17 berichten aan het bekijken - 1 tot 17 (van in totaal 17)
  • Q:
    Bijdrager
    ommer_76

Prijsschatting en advies Intel Mac Mini

Bonjour,

Ik begin de mogelijkheden van mijn Mini steeds meer te ontdekken, oa. Photoschop, Illustrator, Dreamweaver, etc, naast het standaard muziek, foto, film en Internet gebruik, en ik zit dus ook steeds vaker naar de “draaiende kleurenpizza” te kijken. Ik wil meer snelheid!
    Mijn vraag is deze:
    Zet ik mijn Mini (1,42 GHz, 512 MB, 80 GB, Combodrive, zonder BT en AP), mijn iBook (G3, 500 MHz, 360 MB, 10 GB) en LaCie 16x FireWire brander op eBay, en koop ik hiervan een nieuwe Intel Mac Mini, of niet.
    En wat zou ik voor het drietal terug moeten krijgen?

Bijdrager
    MacBeer

Als jij nu al tegen het plafond van die mini loopt dan is een MacMini (ook de intel!) te licht voor je. En dan kom je al snel op de iMac Dual Core uit.

edit:
    Mhh.. de vorige mini was wel een G4 MacBjorn…. even opletten. Maar kijk ook eens naar die iMac. Wellicht is dat ook iets voor je.

Bijdrager
    mvdenberg

Inderdaad: een iMac zal zeker beter bevallen dan de mini. Let wel: Photoshop is voor de een intel mac nog niet uit: de huidige versies zullen onder emulatie draaien (rosetta).

Bijdrager
    ommer_76

De iMac is niet echt een optie, vooral omdat ik thuis ook een Cinema Display heb staan, en daar eigenlijk niet vanaf wil.

Edit: Van de andere kant, een 20″ iMac G5 met alles erop en eraan is natuurlijk ook mooi, en dan hoef ik niet alle software opnieuw aan te schaffen.

Bijdrager
    mvdenberg

Tegen welke snelheids beprerkingen loop je nu op? Je hebt 512Mb geugen. Ik zou deze upgraden naar 1Gb. Dit scheelt al een heel stuk. Loop je ook tegen de harddsick snelheid aan? Of is je harddisk te klein? Dan is zo’n firewire lacie mini schijf misschien wel iets voor je.

Bijdrager
    Buzz

Heb je er al over gedacht om het geheugen van je mini te upgraden naar 1 GB?

Ik zou anders als ik jou was nog even tegen die spinning-pizza aan blijven kijken totdat de software die je gebruikt (Photoshop, Illustrator, Dreamweaver) er voor de Intel zijn. Tegen die tijd zijn de Intel minis waarschijnlijk ook net weer een stapje sneller gemaakt.

Als je echt nu iets snellers wil voor deze software zou je anders nog naar een (tweedehands) PowerMac G5 kunnen kijken, maar die liggen misschien nog boven je budget.

Bijdrager
    MacBeer

Dat had ik nog nieteens gezien! 512 Mb is véél te weinig RAM om met beeldbewerkingprogramma’s te werken!!! Gooi daar nog eens een stick van 1 gig bij en dan verschijnt die beachball al veel minder!

Bijdrager
    ommer_76

Dus, extra RAM erin, eventueel externe harde schijf, en bolderen maar? :innocent:

Bijdrager
    klaus

Wel ja, extra ram.. in de mac mini G4 is er maar 1 ramslot dacht ik. in de intel mac mini zijn dat er 2.
    Dus wel even opletten.

Bijdrager
    mvdenberg

De mac mini heeft 1 geheugenslot: je zal je 512Mb eruit moeten halen om hier een module van 1Gb in te kunnen zetten. Zelf merk ik een behoorlijke snelheidswinst: maar eerlijk is eerlijk: ik werk niet met de adobe produkten.
    Men zegt dat een externe schijf sneller is: hier heb ik zelf nog geen ervaringen mee. Misschien heb je wat aan dit draadje:
    http://forum.macosx.nl/viewtopic.php?t=67187&highlight=lacie+mini+iomega

Even offtopic: waarom heb je een mini gekocht met cinama display? was het niet beter destijds een iMac G5 te kopen?

Geblokkeerd
    Anoniem

Meer ram helpt natuurlijk, maar verwacht niet dat je kan “bolderen”;)
    Ook niet met de Intel-versie.

Het is tenslotte een instapcomputer, en geen werkpaard.
    Je zult prima kunnen werken met Photoshop e.d., maar een beest
    wordt deze Tiger niet natuurlijk:)
    Wil je écht meer snelheid, dan zul je er denk ik niet omheen kunnen dan
    een iMac of PowerMac te nemen.

Bijdrager
    ommer_76

@ mvdberg:

waarom heb je een mini gekocht met cinama display? was het niet beter destijds een iMac G5 te kopen?

Kom je me tegen m’n oren slaan als ik zeg dat destijds ik de combi Mini + Cinema Display mooier vond dan de iMac, en niet verwachtte dat ik er meer mee zou doen dan Internet en muziek? :innocent:

@ joram

Het is tenslotte een instapcomputer, en geen werkpaard.

Dat zal wel loslopen. Mijn Photoshoppen etc. komt voorlopig niet verder dan van goedwillende amateur. Misschien dat er tzt. nog eens een Intel PowerMac (of hoe ‘ie dan ook moet gaan heten) komt, maar voorlopig is het kennismaken en fröbelen. :)

Bijdrager
    mvdenberg
    ”ommer_76″

@ mvdberg:

waarom heb je een mini gekocht met cinama display? was het niet beter destijds een iMac G5 te kopen?

Kom je me tegen m’n oren slaan als ik zeg dat destijds ik de combi Mini + Cinema Display mooier vond dan de iMac, en niet verwachtte dat ik er meer mee zou doen dan Internet en muziek? :innocent:

Haha nee hoor! Ik vind de mini ook erg mooi! :)

Bijdrager
    ommer_76

Ik had nog bijzonder weinig sjoechem van computers toen ik de mini kocht, en ik verwachtte niet dat de Mac me zou verleiden tot een ontdekkingsreis waarvan het einde voorlopig nog niet in zicht is.

Bijdrager
    a la Mac

Hier hetzelfde:)

Met die PC’s durfde ik geen knop aanraken uit angst voor hackers. Met de Mac ben ik bezig met Objective-C en bescheiden Photoshop (Elements 2.0)…

Bijdrager
    ommer_76

Iedereen bedankt voor zijn mening. Ik ben er nog niet helemaal uit maar het heeft me zeker geholpen. :finderoud:

Bijdrager
    chocolate

Hm moestik jouw zijn zou ik een rete snelle lacie firewire hdd kopen en een ram upgrade naar 1-2 gig. Bij de nieuwe Intels zit er wel een betere cpu, maar nog niet alles draait zoals het moet. Ook de shared videokaart kan lastig doen.

17 berichten aan het bekijken - 1 tot 17 (van in totaal 17)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.