16 berichten aan het bekijken - 1 tot 16 (van in totaal 16)
  • Q:
    Bijdrager
    eatualive

Print op en naar PDF

Hallo allemaal,

Ik zit met een lastig probleem en dat is dat ik een factuur programma heb waar ik wel mijn bedrijf logo in kan zetten maar niet briefpapier huisstijl.
    Nu vroeg ik mij af of ik kan printen naar een pdf template (template is dus mijn huisstijl).

Dus ik print mijn factuur in pdf (zit standaard in mac deze optie) en voeg daar mijn pdf template aan toe.
    Ik weet dat je 2 pdf bestanden kan samenvoegen maar dan krijg je 2 pagina’s. Ik moet dus echt 2 pagina’s op elkaar printen.

Ik vroeg me af of jullie een oplossing of een idee zouden hebben of dit mogelijk is.
    Ik heb al gespeelt met automater maar kon het daar niet vinden tenzij ik de juiste optie over het hoofd heb gezien.

Bijdrager
    JaNiintendo

Print gewoon eerst het template uit en daarna het factuur ding over de template heen. Dus het papier met de template als printpapier gebruiken.

Bijdrager
    Yaris

Wil je je factuur echt afdrukken of als PDF bewaren? Zie ook http://www.onemorething.nl/community/topic/pdfs-over-elkaar-printen

Bijdrager
    eatualive

Ja ik wil het als pdf bewaren en niet printen dus.

Moderator
    Night

De meeste boekhoudprogramma’s ondersteunen dit wel. Misschien niet als PDF maar dan in ieder geval wel als JPG. Alleen moet je dan i.p.v. alleen je logo kiezen voor je hele briefpapier.

Bijdrager
    eatualive

Helaas die van mij niet. Hij ondersteund alleen de header

Moderator
    Night

Misschien heb je hier iets aan (wel een hoop uitzoekwerk):
    http://www.pdfhacks.com/pdftk/

Bijdrager
    eatualive

hmm dat ziet er niet iets te ingewikkeld uit. Mocht iemand een andere oplossing vinden dan hoor ik het graag.

Moderator
    Night

Ja hoor: je PDF briefpapier in Pages, MS Word of Adobe Indesign / Illustrator plaatsen, je factuur PDF er overheen en printen (naar PDF) maar;-)

Bijdrager
    Jakko Westerbeke
    eatualive op 27 juni 2010

hmm dat ziet er niet iets te ingewikkeld uit.

Valt toch wel mee? Download de Macintosh OS X Panther Installer (werkt ook onder Snow Leopard, ik heb het net geprobeerd) en als die klaar is, open je de terminal (te vinden in /Programma’s/Hulpprogramma’s). Typ

pdftk

gevolgd door een spatie, sleep dan de factuur op het terminalvenster, en typ er dan achteraan:

background

met ook een spatie erachter, en sleep dan het briefpapier op het terminalvenster. Typ daarna

output "Totale factuur.pdf"

waarbij Totale factuur.pdf natuurlijk alles kan zijn dat je wilt. Druk op Enter, en hij maakt van twee PDF’s één.

Samengevat krijg je dus iets als:

pdftk /Users/eatualive/Documents/Factuur.pdf background /Users/eatualive/Documents/Briefpapier.pdf output "Totale factuur.pdf"
    Bijdrager
    eatualive

Hmm als dat het is en het werkt dan lijkt het wel mee te vallen. Denk dat ik het dan zelfs kan automatiseren. Bedankt voor de hulp ik ga morgenvroeg dit even proberen aangezien ik nu niet thuis ben.

Bijdrager
    eatualive

Heb heel veel zitten spelen en het is me gelukt. De bovenstaande methode werkt ook, maar is niet gemakkelijk in gebruik.

Wat ik heb gedaan, zodat anderen er ook wat aan hebben:

Maak een automater file aan door automater op te starten en kies printplugin.
    Onder pdf bestanden kun je kiezen plaats watermerk in pdf bestanden. Pas dit aan naar wens; ik heb dus een image moeten maken van mijn huisstijl.

Kies dan een optie voor standaard naam of waar hij opgeslagen moet worden of in mijn geval direct als bijlage in een e-mail bericht en sla het vervolgens op.

Als ik nu in m’n factuur of vanuit een ander programma print, kan ik links onderin op pdf klikken en dan op de naam van de gemaakte printerplugin, waarna heel het proces wordt geautomatiseerd.

Bedankt voor de hulp!

Moderator
    Night

Het nadeel van de omschreven methode is wel, dat je van je briefpapier een image moet maken (bitmap) waardoor je 1) aan scherpte verliest en 2) het bestand onnodig groot maakt.

Kun jet het pdftk-verhaal niet beter in Automator verwerken, en dan zó, dat het originele bestand door deze bewerking wordt overschreven? En dan misschien zelfs in combinatie met een hot-folder en automatische versturing met Mail…

Bijdrager
    eatualive

Ik gebruik nu een png. dus dat scheelt tov een echt bitmap en de kwaliteit is nog steeds scherp. Maar ik zal dat ook nog eens testen want hoe kleiner de bijlage des te beter.

Bijdrager
    Jakko Westerbeke

Niet helemaal wat Night voorstelt, maar hiermee kom je in de richting:

Je moet natuurlijk wel even het pad naar de achtergrond-PDF vervangen, en eventueel een betere naam (of een volledig pad) opgeven voor het uitvoerbestand.

Bijdrager
    gillesvanderlans

Hallo,

Ik lees bovenstaande oplossingen voor het samenvoegen (op 1 pagina) van twee PDF formulieren. Ook ik heb situatie dat ik PDF wil kunnen maken van PDF uit mijn boekhoudprogramma, die ik de enkele op het ene PDF briefpapier will kunnen printen en de volgende op weer het briefpapier van een andere activiteit.
    Op mijn windows machine had ik hiervoor een programma, bestaat hiervoor inmiddels ook een handig programma?

16 berichten aan het bekijken - 1 tot 16 (van in totaal 16)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.