18 berichten aan het bekijken - 1 tot 18 (van in totaal 18)
  • Q:

Bijdrager
    Wil

Printen in QuarkXPress

Ik ben een hagelnieuwe, totaal onervaren Max-gebruiker. De zoektocht door mijn PowerBook G4 heeft me al vele leuke en interessante dingen opgeleverd. Nu moet ik echter aan de slag met QuarkXPress. Zoals jullie ongetwijfeld zullen weten werkt dit nog onder MacOS9. En hier begint dus mijn probleem… Hoe kan ik iets printen op mijn HP Deskjet 930c (USB)?
    De optie ‘samengebruik usb-printers’ heb ik inmiddels gevonden en aangezet. Wanneer ik echter vervolgens in QuarkXPress wil printen, is mijn printer in geen velden of wegen te bekennen. Moet ik deze nog ergens toevoegen? Zo ja, waar…???

Bijdrager
    pepe
    ”Wil”

… totaal onervaren Max-gebruiker.

Ja, da’s nu wel duidelijk :D

Okee, Je moet allereerst de printerdriver geinstalleerd hebben in OS9. Die heb je bij je printer meegekregen of die kan je op het net vinden. In de kiezer (onder het appeltjemenu) kan je vervolgens deze printer selecteren. Kiezer afsluiten en de printer is actief. In elk programma moet je nu in principe kunnen printen.

Als je in OSX werkt kan je bij de kiezer komen door eerst Quark te starten. Via die weg kan je bij het appelmenu komen…

Duidelijk genoeg? Zo niet, laat maar horen. Misschien kan een ander (of ik) het nog duidelijker maken…

Bijdrager
    Wil

Thanx Pepe!

Ik kon er natuurlijk niet tegen dat ik er niet uitkwam, dus ben ik gisteravond net zolang doorgegaan tot het me uiteindelijk lukte. Het probleem was dat ik steeds op zoek was naar de funtie ‘printer toevoegen’ en die kon ik nergens vinden…..
    Ja ik geef het toe, ik ben een verstokte windows-gebruiker.
    Maar daar gaat verandering in komen!!!! :)

Bijdrager
    pepe

Goed om te horen…

Bijdrager
    Jef

Opgelet : in de map quarkXPress heb je nog een apparte map met PPD’s in (printerdiscriptions). je moet daar jouw printer ook nog insteken wil je van al z’n functies gebruik gaan maken. Wanneer je dan quark de volgende keer start krijg je de melding: printerbeschrijvingen worden bijgewerkt, als je dan page set-up doet in Quark en je selecteert jouw printer, dan kun je een aantal extra instellingen maken (dit voor versie 4 van quark)

Groeten.

Bijdrager
    nankovic

jef, waar staat die PPD map?

Bijdrager
    Jef

Nankovic, je gaat naar je programma of applicatie map op je hard disc (de map waar je quark hebt geĆÆnstalleerd), je opent de map QuarkXPress 4.01, in die map heb je je programma staan en nog een aantal andere mappen, je gaat daar een map zien met de naam PDF, deze open je en er zullen al een aantal printers instaan maar nog niet die van u, om deze er in te voegen ga je als je onder os 9.2.2 werkt naar je systeemmap, naar de folder extensies en in deze folder naar de map printerbeschrijvingen of indien Engels systeem : printer discriptions, als je deze opent heb je al de printers en vermits je uw printer hebt moeten installeren gaat deze er tussen staan, dan neem je uw type bv. laserjet1200.ppd , of de naam van je printer met de extensie .ppd, je sleept deze printerbeschrijving naar de PPD map in je quark folder terwijl je op alt drukt (dus kopiĆ«ren ipv slepen). Nu ga je zien dat wanneer je de volgende keer Quark start je een melding op je scherm gaat krijgen : printerbeschrijvingen worden bijgewerkt, nu weet je dat het OK is en bij een volgende keer printen zul je zien dat bij type printer zw/wit algemeen je dit in jouw type printer kan veranderen en zo kun je dan extra instellingen maken, bv op 1200 dpi printen in plaats van 600 enz.

Veel succes.
    Groeten,
    Jef.

Bijdrager
    bieg

Je ppd’s staan onder (kwak4) “Functies” in je menubalk
    vervolgens in de lijst kijken en… PPD manager.
    Daar in de lijst staan je ‘aanwezige’ printers.
    Tevens zie jeĀ“een PPD Systeemmap en daar kun je de map met de beschrijvingen selecteren. (Meestal staan die in de systeemmap onder ‘printerdescriptions’ ) En niet vergeten “BIJWERKEN” aan te klikken zodat het ook actiuef wordt.

Heb je hier wat aan?

BIEG

Bijdrager
    nankovic

bieg: dank.
    Jef: ik heb zo’n map niet bij de QE-map (4.0)

Bijdrager
    bieg

Leuke foto koebrik!

doet alles het nou dan?

BIEG

:lol:

Bijdrager
    nankovic

woensdag komen wat dames Quarken bij mij. Ikzelf gebruik het bijna nooit, wilde de boel ff voorbereiden.
    In classic crasht ie voortdurend trouwens, bij de preview van bepaalde foto’s al.

Als dat maar goed gaat woensdag:?

Maar printen gaat idd goed.

”bieg”

Leuke foto koebrik!

8)

Bijdrager
    bieg

stel dat het enige nr dat in je opkomt -911- is, drop dan gewoon een mailtje op quark@bieg.nl

:D

Bijdrager
    nankovic
    ”bieg”

stel dat het enige nr dat in je opkomt -911- is, drop dan gewoon een mailtje op quark@bieg.nl

:D

112 ook voldoende?

Bijdrager
    bieg

en wat houdt jou van de straat ??

het is inderdaad cursus tellen->112
    zal wmel een relay zijn omdat ik in Berlijn zit

Bijdrager
    nankovic

slapeloosheid momenteel.

Wat houd jij in Berlijn?

Bijdrager
    bieg

Berlijn 2003:
    geen muur
    geen werk
    geen vriendin

:lol:

Rotterdam per maart:
    wat is het verschil?
    WEL werk!

Bijdrager
    nankovic

Maar nog steeds geen vriendin:cry:

(ik denk dat we zo naar de lounge worden geroepen…)

tot daar.

Bijdrager
    bieg

wat zetten we in?

een vriendin?

18 berichten aan het bekijken - 1 tot 18 (van in totaal 18)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.