9 berichten aan het bekijken - 1 tot 9 (van in totaal 9)
  • Q:
    Bijdrager
    Henk Stolker

Printen met iPhoto

Sinds kort heb ik ook OSX (10.3), op mijn nieuwe G5 (daarvoor OS 9 op een G3). Ik verwachtte veel van iphoto, maar wat valt me dat programma tegen! Ik heb vooral problemen met het printen, dat duurt zo lang!

8 ‘gewone’ jpeg’s van 60 kb elk in een album en dan met z’n vieren op 1 pagina geprint, dat printen duurt met iPhoto *een uur*. En als ik er eerst een pdf van maak, dan is die pdf 4 mb groot (?? van 8 x 60 kb!!) en het printen duurt ook zo lang. Ik snap niet hoe dat kan, heb alle instellingen geprobeerd.

Dezelfde 8 jpeg’s printen via Graphic Converter (print Catalog…) duurt ‘normaal’, dwz. een halve minuut ofzo.

Wat doet iPhoto met die foto’s? Waarom duurt dat printen zo lang? Kan ik sneller printen vanuit iPhoto?

Groeten,
    Henk Stolker

Bijdrager
    tarun

Bij mij duurt het ook een uur. Reden is dat mijn nieuwe printer een tikje te goedkoop is (Epson Stylus C64 voor €57,-). Want mijn (helaas kapotte) Epson Stylus 740 was veel sneller. Misschien is het bij jou dus ook je printer en niet direct iPhoto?

Bijdrager
    Henk Stolker

Hee, dat is een snelle reactie! (binnen een kwartier!)

Ik kan me niet voorstellen dat het aan de printer ligt, omdat printen via Graphic Converter (en alle andere programma’s, bv. Photoshop) op ‘normale’ snelheid gaat, een snelheid die ik gewend ben. Maar het lijkt alsof iPhoto het ‘printbestand’ (??) heel groot maakt, veel groter dan nodig. Ik snap het niet…

Maar bedankt voor het meedenken!

Bijdrager
    Mefait

Ik heb zojuist 2 foto’s van 4,4MB afgedrukt op 1 vel en hij begon vrijwel meteen met afdrukken, dus bij mij gaat het wel snel. Heb een g3 met 10.3.9 en een Canon pixma mp750.

Bijdrager
    Mattheus

Ik druk behoorlijk regelamtig foto’s af rechtstreeks vanuit iPhoto. Op zowel groot formaat (A4) als gewoon fotoformaat (A6) beide gaan behoorlijk snel bij mij. Na de printcommando begint de printer vrijwel meteen z’n werk te doen en in een mum van tijd heb ik de prints in handen. Wellicht moet je ergens in je voorkeuren van je printer iets instellen?

Bijdrager
    Dick de Roos

Niet normaal in elk geval.
    Zelfs voor een langzame printer is een uur printen al vele malen te lang.
    Hier is duidelijk iets anders aan de hand.
    Welke printerinstellingen gebruik je?

Bijdrager
    Henk Stolker
    ”Dick

Niet normaal in elk geval.
    Zelfs voor een langzame printer is een uur printen al vele malen te lang.
    Hier is duidelijk iets anders aan de hand.
    Welke printerinstellingen gebruik je?

Hallo Dick,

Nou, ‘een uur’ doet ie er niet over hoor;-) Ik had die tekst tussen sterretjes gezet om aan te geven dat het lijkt als een uur. In werkelijkheid duurt het een kwartier ofzo. Maar dat is nog veel te lang voor 1 A4-tje met 4 foto’s van 60 kb elk.

Het rare is dat al het andere dat ik print, dat gaat op normale snelheid. De printer is een Apple LaserWriter Select 360, die ik al jaren heb. Het printen vanuit elk ander programma gaat normaal (ik print vanuit Illustrator, AppleWorks, Mail, Graphic Converter, Safari, Photoshop, enzo), alleen iPhoto doet er zo lang over.

Je vroeg de printerinstellingen:

De PAGINA-instellingen:
    -Paginakenmerken
    -LaserWriter Select 360
    – A4
    -100%

Druk af:
    -Laserwriter select 360
    -instellingen: standaard
    -Stijl: 4 foto’s pp
    en als ik op Geavanceerd klik:
    -planner > prioriteit > gemiddeld (en de computer is NIET druk bezig met andere zaken)
    -Colorsync: kleurconversie: Standaard
    Quartzfiler: geen
    -printerfuncties: resolutie: 600 dpi (de standaard maximum van de printer)

Heb je hier iets aan? Staat er iets verkeerd?

Als ik even verder ga, na wat gezoek kwam ik bij de voorkeuren van Colorsync > apparaten > printers > Laserwriter select. Daar staat bij Modus Gray: fabrieksprofiel: naam onbekend of extern profiel. Daar direct onder: Huidig profiel: naam onbekend of extern profiel. Misschien dat daar de oorzaak zit van het langzame printen?? Ik weet het niet, ik heb van het weekend pas de tijd om in dat colorsync gedoe te duiken…

Maarre, alvast bedankt voor de hulp!

Bijdrager
    tarun
    ”tarun”

Bij mij duurt het ook een uur. Reden is dat mijn nieuwe printer een tikje te goedkoop is (Epson Stylus C64 voor €57,-). Want mijn (helaas kapotte) Epson Stylus 740 was veel sneller. Misschien is het bij jou dus ook je printer en niet direct iPhoto?

Ik moet toevoegen dat dit langzame alleen is als ik de allerbeste stand pak (zeg maar super fotokwaliteit). Gewoon een foto duurt enkele minuten.

Bijdrager
    Dick de Roos

Mmmmm.. De printer ken ik niet, dus deze instellingen moet ik ook even op me laten inwerken, maar wat me nu even opvalt: de foto’s zijn 60 kB. (??) Dat betekent een vrij lage resolutie lijkt mij.
    Wat gebeurt er als je de printerresolutie overeenstemt met die van de prints? (ik ga er vanuit dat dat kan).
    Dus: de foto heeft een resolutie van, ik zeg maar wat, 72 DPI en daar stel je de printer ook op in.
    Gaat het dan beter?

Ik zal vanavond thuis even verder kijken.

9 berichten aan het bekijken - 1 tot 9 (van in totaal 9)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.