8 berichten aan het bekijken - 1 tot 8 (van in totaal 8)
  • Q:

Bijdrager
    Armand

printen bestandsformaat?

Hoi mensen,

Ik moet voor school een magazine in elkaar zetten, en deze moet dan ook gepresenteerd worden, aangezien ik maar één exemplaar nodig heb is drukken geen optie vanwege de hoge kosten.

Dus laat ik hem printen bij een copyhouse. Ik maak hem in indesign, nu vraag ik me af welke bestandsformaat ik de afbeeldingen in het bestand moet geven ik heb ze tot nu toe allemaal gewoon jpg gedaan (voor drukker doe ik altijd eps maar printen hoe zit het daarmee?).

En nog iets als ik een bestand in Photoshop open, krijg ik het bericht: Het document … heeft een ingesloten kleurprofiel dat niet overeenkomt met de huidige werkruimte RGB. Het ingesloten profiel wordt gebruikt in plaats van de werkruimte.
    Voor zover ik weet gaat dit over de kleuren die hij weergeeft op het scherm toch? en dus heeft het niks te maken met de kleuren die hij gaat printen en drukken???

(Ik heb de copyhouse gebeld en volgens hun kan ik het beste alles rgb laten (heb hier al eerder een bericht geplaatst en daar verschillen de meningen).

Alvast bedankt

Bijdrager
    computer space

Gewoon PDF aanleveren. Formaat van de foto’s maakt dan niet uit.
    Met die profielen: het maakt juist voor de schermweergave niet uit maar des te meer voor de printer. Zet voor de gein maar eens in photoshop een bestand 6x om naar een ander profiel. Op je scherm veranderd niks, maar print ze allemaal zonder kleurbeheer op een kleurenprinter en 6 compleet verschillende afdrukken.
    De vraag hier is trouwens al best uitgebreid behandeld in je vorige vraag.

Bijdrager
    Armand

Thanx voor al je hulp vandaag Martiniman.
    Maar nog heel even over die kleurprofielen, ik snap daar niet echt veel van, welke kleurprofiel moet ik gebruiken en hoe moet ik die foto’s omzetten naar die kleurprofiel (of kan dat via indesign in één keer?

Bijdrager
    computer space

In principe doe ik:
    text en vectorillustraties: CMYK Euroscale coated (dan krijg je mooie zwarte letters en lijnen, niet opgebouwd uit 4 kleuren inkt over elkaar)
    foto’s sRGB
    Alles is gewoon te mixen in indesign
    exporteren naar pdf met kleuren ongewijzigd laten.
    Succes

Bijdrager
    Armand

Ok en hoe moet ik ze omzetten naar die profiel dan?

Bijdrager
    Monster

Ik zou het altijd omzetten naar CMYK
    je komt wat minder snel voor verassingen te staan want je ziet op je beeldscherm al dat de kleuren wat afvlakken in CMYK , dit zal ook in druk gebeuren…
    verder zijn bij de meeste uitdraai / printbedrijven aanleverspecificaties op te vragen en 9 van de 10 keer moet alles omgezet zijn in CMYK.. het kan wel in RGB alleen je krijgt gewoon een ander plaatje als dat je had verwacht
    ( RGB heeft een aanzienlijke groter kleurruimte dan CMYK want RGB is “kleuren met licht.. zoals op je beeldscherm en CMYK met inkt..)

verder kan je je InDesign document opslaan als PDF,
    het gaat alleen fout als je transparanties in je opmaak hebt gebruikt ( bijv. schaduw onder tekst)
    dan gaat menig RIP over zijn nek ( zie ook een ander draadje..)
    dit kan je weer tackelen door te printen als bestand (Postscript) en via distiller te transparanties af te vlakken…en daarmee een juiste PDF te maken :roll:

Bijdrager
    computer space

Ben ik het niet helemaal mee eens. Zeker bij veel simpele uitdraaicentra weten ze niet eens wat CMYK is, laat staan dat ze je kunnen vertellen WELK cmyk profiel ze gebruiken. Kies je de verkeerde, dan ben je echt ver van huis. De meeste moderne uitdraaimachines weten wel hoe ze sRGB moeten verwerken, omdat dit door de HP-Microsoft machine als standaard door de hele Windowsbusiness is gepushed, en dus goed ingebouwd. Om te voorkomen dat je de felle kleuren die een monitor kan laten zien een verkeerd beeld oproepen, kun je altijd even appletje-Y kiezen, waarmee je afbeelding wordt geprieviewd alsof ie uit de printer is gerold. Voorkomt verrassingen. Wij leveren ons werk aan 2 professionele drukkers, twee reproshops, voeren het naar onze kleurenlaser en zetten het op de website in sRGB, en dat gaat heel goed.

Bijdrager
    EagerB0bNerd
    ”Monster”

Ik zou het altijd omzetten naar CMYK
    je komt wat minder snel voor verassingen te staan want je ziet op je beeldscherm al dat de kleuren wat afvlakken in CMYK , dit zal ook in druk gebeuren…
    verder zijn bij de meeste uitdraai / printbedrijven aanleverspecificaties op te vragen en 9 van de 10 keer moet alles omgezet zijn in CMYK.. het kan wel in RGB alleen je krijgt gewoon een ander plaatje als dat je had verwacht

ik ben het er ook niet helemaal mee eens.
    Ik heb wel eens een test gedaan bij Multicopy, dus van één bestand twee versies bewaard, een RGB en een CMYK en er was geen verschil zichtbaar tussen de twee testprintjes.

in de praktijk maakt het dus weinig uit.
    dus als je copyhouse zegt laat maar lekker in RGB staan zou ik dat zeker doen.

8 berichten aan het bekijken - 1 tot 8 (van in totaal 8)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.