8 berichten aan het bekijken - 1 tot 8 (van in totaal 8)
  • Q:
    Bijdrager
    Freeek

Printdeling probleem

Hallo,

Ik heb een probleem dat mij heel erg begint te irriteren. Ik probeer al de hele dag een printer die aangesloten is op een windoos beschikbaar te maken via het netwerk op mijn iMac in mijn kamer. Laat ik eerst maar goed en duidelijk de situatie schetsen:

Er is 1 Windows 7 laptop die altijd op de 1ste etage staat. Deze is via wifi gekoppeld aan ons netwerk (linksys). Er is 1 oude HP printer op de laptop aangesloten en 1 nieuwe Epson SX205 printer.

Op de 2de etage staat een iMac die kan worden aangesloten op het netwerk via de ethernet kabel en via Wifi op hetzelfde netwerk als de laptop.

Op de laptop is Bonjour geïnstalleerd en alle delingen zijn gezet op ingeschakeld. Ook de printers zijn op delen gezet. Als ik nu op mijn iMac ga en de systeemvoorkeuren>printers ga zie ik geen enkele printer staan. Als ik dan naar finder ga en dan via Ga>Verbind met server min iMac verbinding laat maken met het ip adres van de Windows computer dmv smb:// -ipadres wat via ipconfig uit de laptop is gehaald-, krijg ik wel een connectie maar zie ik geen printers en die zijn ook nog niet te vinden bij systeemvoorkeuren. Ook krijgt de pc in finder niet de naam van de computer zoals het hoort maar gewoon het ip-adres..

Wat wel opmerkelijk is is dat mijn gedeelde bestanden wel zichtbaar zijn op de Windows laptop..

Weet iemand een oplossing of kan iemand mij wijzen op mijn fout?

Alvast heel erg bedankt!

Bijdrager
    gideonharten

Heb je al geprobeerd om alle printers van je mac te verwijderen ? Daarna opnieuw naar printers laten zoeken

Bijdrager
    piebas

Mogelijk zit het probleem in de laptop, bijv. de firewall.
    Heb je al geprobeerd of je de printers wel gedeeld ziet op de laptop (in de verkenner \\ip-adres\)
    hebben de laptop en de mac wel dezelfde werkgroep?

Bijdrager
    Freeek

Dank voor jullie reacties. @Gideonharten, Ik heb dat al vaak geprobeerd, dat is helaas niet de oplossing.
    @Piebas, Ik zie de printer op de laptop gewoon bij netwerk staan. Ook staat hij op gedeeld. Naar de firewall zal ik kijken, zijn er nog specifieke poorten die open moeten of zijn er nog dingen waarop ik moet letten? Nu even over de werkgroep. De computers zitten wel op het zelfde wifi netwerk maar van werkgroepen weet ik niks. Ik weet wel dat er een werkgroep is op de laptop maar ik zou niet weten hoe ik mijn Mac daar in moet doen.

Bijdrager
    piebas

Je moet zorgen dat het netwerk type in Windows thuis-netwerk is en dat je delen van printer toestaat.
    Op de mac kun je de werkgroep instellen via systeemvoorkeuren -> netwerk -> geavanceerd -> tabje wins

Bijdrager
    Freeek

Het is inmiddels gelukt.. Ik heb niks speciaals gedaan maar het werkt nu.. Ze worden gevonden onder Windows en dat is mooi.. Ik heb wel gelijk een ander probleem, ik heb ze nu wel kunnen zien maar welk soort printsoftware moet ik selecteren. Ik deed in het begin de software die bij de printer lijkt te horen (printer is HP LaserJet 2200D) dus ik heb HP Laserjet 2200 – gutenprint v5.2.3 gekozen.. Als ik nu een bestand wil uitprinten word er gevraagd naar een gebruikersnaam en wachtwoord voor de printer. Voor zover ik weet is daar geen wachtwoord of gebruikersnaam voor.. Ik heb wel de gebruikersnaam van de windows laptop geprobeerd en geen wachtwoord (er is geen wachtwoord).. Ik heb mijn eigen Mac account geprobeerd en ik heb geprobeerd als gast in te loggen maar geen van alle werkt.. Wat is er nu mis?

Bijdrager
    piebas

Waarschijnlijk is gast-logon disabled, dan moet je inloggen om de printer te mogen gebruiken.
    Wat je kunt proberen is inloggen met laptopnaam\gebruikersnaam & wachtwoord.
    De laptopnaam kun je opzoeken door in een dos-box het hostname commando uit te voeren.

Bijdrager
    Freeek

Ik heb in cmd hostname getypt en daar kwam Nico-PC uit.. Dat heb ik ingevoerd en als wachtwoord niks aangezien er geen wachtwoord is.. Toch pakt hij hem niet, moet ik per se een wachtwoord hebben op de laptop om te kunnen printen?

8 berichten aan het bekijken - 1 tot 8 (van in totaal 8)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.