13 berichten aan het bekijken - 1 tot 13 (van in totaal 13)
  • Q:
    Bijdrager
    Cybershooter

Prijs Macbook Pro

Ik snap 1 ding niet. Waarom kost een Macbook Pro nu EUR 1.879,00, daar waar de prijs voorheen op EUR 1.750,00 lag? Als argument hoor ik vaak dat de Euro zoveel zwakker is geworden. Indien dat zo is, dan zouden de iPads bijv. toch ook duurder geworden moeten zijn, echter de goedkoopste iPad3 (new iPad) is nu EUR 479,00 en was vorig jaar (iPad2) ook EUR 479,00. Ander voorbeeld Mountain Lion kost in dollars EUR 19,99 en in Euro’s 15,99. Indien de euro daadwerkelijk zwakker geworden zou zijn, is mijn vraag waarom alleen de Macbook Pro zoveel in prijs gestegen is ten opzichte van vorig jaar, terwijl alle andere Apple produkten dezelfde europrijs hebben weten te behouden.

Hoe kijken jullie daartegenaan?

Bijdrager
    jobz

kijk hier eens. Je vraag wordt wel vaker gesteld. Overigens zijn ze te koop vanaf € 1249.

Bijdrager
    Cybershooter
    jobz op 08 augustus 2012

kijk hier eens. Je vraag wordt wel vaker gesteld. Overigens zijn ze te koop vanaf € 1249.

Ik bedoel niet de Macbook Pro 13 inch, maar ik bedoel de Macbook Pro 15 inch goedkoopste versie. Die was voorheen EUR 1.749,00 en is nu EUR 1.879,00 voor precies dezelfde versie met een lichte upgrade, zoals halfjaarlijks gebruikelijk is.

Verder bedankt voor je link.

Bijdrager
    Moriarty

Van Sandy Bridge naar Ivy Bridge vind je een lichte upgrade? juist ja…

Bijdrager
    jobz

Als je die koopt in Amerika en je gaat uit van een sales tax van 5% en een wisselkoers van 1,25 en NL BTW van 19%, dan komt de prijs teruggerekend op € 1.799. Je kunt dus ca. € 100 besparen door ‘m in de VS te kopen. Ongeveer 5% verschil. Vind ik niet echt veel.

Ik heb de link nog even aangepast met een update….

prijzen van Apple verschillen met VS, prijsbeleid, invoeren

Bijdrager
    Cybershooter
    Moriarty op 08 augustus 2012

Van Sandy Bridge naar Ivy Bridge vind je een lichte upgrade? juist ja…

Wel als je in ogenschouw neemt dat de Amerikaanse prijzen hetzelfde zijn gebleven tussen de late 2011 macbook Pro en de huidige Macbook Pro 15 inch $1.799,00. Echter de Europese prijzen tussen de late 2011 Macbooks en de huidige editie fors verhoogd is (van EUR 1.749 naar 1.879). Mocht dat door de zwakkere euro zijn veroorzaakt, dan zouden de overige Apple produkten in Euro’s ook duurder geworden moeten zijn, maar bijv. de iPads zijn nog steeds qua Euro prijs hetzelfde ten opzichte van die van vorig jaar (basismodel EUR 479,00) en ook die hebben een flinke upgrade gekregen van iPad2 naar iPad3 (retina dus etc.). Blijft dus de vraag waarom alleen Macbooks zoveel duurder geworden zijn in Euro’s. Ook hanteert Apple al tijden een vast prijspatroon als het gaat om iPads, Macbooks etc. Waarbij ze trachten zoveel mogelijk de oude prijs te hanteren voor nieuwere versies (uitzonderingen uiteraard daargelaten, indien het produkt dusdanig veel vernieuwing met zich meebrengt).

Bijdrager
    Cybershooter
    jobz op 08 augustus 2012

Als je die koopt in Amerika en je gaat uit van een sales tax van 5% en een wisselkoers van 1,25 en NL BTW van 19%, dan komt de prijs teruggerekend op € 1.799. Je kunt dus ca. € 100 besparen door \’m in de VS te kopen. Ongeveer 5% verschil. Vind ik niet echt veel.

Ik heb de link nog even aangepast met een update….

prijzen van Apple verschillen met VS, prijsbeleid, invoeren

Het gaat er op zich niet zozeer om, om de Macbook in de VS te kopen, het gaat mij er meer om, waarom alleen Macbooks zichzelf qua prijs zoveel afwijken ten opzichte van de VS, terwijl de overige Apple produkten wel in Europa op z’n plek zijn gebleven (zie mijn bovengenoemde voorbeeld van bijv de iPad).

Bijdrager
    jobz

iPad komt omgerekend op €475. Dat is een klein verschil!
    Dat de nieuwe iPad niet duurder is komt ook doordat het een andere markt is, bijvoorbeeld door concurrentie met Samsung en Sony.

Bijdrager
    computer space

Het is gewoon marketing. 499 voor een iPad ligt gewoon psychologisch lekker voor een op de bank consumeermachine.
    Ben je echter Pro, dan kun je best wat meer betalen. BTW krijg je terug, dus 1580€ is een prima prijs voor een stevig werkpaard.
    Apple kijkt gewoon hoe ze op iedere markt het meest kunnen verdienen.

Bijdrager
    Haike

Misschien is de vraag naar MBP ook gestegen, dan heb je ook te maken met de ijzeren wet van vraag en aanbod. Er wordt ook wel gezegd dat Apple de verkoop van iphone en ipad/pod gebruikt om via die weg meer mac’s te verkopen. Dan klopt het wel dat de prijs daarvan niet is verhoogt, dat zijn dan immers de lokkertjes om mensen binnen te krijgen.

Bijdrager
    fenkikon

Misschien hebben ze de MBPs ook wat duurder gemaakt zodat het verschil ten opzichte van de Retina MBP niet zo groot zou worden. Waardoor mensen dus ook eerder zullen overwegen om een Retina aan te schaffen?
    Heeft waarschijnlijk ook hier mee te maken: http://www.emerce.nl/best-practice/verhoog-conversie-door-wederkerigheid

Voor wat betreft de iPad’s e.d. dat zal inderdaad te maken hebben met een stukje marketing. Wat jij zegt Haike is helemaal niet gek. Als een consument eenmaal een product heeft van jouw bedrijf waar deze tevreden over is zal die ook sneller overwegen om een duurder product aan te schaffen van hetzelfde merk.
    Het is een stukje consumentenpsychologie, dit is trouwens een bepaalde manier van marketing maar ben even de term kwijt die daarbij hoort…

Bijdrager
    Twan94

Bij mij begon het met een iPod nano, toen een iPod touch, toen een iPhone 3g, nu een iPhone 4s en laatst een iPad 3 gehaald. En omdat ik hier zo tevreden mee ben heb ik ook een MacBook Pro met retina display aangeschaft, dus als dat de strategie van Apple is heeft hij bij mij goed gewerkt!

Bijdrager
    Haike

Kijk eens aan.. het verhaal krijgt bevestiging vanuit de praktijk… Of het “de” strategie van apple is, weet ik niet, maar het helpt wel mee, blijkbaar..:wink:

13 berichten aan het bekijken - 1 tot 13 (van in totaal 13)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.