11 berichten aan het bekijken - 1 tot 11 (van in totaal 11)
  • Q:
    Bijdrager
    alfonzo

prijs per pagina …

Hallo,

Op dit forum heb ik al heel wat gelezen over het uurtarrief dat kan aangerekend worden als ontwerper. Nu heb ik onlangs te horen gekregen (bij een uitgeverij) dat voor boeken een tarief per pagina ook gangbaar is. Heeft er iemand van jullie hier ervaring mee? Ik ben vooral nieuwsgierig naar de prijs per pagina voor een opmaak met tekst en beeld door elkaar (dus niet zuiver tekst zetten zoals bij bv een roman).

Alvast bedankt,
    Fons

Bijdrager
    Walkingfingers

Dat ligt er een beetje aan of bv alle pagina’s een soortgelijke opmaak hebben en wat er wordt verwacht van beeld en hoe tekst/beeld wordt aangeleverd.
    M.a.w. wat moet je nog doen met dat beeldmateriaal (bewerken, vrijstaand maken, retoucheren etc.) en tekst controleren op o.a. grammatica/spelling/afbrekingen?
    Vergelijk bv de pagina’s met die van een pop-magazine of een roman, 2 kompleet verschillende opmaaksoorten.
    Ook het formaat zou je erin kunnen betrekken, 100 A5 pagina’s of 100 A3 pagina’s maakt ook nog al verschil.

Bijdrager
    Daniel.Benjamins

Zelf werk ik best wel vaak met een prijs per pagina.

Je moet wel wat ervaring hebben om in te kunnen schatten hoelang je met een pagina bezig bent.
    Vergeet daarbij niet alleen het eerste ontwerp, maar ook de (tekst) daarna.

Bijdrager
    Appelhof

Op zich heel makkelijk.

Ontwerpen (lees vrije opmaak) is regulier een uur per pagina.
    DTP-werk, dus vanuit een basisstramien is een half uur (gemengde beeld en tekst).
    DTP-werk op basis van alleen stramien en aangeleverd beeld en tekstmateriaal is een kwartier per pagina.

Uiteraard speelt formaat e.d. wel mee. Ligt een beetje aan de omvang van het binnenwerk.
    Indien je zelf het drukwerk kunr uitbesteden kun je hier ook nog marge in berekenen. Dat kun je dan compenseren met de opmaak.

Succes…

Bijdrager
    alfonzo
    ”Appelhof”

Op zich heel makkelijk.

Ontwerpen (lees vrije opmaak) is regulier een uur per pagina.
    DTP-werk, dus vanuit een basisstramien is een half uur (gemengde beeld en tekst).
    DTP-werk op basis van alleen stramien en aangeleverd beeld en tekstmateriaal is een kwartier per pagina.

Uiteraard speelt formaat e.d. wel mee. Ligt een beetje aan de omvang van het binnenwerk.
    Indien je zelf het drukwerk kunr uitbesteden kun je hier ook nog marge in berekenen. Dat kun je dan compenseren met de opmaak.

Succes…

Dit is echt een zeer bruikbare formule. Erg bedankt!

Bijdrager
    Appelhof

Graag gedaan, succes met je project.

Groet,
    Gerald

p.s.
    sinds 1999 eigen reclamebureau. Dus redelijk idee van prijsstelling.

Bijdrager
    beammeup

Dus ook sinds 1999 een wat omfloerst idee van prijsstellingen?
    Waarom zou je iets willen compenseren met het inkoop van het drukwerk?
    Mag je daar geen marge opzetten? Jij neemt toch de verantwoording, het risico op je?

Klanten moeten gewoon de uren betalen. Willen ze dat niet,.. gaan ze naar een ander.
    Gaan ze naar een ander krijgen ze ‘ander’ werk. Period.

Bijdrager
    behappy

amen!

Bijdrager
    KarelWillem

Ach ja, en zo wordt er wat afgebreubeld.
    Zo’n standaard prijsstelling slaat natuurlijk niet echt ergens op.

Ik heb klanten met een paginaprijs van 57 euro op basis van standaard aangeleverd stramien, tekst en beeld.

Maar ik heb ook klanten met een paginaprijs van 18,50 euro op basis van standaard aangeleverd stramien, tekst en beeld.

Zoveel verschil kan er zijn in moeilijkheidsgraad, samenwerking met/van de klant, etc.

Dit kun je nooit op afstand door iemand anders laten bepalen.

Bijdrager
    Leander

En die EUR 57,00 is dan weer gebaseerd op het ‘gangbare’ dtp-tarief uit het guldentijdperk
    (ƒ 125,00). Hoe lang is dat inmiddels geleden? :sealed:

Bijdrager
    Macteach

Bulk opmaak, enkel tekst inlopen en typogrammen (stijlen) op loslaten bij bv. de Sdu ligt soms 4 euro per pagina, soms 5 euro per pagina. Omgerekend in werktijd komt dat op zo’n 100 euro per uur. Hangt van de hoeveelheid en snelheid van werken af natuurlijk.
    Ontwerpen van bv. een jaarverslag is weer heel anders, daar staat een paginaprijs van 150 euro per pagina op bij bv. 36 pagina’s.

11 berichten aan het bekijken - 1 tot 11 (van in totaal 11)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.