22 berichten aan het bekijken - 1 tot 22 (van in totaal 22)
  • Q:
    Inactief
    Anoniem

Prijsverschil Nikon D40 en D50

Ik ben mezelf wat aan het orienteren op de aanschaf van een digitale spiegelreflex camera, en zowel de Nikon D40 en D50 krijgen goede reviews. De D50 is alleen een stuk duurder, bijna $1000 (ik woon in de VS) voor alleen de body, terwijl je een D40 kit voor de helft van de prijs kunt krijgen. Ik meen ook ergens gelezen te hebben dat de D50 niet meer in productie is. Misschien is dat de reden dat deze zoveel duurder is (schaars), of is de kwaliteit ook veel beter dan die van de D40?

Bijdrager
    Jogchum

Volgens http://www.dpreview.com/reviews/specs/Nikon is de 50D inderdaad “Discontinued”

Nu werk ik zelf met Canon, maar er is toch iets met ‘goedkope’ Nikon SLR’s en bepaalde objectieven? Ik meende dat er bij de 50/40 serie geen AF-motor in de body zit. Waardoor je aangewezen bent op objectieven met ingebouwde AF-motor, maar ik kan er ook naast zitten, misschien iets eens navraag naar te doen.

http://www.fotoapparatuur.nl is ook een dankbare bron van antwoorden op foto(apparatuur) vragen

Inactief
    Anoniem

D50 is een ouder model dan de D40. Bij de laatste krijg je meen ik meer features en een kleinere body.

Inactief
    Anoniem

Ik begrijp de verschillen tussen de body, features, etc. :wink:

Waar het mij om gaat is waar het grote *prijsverschil* tussen de twee types vandaan komt. :?

Bijdrager
    dddfnfjefefle

Bij de D40/D60 zit de autofocus in de lenzen. Bij de oudere modellen, zit de autofocus in de body.

Dat is een van de redenen waarom de D40 zo veel goedkoper is.

Edit: oeps, veel te snel gereageerd. In de eerste post word dit ook al genoemd… sorry!

Inactief
    Anoniem
    ”NickSmits”

Bij de D40/D60 zit de autofocus in de lenzen. Bij de oudere modellen, zit de autofocus in de body.

Dat is een van de redenen waarom de D40 zo veel goedkoper is.

Ah bedankt. Ik had inderdaad al gelezen over het autofocus verschil, maar dat het zoveel in prijs uitmaakt had ik niet verwacht. Maakt het veel uit voor de bediening van een toestel, waar de autofocus zich bevindt (body of lens)?

Bijdrager
    dddfnfjefefle

Nee. Meer voor de prijs voor eventuele extra lenzen. Je kunt bij wijze van spreken, lenzen van twintig jaar geleden gebruiken op de D50, met autofocus. Op de D40 moet je dan met de hand scherp stellen.

Ook als je nieuwe lenzen koopt, zie je grote prijsverschillen tussen lenzen met focusmotor en zonder. Een voorbeeldje, ik was laatst aan het kijken voor een 50mm 1.4 lens, zonder autofocus 239 euro, met autofocus 349 euro.

Bijdrager
    Jogchum

Ik meende dat jij het verschil in features begreep, sorry, flauw.

Bij AF in de body, kun je ook gebruik maken van objectieven zonder ingebouwde AF-motor (kortom meer keuze in (2ehands) objectieven)
    Bij geen AF in body, kun je je AF alleen gebruiken in combinatie met objectieven met AF-motor in het objectief. (objectieven zonder ingebouwde AF-motor zullen passen en het diafragma gaat het waarschijnlijk ook wel doen, je hebt in dat geval geen AF)

Edit; ik ben weer eens te traag :x

2e edit; Dat geouwehoer met die AF-motor, koop toch een Canon…

Inactief
    Anoniem
    ”Jogchum”

Ik meende dat jij het verschil in features begreep, sorry, flauw.

Blijkbaar niet helemaal 8)

”Jogchum”

2e edit; Dat geouwehoer met die AF-motor, koop toch een Canon…

:evil:

Bijdrager
    Jogchum

Wat het ook word, alvast veel plezier met fotograferen, wordt dit je 1e SLR?

Ik weet niet hoe goed je Duits is, maar ik trof dit op fotoapparatuur.nl http://www.digitalkamera.de/Meldung/Klassische_Nikkore_fuer_die_Nikon_D700_Nikon_D3/5058.aspx

Inactief
    Anoniem
    ”Jogchum”

Wat het ook word, alvast veel plezier met fotograferen, wordt dit je 1e SLR?

Ja, als ik uiteindelijk een keuze heb gemaakt en genoeg geld heb :P

Bijdrager
    Jogchum

Goeie keuze om voor een groot merk te kiezen ook vanwege de 2ehands objectieven handel. Besef wel dat fotograferen een verslavende hobby is;) Veel succes met sparen & alvast veel plezier!

Bijdrager
    vanhyfte.johnny

Ik zou zowiezo voor een D50 gaan en niet alleen omdat ik er zelf 1 heb.
    De D50 heeft immers een LCD scherm bovenop met de instellingen.
    Bij de D40 is dit om kostenbesparing weggelaten en kan je de instellingen enkel
    op het grote TFT scherm zien wat onpraktischer is en meer stroom verbruikt!
    De D50 is ook wat groter en ligt beter in de hand.

Bijdrager
    corneeltje

Heb onlangs een tweedehands D70 gekocht met Nikon-lens, opbergtas, 2GB opslag en extra batterij voor 250 euro ergens in mijn eigen stad. Dus zo duur hoeft het dus allemaal niet te zijn he. :)

Bijdrager
    mcbijna

Een Nikon D80 body kost nu rond de € 450 , hier in Nederland dan.
    In the U.S.of A deze prijs in $?
    Misschien ook een overweging

Bijdrager
    mark-a-mac

’n vriend van me is erg tevreden over de D80. Heeft ook AF op oudere AF-Nikkors en is wel moderner dan D50. In de VS ook vast wel goedkoper verkrijgbaar, de D90 geldt een beetje als opvolger voor de D80.

Bijdrager
    dspiers

Volgens mij is de D40 ook vrij oud. Misschien is de D40x (kan ook een i zijn) beetje nieuwer. Naast meer MegaPixel’s ook snellere burst mode.

En niet veel duurder dan de D40. Dus ik zou daar ook nog even naar kijken.

Bijdrager
    Ro_Datsun

Kun je beter voor de D80 gaan.. zelfs een tweedehands D200 is er voor onder de $1000.

Inactief
    Anoniem

Bedankt voor alle reacties en suggesties. Ik was gisteren in een warenhuis en had even een minuutje om langs de foto afdeling te gaan. De enige SLRs die ze hadden waren een D40 en een Rebel XT (EOS). Er zat geen lens op, en de batterij was leeg dus veel kon ik niet testen. Maar ik vond de D40 wel erg prettig in de hand liggen. Op werk hebben we een D70, en die vond ik vergeleken met de D40 weer erg groot. Dus ik denk dat een wat kleiner model mijn voorkeur heeft.

[edit]Ik zag zojuist een 2e hands D50 met 18-55 mm lens voor $400 – hopelijk is deze nog niet verkocht[/edit]

Bijdrager
    Ro_Datsun

Als je een kleine Nikon wil, ga dan voor de D60.. Is toch weer een stap vooruit ten opzichte van de D40.. Erg veel duurder is hij niet.

Inactief
    Anoniem
    Bijdrager
    Ro_Datsun

gefeliciteerd! veel plezier er mee! 8)

22 berichten aan het bekijken - 1 tot 22 (van in totaal 22)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.