6 berichten aan het bekijken - 1 tot 6 (van in totaal 6)
  • Q:
    Bijdrager
    pieter78

Prijs-kwaliteit Intel beeldbewerking

Hallo,

Er zijn al wat topics geweest hierover, maar ik heb niet alles beantwoord met de zoekfunctie (wel goede tips).

Ik kan voor mijn werk een nieuwe laptop uitzoeken, mag Mac zijn, en er kan wat software bij. Nu zoek ik oa iets om digitaal te kunnen tekenen, en een stukje fotobewerking. Adobe Creative Suite ligt dan voor de hand, alleen die heeft nog even nodig (CS3) voor er een Intel versie komt, of het in de tussentijd lekker werkt met CS2 op een MacBook Pro (2Gb RAM) weet ik niet.

Ik was verder aan het kijken, mn voor Illustrator alternatieven, en kom op 3 producten uit die me wat lijken: Lineform, Inkscape en SketchBook Pro. Prijzen resp $79, $0 en $199.

Iemand ervaring hiermee (Illustrator 8) of een van die andere drie), in het bijzonder op de Intel Mac. En toevallig in combinatie met de Wacom Cintiq. Daar zou ik nl. het liefst mee gaan werken, en ik zoek software die niet onnodig duur is, maar indien er een duidelijke meerwaarde is, mag het wel een beetje kosten.

Ik ben benieuwd naar jullie reacties!

Pieter

Bijdrager
    kink

Ik denk toch da je niet goed de verschillen tussen Adobe Illustraotr & SketchBook Pro hebt gezien, illustrator is een vector programma, SketchBook Pro is een schetsprogramma, dus bits…
    Heb geen wacom, dus kan je niet verderhelpen… Alleen, SketchBook Pro is een goed programma voor te schetsen, illustrator voor de vectoren!

Bijdrager
    nightf3v3r

Het is een moeilijke vraag omdat je niet geheel duidelijk maakt op wat voor niveau je gaat
    werken. Ga je een beetje zitten priegelen en af en toe een grappig logootje of tekeningetje, dan
    zou ik jezelf (je baas) de kosten besparen. Ben je echter van plan om op een professionele manier
    te werk te gaan dan ontkom je bijna niet aan Illustrator en Photoshop met een goede Wacom.
    Een Mac is voor dat soort grafisch werk een must. Programma’s als Illustrator en Photoshop kun je nou wel gaan vergelijken met alternatieven van een paar euro, maar laten we eerlijk zijn, deze software heeft door de jaren heen zo’n standaard in de grafische wereld opgebouwd en zijn kwaliteiten meer dan bewezen dat die echt niet te vervangen zijn door grappig spul dat een paar pinda’s kost.
    Dus het is geheel afhankelijk wat jij gaat doen.

Inactief
    Anoniem

Ik heb best veel ervaring met SketchBook Pro. Heerlijk programma om te schetsen, maar het is (zoals kink als zei) zeker geen vervanger voor Illustrator. Lineform ken ik niet, maar ik ga er zeker even naar kijken. Zoek namelijk al een tijd naar een vector-tekenprogramma met een iets gemakkelijkere interface en manier van werken dan Illustrator. Dank voor de tip!

Bijdrager
    computer space

Inkscape kun je zelf even testen. Kost niks en doet ook windows indien je nog geen mac hebt.

Bijdrager
    pieter78

Ik wil die andere ook nog gaan testen (Inkscape, Lineform), en moet even bij Adobe kijken of ik een trial van Illustrator kan downloaden.

Ik wil in de hobbysfeer meer met tekenen gaan doen, maar wil dat wel serieus aanpakken. Omdat ik het leuk zou vinden dit te combineren met de digitale mogelijkheden, plus geen geklieder met vlekken, gumsel, hulplijntjes e.d. leek het me een goed idee om te kijken welk programma ik het beste kan draaien icm die Wacom Cintiq. Dan kun je direct op het 21 inch scherm tekenen, lijkt me toch prettiger dan mijn huidige Wacom Graphire A6. Incl evt raster, undo, layers… lijkt me een leuke combi.

Vector opbouw zou handig zijn als ik de beelden nadien wil vergroten / verkleinen (vooral dat eerste natuurlijk). Maar ik heb nog geen ervaring met Illustrator. Kosten ben ik niet bang voor, wel geinteresseerd in wat de beste keuze is.

Het gaat dan vooral om freehand tekenen / cartoon- en striptekenen, met de mogelijkheid een stuk digitale bewerking te doen / gebruik te maken van features die het leven makkelijker maken (bv de inkleuring alleen al). Gevoelsmatig neig ik naar Illustrator, maar dat gevoel is eigenlijk louter gebaseerd op de reputatie van het programma (dus reclame werkt :D ).

Vandaar de vraag of ik bovenstaande wensen kan invullen binnen zo’n programma, en of Illustrator hier toch een duidelijke meerwaarde heeft. En of het een beetje loopt op de Intel (dan kan ik alvast beginnen, upgrade naar CS3 kan dan later altijd nog).

Merci!

Pieter

6 berichten aan het bekijken - 1 tot 6 (van in totaal 6)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.