nog eerst op mijn macbook gedaan om te testen en toen deed hij het wel
    kan het zijn dat windows 2003 niet meer standaard mac ondersteunt

Inactief
    Anoniem

Wat betreft de Mac ondersteuning van Windows 2003 moet ik je doorverwijzen naar Microsoft. Bel ze eens op zou ik zeggen.
    Kijk in ieder geval even naar de configuratie van de driver op de Mac. Heb je de Gutenprint driver geinstalleerd en geselecteerd bij de configuratie (zie laastste screenshot van de manual)?

Bijdrager
    jeroen.p

Hoe kom ik erachter wat het (netwerk) ip adres is van de windows computer?
    Als ik via internet zo’n ip check doe, krijg ik bij zowel m’n mac als de windows computer hetzelfde adres.

Bedankt alvast!:D

Bijdrager
    BartjeGossen

Google: Start -> Uitvoeren -> cmd /k ipconfig /all

Bijdrager
    jeroen.p

Dank je!
    Ik had inderdaad eerst moeten zoeken.:o

edit: Jaa, gelukt! Bedankt TS!:D

Inactief
    Anoniem

Gefeliciteerd! Graag gedaan..

Bijdrager
    MacAnkeSH

Hallo,
    Ik ben ook al de hele tijd bezig om draadloos te kunnen printen op een windows computer. We hebben twee printers: een laserjet en een kleurenprinter. Nou kan ik al wel printen op de laserjet maar het lukt me niet om ook op de kleurenprinter (hp psc 1200 all-in-one) te kunnen printen. Ik heb van alles geprobeerd maar het lukt me niet.
    Kan iemand me helpen? Alvast bedankt!

Inactief
    Anoniem

Beste MacAnkeSH,

Voor de LaserJet heb je als het goed is gebruik gemaakt van de drivers van Gutenprint. Volgens mij wordt de HP PSC 1200 all-in-one alleen ondersteund door Printfab:

”Printfab”

HP PhotoSmart(P)1000*, HP PhotoSmartP11xx*, HP PhotoSmartP12xx*, HP PhotoSmartP13xx*, HP PhotoSmartP71xx* (1), HP PhotoSmartP73xx* (1), HP PhotoSmartP75xx* (1)

Download die dus even en voer dan het stappenplan uit. Succes!

Bijdrager
    MacAnkeSH

Hoi,
    Bedankt voor je berichtje.. Ik heb printfab geinstalleerd alleen werkt de printer nog steeds niet. Hij print dan wel op de laserprinter. Heel raar. Ik heb op internet wel meer verhalen gelezen over dat het niet lukt te printen op een hp all-in-one.. maar het zou toch gewoon moeten kunnen?!

Groetjes

Inactief
    Anoniem

In principe zou het moeten kunnen, aangezien de printer in de lijst met ondersteunde printers staat.
    Bij welke stap kom je niet meer verder?

Bijdrager
    MacAnkeSH

Nou, ik heb dan die kleurenprinter toegevoegd.. alleen als ik dan daar op wil printen, print hij op de laserprinter. Heel raar.. misschien doe ik ook wel iets niet goed maar ik heb geen idee wat.

Bijdrager
    MacAnkeSH

Nou, ik heb dan die kleurenprinter toegevoegd.. alleen als ik dan daar op wil printen, print hij op de laserprinter. Heel raar.. misschien doe ik ook wel iets niet goed maar ik heb geen idee wat.

Inactief
    Anoniem

Koppel de laserprinter eens los en probeer dan te printen op de kleurenprinter. Wat gebeurt er dan?

Bijdrager
    MacAnkeSH

Ik heb het geprobeerd alleen komt de opdracht dan gewoon in de afdruklijst te staan van de laserprinter.
    Ik heb de kleurenprinter eens op de mac aangesloten en hij vond hem meteen: hij liet zelfs een plaatje zien hoe hij er precies uitziet! Ideaal zo’n mac!:D Alleen moet hij straks wel weer terug naar zn windows baasje..:(
    Nouja.. in ieder geval bedankt voor je hulp! en nog bedankt voor de licentie!

Inactief
    Anoniem

Misschien heeft het te maken dat je de laserprinter als voorkeursprinter hebt ingesteld? Ik zou het verder ook niet weten..

Bijdrager
    Roodkapje

Ik heb van Gutenprint de drivers afgehaald voor men printer (die is aangesloten op een XP machine). Via het toevoegen van printers vind ik de juiste printer in de lijst en kan hem selecteren. Achter de printernaam staat Gutenprint en dan Cups. Ik kan vervolgens een blad afdrukken en dan komt er een papier uit de printer met allemaal rare tekens op. Nu ben ik dus aant kijken naar die CUPS, maar op de website http://www.cups.org, kan ik er echt niet aan uit hoe ik het nu precies moet installeren, er zijn ook helemaal geen DMG-files beschikbaar, alleen maar ‘bz2″ en “gz” file extensies.

Iemand enig idee hoe ik mijn HP Laserjet 1100A kan laten werken via het netwerk?

Alvast bedankt!
    Greetz,
    Rood

Bijdrager
    Roodkapje

Ondertussen, na enig prutsen, is het gelukt de testpagina perfect af te drukken! Bedankt voor deze goeie topic, het heeft mij alvast enorm geholpen!

Greetz,
    Rood

Inactief
    Anoniem

Mooi om te horen! Veel plezier ermee en graag gedaan.

Bijdrager
    Sjo

Ik heb mijn Canon iP4200 printer ook geinstalleerd zoals vermeld in de startpost, alleen nu heb ik het probleem dat de printer alles heel vaag afdrukt, of zelfs onzichtbaar (het papier loopt wel door de printer). Bij de kleuren gaat het bijna goed, maar bij tekst gaat het mis. Als ik mijn Macbook rechtstreeks op mijn printer aansluit (dus niet van mijn Win XP machien), dan print alles perfect. Een aantal maanden geleden werkte het wel prima, maar na een her-install niet meer.

Inactief
    Anoniem

Misschien kun je via Windows instellen dat het printen wat donkerder gaat. Is dat misschien een oplossing?

Bijdrager
    Sjo

Dat zou waarschijnlijk wel betekenen dat mijn Windows prints weer te donker worden. Misschien kan ik twee profielen ofzo aanmaken. Ik zal eens gaan prutsen.

Inactief
    Anoniem

Hoe moet je in godsnaam dat CUPS installeren. Krijg het niet voor elkaar

En daarbij staat mijn printer helemaal niet in die lijst. Als ik succesvol inlog op mijn gewone vaste pc dan ziet ie mijn Canon MP150 niet. Iemand enig idee hoe ik dit kan oplossen? Ligt dit aan mijn vaste pc of aan mijn MBP

Inactief
    Anoniem

Lees de handleiding gewoon even goed, dan kun je er best uitkomen. Voor dit printermodel van Canon is er support middels de drivers van Printfab (ik neem aan dat het gaat om de Canon PIXMA MP150).

CUPS kun je hier downloaden.
    Printfab van deze locatie (check even je berichtenbox op macosx.nl, ik heb je een pb gestuurd)

Inactief
    Anoniem

Als ik bij printfab add printer aanklik zegt ie het volgende:

There are no printers connected to the USB port.

Dan word ik verwezen naar Mac OS printer utility. Als ik daar naartoe ga krijg ik me netwerk te zien. Me MBP en me Computer. Als ik dan inlog op mijn Computer staat er niks bij. Ik zie een leeg vak.

Als ik bij windows vista naar het netwerk ga en ik klik op me eigen netwerk dan staat me printer er wel bij. Canon MP150. Hij is ook gedeeld. Maar me MBP kan hem niet vinden

ps. maakt het iets uit dat ik de printer drivers van mijn MBP heb verwijdert? Moet toch niet uitmaken, omdat hij hem in 1e instantie al niet op het netwerk ziet.

30 berichten aan het bekijken - 1 tot 30 (van in totaal 108)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.