8 berichten aan het bekijken - 1 tot 8 (van in totaal 8)
  • Q:
    Bijdrager
    Ostinato

Prijzen overal gelijk… Hoe zit dat eigenlijk?

Ik weet dat de prijzen voor Apple-producten overal gelijk zijn (afgezien van verschillen tussen bijv. US en Europa natuurlijk). En ook dat dit al jaren zo is. Maar hoe zit dat eigenlijk precies? Legt Apple dit contractueel vast met resellers?

Ik zou denken dat Europese/nationale regelgeving wederverkopers vrijlaat in de prijzen die zij willen vragen. En ik gok dat Apple stopt met leveren als iemand onder de vaste prijs gaat aanbieden. Maar ik heb ook nog nooit gehoord van een civiele zaak tussen Apple en een reseller die dit doet.

Want eigenlijk is het toch vreemd, die vaste prijzen? Of zie ik iets over het hoofd? Ik ken zo gauw geen andere branche of leverancier waar het zo werkt (afgezien van de vaste boekenprijzen in Nederland).

Kan iemand hier wat licht op werpen?

Bijdrager
    ro_me

Ik kan wel het licht aan doen……

De prijzen van Apple producten zijn niet overal gelijk. Kijk maar eens in de Tweakers prijswatch; de 13″ MBP 2.3ghz kost bij de goedkoopste 1075 euro, bij de duurste 1255,- euro.
    Producten van Apple zijn wel waarde vast, dus er zal minder mee gestunt worden als bij producten van ander fabrikanten.

Bijdrager
    casperrrrrrr

Bijdrager
    Nikita

Voor zover ik weet, stelt Apple inderdaad een prijs vast voor hun producten en dienen alle officiële resellers zich daar aan te houden.

Aangezien er ook nog een aantal bedrijven zijn die parallelle import verkopen, hebben die wat meer speelruimte (afgezien van dat er op de meeste Apple producten voor de retailer bijzonder weinig marge zit…).

De meeste bedrijven / fabrikanten stellen alleen een adviesverkoopprijs vast; iets wat Apple dus niet doet, die stelt gewoon een verkoopprijs vast en daarmee klaar. Ik denk dat het iets te maken heeft met de éénduidigheid die ze vanuit Cupertino (lees: Steve Jobs) graag willen.

Moderator
    unSOUND

Hier lopen al meerdere topics over…

http://www.onemorething.nl/community/topic/dollareuro-verschil-niet-terug-te-vinden-iin-de-prijs
    http://www.onemorething.nl/community/topic/1-euro-139-dollar

Gevonden door simpelweg te zoeken op “euro dollar”. Gelieve voortaan dus eerst naar relevante topics te zoeken voor je een nieuw topic aanmaakt.

Bijdrager
    iep

Ze doen wat iedere fabrikant doet: een prijs vaststellen waarvoor iets verkocht mag worden. Een zogenaamde MSRP (in het Engels) of adviesprijs (in het Nederlands). Daarbij houden ze rekening met o.a. hun resellers, er zit ruimte voor een bepaald winstpercentage. Resellers kopen de spullen namelijk tegen een lager tarief bij de fabrikant in (aka de inkoopprijs). Vaak is het dan ook nog eens zo dat het eigen personeel van zowel de fabrikant als de reseller de producten zelf ook voor inkoopsprijs of met een bepaalde korting kan aanschaffen.

De adviesprijs wordt bij veel grote jongens ook als fixed price gezien voor de consument. Het is de prijs die de resellers moeten hanteren voor de klant zelf. Dit wordt gedaan om te voorkomen dat spullen voor teveel of juist te weinig geld wordt verkocht. Men wil niet dat er met hun producten gestunt wordt. Er is echter wel wat ruimte voor bepaalde acties, vaak is dat bij overjarige modellen. Voor de stuntprijzen wordt er wel vaak een apart merk in het leven geroepen die eigenlijk min of meer hetzelfde verkopen maar waarbij men wel de prijzen flink omlaag mag schroeven. Heeft dus allemaal met imago van het merk te maken.

Dit is overigens algemene bedrijfseconomie, niet iets Apple specifieks en zeker niet bijzonder.

Om een voorbeeld te geven: bij Seiko gebeurd dit ook. Seiko zelf is een hoogwaardig merk waarbij veel van hun horloges wel een aardig betaalbare prijs hebben maar ze hebben ook een aantal modellen die echt hoogwaardig zijn en waar dan ook een hoogwaardig prijskaartje aan hangt (ze erg duur, paar duizend euro). Seiko verkoopt echter dezelfde soort modellen voor een veel lagere prijs via hun “budget” merk Lorus. De kwaliteit is ietsjes minder maar het blijven prima horloges met een veel lager prijskaartje. Daardoor is Seiko in staat om de volledige scope van de markt te bedienen en niet een bepaald segment. Dat is hun keuze, niet iedereen kiest daarvoor. Er zijn namelijk zat horlogemerken die juist specifiek voor het hogere of juist lagere segment gaan. Apple is daar een goed voorbeeld van, die richten zich meer op het wat hogere segment.

Bijdrager
    Eprom

Ik kan uit ervaring vertellen, dat de marges op Apple (en heel veel andere computers) zo klein is dat je niet eens korting KAN geven als verkoper. Alleen als je (heel) veel producten verkoopt worden de marges iets beter, maar zelfs dan is het huilen met de pet op. Je moet je brood verdienen met het verkopen van Applecare, extra geheugen en randapparatuur.
    Als eindgebruiker kun je pas betere prijzen krijgen als de “oude” modellen opgeruimd worden of tijdens de BTW dagen bij de MM bijvoorbeeld.

Bijdrager
    iep

De marges kunnen bij sommigen inderdaad nogal klein zijn, het is echt geen dikke vetpot ofzo. Nou is het ook zo dat op heel veel producten sowieso al weinig aan marge mogelijk is omdat de prijs al zo laag ligt. Dat zie je bij diverse computeronderdelen. In de computerwereld moet je het dan ook vooral hebben van randapparatuur zoals muizen, toetsenborden, printers, scanners, joysticks, externe schijven, etc. De interne componenten zijn vaak dusdanig geprijsd dat je er nog niet eens 5% aan marge op kunt vangen. Bij geheugen is dat wat anders omdat de prijzen daarvan nog wel eens flink willen schommelen. Je kunt dan heel goedkoop geheugen inkopen en het weer voor een hogere prijs verkopen wanneer de geheugenprijzen weer stijgen en je nog een voorraad hebt. Andersom komt ook voor.

De echt grote kortingen op producten heb je op overjarige modellen. Deze liggen in de weg, ze kosten geld omdat ze ruimte in beslag nemen maar niet worden verkocht. Het verkopen van het apparaat is dan een stuk aantrekkelijker, ook al is de verkoopsprijs lager of gelijk aan de inkoopsprijs.

Als je in het onderwijs werkt of een enorm aantal koopt kun je vaak ook kortingen bedingen die weer een slok op een borrel kunnen schelen.

En ook dit geldt weer voor iedereen, ook voor Apple.

8 berichten aan het bekijken - 1 tot 8 (van in totaal 8)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.