12 berichten aan het bekijken - 1 tot 12 (van in totaal 12)
  • Q:

Bijdrager
    Mandarijn

Prijs/tarief grafisch ontwerp & dtp

Hallo,

Sinds kort ben ik gestart als zzp’er en heb mij ingeschreven bij de Kamer van Koophandel. Toch blijf ik twijfelen over mijn prijzen/uurtarief.
    Ik heb veel informatie proberen in te winnen op het internet en bij de prijzen van andere grafisch vormgevers/ dtp-ers gekeken om te vergelijken.
    Ik ben tot op heden tot de conclusie gekomen dat een uurtarief van €45 euro per uur excl btw een reëel tarief lijkt te zijn, gezien mijn ervaring.
    Even in het kort over mij:
    Ik heb van 2009 tot 2012 de opleiding Allround DTP gevolgd en mijn diploma behaald.
    Daarna ben ik bij diverse grafische bedrijven aan de slag geweest. Zowel als grafisch vormgever, als technisch DTP-er. Ik moet zeggen dat ik tijdens mijn werkervaring het meeste heb geleerd dan die paar jaar school.
    Met mijn opleiding niet meegeteld heb ik op het moment 4 jaar werkervaring in de grafische branche.

Net begonnen als zzp’er en probeer een beetje reclame te maken door te flyeren, visitekaartjes uit te delen en te adverteren op marktplaats ”Admarkt” . Ik had namelijk een tegoed van 50 euro gekregen bij het inschrijven bij de KvK. Via marktplaats ben ik benaderd door een eerste potentiële klant. Deze meneer vroeg mij om visitekaartjes te laten ontwerpen, creatief en niet een standaard kaartje. Samen op het idee gekomen om het visitekaartje te laten uitsnijden in de vorm van een handtas (vanwege zijn tassen webshop). Ik heb eerst een offerte aanvraag gedaan bij de drukker. Dit kwam uit op 250 euro, best prijzig. Ik heb de klant een voorstel gedaan om een uniek ”gewoon rechthoekig” kaartje te ontwerpen als een goedkopere optie. Verder aangegeven dat ik 45 euro per uur vraag, ongeveer 3 uur tijd aan kwijt ben, kom ik uit op 135 euro excl btw en excl drukkosten.
    Hij mailde mij al snel terug met de conclusie dat hij het allemaal te duur vond, ook de ontwerpkosten van mij. Hij had namelijk ook bij andere een offerte aanvraag gedaan en die waren een stuk goedkoper.. Weg klant..
    Op dat moment begon ik sterk te twijfelen, want heb ik nu zoveel concurrerende met véél lagere prijzen? Zit ik wel goed met mijn tarief?

Als ik zo op internet zoek kom ik uit dat de meeste grafisch vormgevers/dtp-ers zo tussen de 35 en 80 euro per uur vragen.
    Ook heb ik bij andere offertes aangevraagd om te kijken wat hun voor een visitekaartje vragen. Dat verschil is best groot, er zijn er genoeg bij die het voor 65 euro á 80 euro maken (dubbelzijdig, 2 ontwerpen, onbeperkt aanpassingen).

Kunnen jullie mij hierin nog adviseren?

Bijdrager
    KarelWillem

…want heb ik nu zoveel concurrenten met véél lagere prijzen?…

Uiteraard. De markt is nogal overspannen. Weinig werk, met veel aanbod.

En bij diverse online-aanbieders heb je toch voor 15 euro visitekaartjes?!
    Hoe durf jij dan 135 euro te vragen.:)

Welkom in de wereld van de grafische industrie.

Bijdrager
    Shmoo

Precies.. en als je op Marktplaats gaat zoeken naar opdrachten dan kun je beter denken aan uurtarieven van 10 – 15,- want dat is ongeveer de doelgroep die daar komt.

Je zit gewoon in een hele moeilijke sector als je geen bestaande krantenkring hebt die kan waarderen wat jij doet.
    Als iemand vraagt om een flyer te maken die hij/zij bij een bestelling (webshop) in de doos wilt stoppen dan denken mensen eerder aan 50,- ontwerpkosten en 25,- drukwerk. Dat is de doelgroep die dat soort werkjes mag maken en dan is het ook nog vechten voor opdrachten dus dan kan iemand het maken voor 37,50 en 22,15 alleen om de opdracht maar te krijgen.

Ik zou mij afvragen of je dat moet willen want jij kan daar niet eens je software van betalen terwijl de andere kant gewoon de software illegaal gebruikt.

Moderator
    Poezenbeest

Wat je als eerste moet doen, is je prijs gaan verhullen, want grafisch vormgeven wordt allang niet meer als een vak beschouwd. Je prijs verhullen doe je door geen prijs op te geven voor je uren, maar een totaalprijs op te geven voor een totaalproduct, in jouw geval drukwerk. €135 voor 500 visitekaartjes bij de drukker en €120 ontwerpkosten is duurder dan €255 voor 500 vistitekaartjes.

De tweede is dat je niet uit moet gaan van wat de concurrentie doet aan uurtarief, maar van wat jij kan bieden. Wat ik extra deed, was ook het drukwerk verzorgen. Ik had goede contacten met verschillende soorten drukkerijen, waardoor ik de juiste pers bij de juiste order wist te vinden en kreeg daardoor ook kortingen bij de drukkers. Deze kortingen waren deels mijn winst, maar daardoor hoefde de klant niet zelf naar een drukker te zoeken. Verder wist ik hoe drukkers het werk aangeleverd wilden hebben, dus liet ik ook zelf de films uitdraaien. Met de huidige CTP-techniek ligt dat ven anders, maar als je een betand aanlevert, dat direct op de plaat kan, dan bespaar je kosten.

Het dede is dat je moet gaan rekenen vanaf een bepaald uurloon en er vanuit gaan dat je da 40 keer per week miet binnenhalen. Stel je uurloon is €15 bruto, en je hebt voor tien uur in de week werk (gemiddeld), dan loopt je uurtarief al snel op naar €60 per uur. Daarbij hoef je nog geen rekening te houden met belastingen, want dit zijn bruto-bedragen.

Daar bovenop komen je investeringskosten, denk aan €3000 aan computers per drie jaar (een goede iMac) en nog eens €5000 aan software. In drie jaar werk je tien uur per week, dus dat is 520 uur per jaar, is 1560 uur per drie jaar. Deel die €8000 door 1560 uur en je komt op €5 extra per uur uit, waardoor je op een uurprijs van €65 komt.

Dan heb je nog te maken met vaste lasten, zoals een ruimte, als je niet vanuit huis werkt, ookal werk je vanuit huis, dan heb je nog de extra kosten van verwarming en elektra, ongeveer een euro per uur, zit je op €66.

Verder heb je nog een administratie, een beetje boekhouder kost circa €500 per jaar, dus weer een euro extra en je hebt verzekeringen, ook weer €0,50 per uur en het risico dat een klant niet betaalt, ook een euro per uur. Je zit dan rond de €70 per uur.

Bij je inkoop (drukwerk) leg je sowieso 30% bovenop de prijs die jij betaalt, voordat je het verkoopt. Dit is ook winst en bestaat voor 1/3 uit belastingen, 1/3 uit het voorfinancieren als jouw klant te laat betaalt en 1/3 voor de tijd die je kwijt bent aan het regelen met jouw leverancier. Ik deed het zelf schandaliger, ik legde 30% op de prijs van de prijslijst en stak de ehele korting in eigen zak, maar ik had dan ook al een gieddraaiend bedrijf en veel vaste klanten.

Zo kan je met slechts tien uur per week een redelijk modaal inkomen binnenslepen, als je meer werk wil hebben, dan kan je met je prijs zakken, maar moet je wel enige zekerheid hebben dat je daarmee meer uren krijgt.

Denk er daarnaast aan om een spaarrekening te openen, waar je 1/3 van je winst (verkoop-inkoop) op parkeert voor belastingen en je ontvangen btw op parkeert. Niets is zo frustrerend als denken dat je veel winst hebt, dat uitgeven en dan ineens zo’n brief van de Belastingdienst krijgen. Ik werk nu zelf bij die tent en zie een hoop startende ondernemers op hun bek gaan door die blauwe envelop. Ik ben dan ook blij dat mijn vader mij destijds daarvoor gewaarschuwd heeft.

Jouw prijs mag hoog zijn, maar daarvoor krijgt de klant een totaalproduct van hogere kwaliteit, dan dat hij het zijn neefje van 12 laat doen en hij heeft er verder geen kopzorgen aan. Na twee weken heeft hij kant en klare kaartjes, die er professioneel uitzien, zonder al te veel moeite.

PS: ik heb van 1998 tot en met 2005 zelf een succesvolle onderneming gehad in vormgeving en drukwerkbemiddeling. Ik heb mijn zaak uiteindelijk verkocht, omdat ik geen zin had in personeel en het werk voor mij alleen teveel werd. Ik werkte in Amsterdam, een voor vormgevers moeilijke omgeving, maar door mijn kennis van drukken, kon ik dus meer bieden dan de Rietveldjes en de Kunstacademicietjes. Ik heb veel klussen ook voor drukkers gedaan die spullen kregen aangeleverd van zeer creatieve lui, maar die technisch niet klopten.

• Deze reactie is gewijzigd 2 jaren, 8 maanden geleden door  Poezenbeest.

Bijdrager
    SvS
    Poezenbeest op 02 april 2016

In drie jaar werk je tien uur per week, dus dat is 520 uur per jaar, is 1560 uur per drie jaar. Deel die €8000 door 1560 uur en je komt op €5 extra per uur uit, waardoor je op een uurprijs van €65 komt.

Denk ook aan maximaal fiscaal aftrek als je wettelijke minimum van 1225 gewerkte uren per jaar voor je zaak werkt. Dat is bij deze voorbeeld niet het geval en betaal je meer inkomstenbelasting.

Moderator
    Poezenbeest

Klopt, daarom ga ik ook uit van bruto-bedragen en reken op een gemiddelde belastingdruk van 40%. De reserveringen voor belastingen van 1/3 zitten daar ver onder, maar door de mkb-vrijstelling, de algemene heffingskorting en de arbeidskorting, kom je op een effectieve belastingdruk van ongeveer 33% uit.

Als je meer werkt, krijg je inderdaad de zelfstandige-en startersaftrek, maar betaal je ook meer belasting, waardoor het effectieve effect nog steeds rond de 33% ligt. Pas vanaf een belastbare winst vanaf 50.000 euro zal je meer moeten gaan reserveren, daar kan je boekhouder je meer over vertellen.

Bijdrager
    eugy

De adviezen van Poezenbeest zijn gebaseerd op ervaringen van tenminste 10 jaar geleden. De (grafische) markt evenals het economisch klimaat is dynamisch. Wat toen werkte, werkt nu helaas niet meer.

Bijdrager
    flierefluiter

Jongens, jongens hoe helpt dit belasting geneuzel de vraag van TS?

Bijdrager
    SvS

Ok dan, bij huisstijl zou ik ‘based on fixed price’ doen, ook al ben je wellicht meer tijd aan kwijt.
    Want: Klant tevreden met huisstijl drukwerk en die komt terug => er volgen meer klussen en dan kun je evt wel uurtarief hanteren.
    Voor ZZP’er timmerman die een kaartje wilde, is je prijs te hoog, maar voor een serieuze onderneming met dito budget is het prima. Want ze zouden zich onderscheiden met speciale soort kaartje wat opvalt.
    Inderdaad, er zijn veel zzp ontwerpers/dtp’ers die ver beneden marktconform werken en dat is in onze nadeel. Zie reactie van Shmoo. En wij maar dure mac / adobe pakket betalen. Gelukkig gaan de macs vrij lang mee. Zorg voor vaste klanten, alle begin is moeilijk. Netwerken / online zichtbaarheid… succes!

Bijdrager
    Mandarijn

Bedankt voor alle adviezen! Het is wel pijnlijk om te zien dat er ”gasten” zijn die voor een logo ontwerp 25 euro vragen, een flyer 35 euro en voor een complete huisstijl 100 euro! Hoe kom je dan in vredesnaam rond?! Dat is toch bijna gratis weggeven?

Ik ben er wel achter dit ik hier absoluut niet aan wil meedragen, ik vind zulke prijzen hanteren ronduit verzieken van de grafische markt.
    En inderdaad deze figuren zullen toch vast niet een dure mac met het hele Adobe pakket (legaal) hebben?

Wat ik op het moment nog wel lastig vind, is klanten binnenhalen, want ik heb nog geen eigen klantenkring. Ik heb gewerkt aan de SEO van mijn eigen website, om beter vindbaar te worden. Visitekaartjes en flyers verspreid. Misschien een tijdelijke kortingsactie bedenken? Of is dat niet gepast?

Bijdrager
    Shmoo

Bedankt voor alle adviezen! Het is wel pijnlijk om te zien dat er ”gasten” zijn die voor een logo ontwerp 25 euro vragen, een flyer 35 euro en voor een complete huisstijl 100 euro! Hoe kom je dan in vredesnaam rond?! Dat is toch bijna gratis weggeven?

Dat is ook niet echt een doelgroep waar je rekening mee moet houden. De grafische wereld heeft dit probleem heel erg omdat ze achterlopen qua kennis van het internet. Ze kunnen over het algemeen het internet niet (nog niet) inzetten op een manier dat het voor hun voordeel heeft. Ze kunnen vaak de mooiste dingen ontwerpen en uren bezig zijn met hun werk en dan is het prachtig om naar te kijken maar hoe dat prachtige materiaal gezien wordt door de mensen die het ooit moeten kopen daar hebben ze geen idee van.

Dan heb je nog de handige neefjes, vriendjes en kennissen die allemaal wel een logo of soort van logo kunnen ontwerpen ( de doelgroep hierboven ), deze doelgroep is er altijd al geweest naast het echte werk alleen weten deze jongens en meisjes zich wel veel beter te positioneren online en zichtbaar te zijn voor hun doelgroep. Marktplaats, ontwerpenvoorgeld.nl al dat soort sites. Daar wilt een serieuze ontwerper niets mee te maken hebben maar je kunt ook niet zeggen dat als deze handige kinderen er niet waren dat hun klanten dan ineens wel bij jou gaan aanbellen en ipv 50,- ineens 500,- gaan betalen want dat is een fout die veel ontwerpers maken. Zeggen dat deze kinder-doelgroep hun eten steelt, dat is compleet niet waar, ze bedienen een doelgroep die er altijd al is geweest alleen zijn ze online erbij gekomen en veel beter zichtbaar dan de echte designers omdat het goedkoop is. Goedkoop wint het online altijd van kwaliteit qua zichtbaarheid. Zoek maar eens naar wat dan ook, de term gratis en goedkoop of goedkoopste van Nederland komt altijd naar boven online omdat mensen het internet heel erg gebruiken om te vergelijken en de beste prijs te zoeken. Online kopen staat eigen synoniem voor de goedkoopste prijs krijgen.

Web developers hebben ook zo’n subcultuur ernaast van iedereen die een WordPress site kan installeren en dat zijn veel meer mensen dan mensen die weten hoe ze een logo ontwerpen. Alleen developers maken zich niet zo druk om mensen die voor 200,- een website verkopen via Marktplaats. Iemand die zoiets koopt belt mij hopelijk niet want ik kan niets voor deze persoon betekenen.

Wat jij moet doen is zorgen dat je zichtbaar bent op de juiste plaatsen. Dribbble, Twitter, CreativeMarket of Etsy. Ik bedoel je kunt wel thuis gaan zitten wachten op het moment dat eimand je belt voor een logo te maken maar je kunt ook gewoon creatief bezig zijn en zelf wat werk gaan maken om jezelf bezig te houden. Een icon set, template flyers die mensen laten kunnen veranderen qua kleur en lettertype en deze verkoop je dan op en via bovenstaande sites. Dat zal natuurlijk geen basis inkopen zijn maar het is over een heel jaar genomen wel een leuke extra + dit zorgt voor naamsbekendheid. Blogs en websites die content van dit soort sites promoten krijgen daar provisie over, kortom als ze jouw werk promoten staat je naam er ook weer bij en hoe meer je naam genoemd wordt online hoe beter je site uiteindelijk zal opduiken.
    Serieus, ga niet te veel tijd steken in SEO voor jouw business want daar ga je nooit je voordeel in halen. Natuurlijk moet je wel gewoon goed gevonden worden waneer iemand zoekt op je naam of naar een vormgever in jouw regio/stad maar probeer niet te scoren op termen als ‘logo laten ontwerpen’ en dat soort super brede termen.

Ik ken voldoende developers die ooit zijn begonnen met één WordPress thema verkopen via bovenstaande platformen omdat ze nog geen klanten hadden en toch iets van inkomen wilde hebben, nu maken ze niet eens meer websites van klanten maar alleen nog maar thema’s die a 40,- per stuk verkopen. Als zo’n thema 300 maal verkoopt dan verdien je uiteindelijk meer aan deze opdracht dan wanneer je 1 unieke site maakt voor een klant in jouw regio.

Er is zoveel geld te verdienen in deze werelden je moet alleen de juiste richting weten te vinden die goed bij je past. Flyers in de brievenbus stoppen of bij reclameblaadjes dat werkt niet voor jouw bedrijf. Dat is leuk als je PC-hulp in je wijk verkoopt of iemands auto wil wassen voor geld maar niet voor de sport die jij doet.
    Kortingsacties heb je ook niets aan als je doelgroep niet eens weet dat je bestaat. Nogmaals, als jij je gaat meten met die jongens van 99,- dan kun je doen wat je wilt want al zou jij voor 200,- werken krijg je hun klanten nog steeds niet omdat goedkoop/goedkoopste alleen maar telt.
    Je zult eerst zichtbaar moeten zijn voor de mensen die 500,- zouden willen betalen voor een logo en als je met deze mensen in gesprek gaat kun je nog altijd zeggen weet je wat, ik mats je met 125,- korting om ze over de drempel te trekken.

Bijdrager
    SvS

@shmoo +1

12 berichten aan het bekijken - 1 tot 12 (van in totaal 12)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.