18 berichten aan het bekijken - 1 tot 18 (van in totaal 18)
  • Q:
    Geblokkeerd
    Anoniem

Prijs Apple TV in Nederland

Gewoon iets wat ik me afvroeg, puur omdat ik de reden niet kan vinden waarom:)

Als je kijkt naar alle andere Apple hardware, dan is over het algemeen de prijs in Nederland gewoon de Amerikaanse prijs met een euroteken ervoor, en in sommige gevallen is de europrijs iets lager dan de dollarprijs.

Maar wat me opvalt bij de ATV2 is dat hij juist dúúrder is (99,- in Amerika, 119,- in Nederland). Het lijkt me niet dat de prijs hier hoger is vanwege de nieuwe deals die ze moesten afsluiten… je kan ten slotte je films gewoon via iTunes op je PC of Mac kopen, vandaar dat ik zo vreemd op stond te kijken dat nou juist de prijs van de ATV2 duurder is, maar de Macs gewoon zoals “vanouds” geprijsd zijn.

Weet iemand hier het hoe-of-wat van toevallig?

Bijdrager
    KarelWillem

En toch zijn het juist die ‘deals’ die prijsbepalend zijn.

Er zijn in Amerika totaal andere dingen verkrijgbaar op je Apple TV dan in Europa.
    Ik denk dat het prijsbeleid is aangepast aan het ‘verdienmodel’.

In de landen waar er minder verdiend kan worden met de Apple TV, zal de aanschafprijs meer dekkend moeten zijn.

Geblokkeerd
    Anoniem

Maar datzelfde zou dan gelden voor de iPad… hoeveel tablets hebben ze daar wel niet vergeleken met wat er in de EU te wordt uitgebracht? En dan nog, 20 euro/dollar verschil is wel érg veel voor zo’n goedkoop apparaat:)

Ik weet ’t niet… een dergelijk prijsverschil op een apparaat van ±100 euro/dollar is best fors, met of zonder andere deals. Zeker als je nagaat dat je toch een PC/Mac met iTunes nodig hebt om die content te kunnen kopen en opslaan.

Bijdrager
    Jonas89

Wat ik mij afvraag is: (kga het hier vragen en géén nieuwe topic beginnen)

Nudat Apple Tv alles streamt, moet je Macbook/iMac dan ook aanstaan als je Apple TV gebruikt ??

Bijdrager
    Nick Nack

Je zegt het zelf, hij STREAMT, dat betekent dat het ergens vandaan komt. Wanneer jij content van een MacBook of iMac streamt moet het aanstaan.

Waarom veranderd Lion het woord streamt in streakt?

Geblokkeerd
    Anoniem

Jep, tenzij je je ATV jailbreaked, streamed hij alles via iTunes. Een Mac of PC met iTunes actief moet je dus wel hebben:)

Bijdrager
    KarelWillem
    joram op 05 oktober 2011

Maar datzelfde zou dan gelden voor de iPad… hoeveel tablets hebben ze daar wel niet vergeleken met wat er in de EU te wordt uitgebracht? …

Nope.

Je begrijpt het nog niet helemaal. Het gaat niet om de aantallen van verkochte devices.

De Apple TV is voornamelijk een device waarmee films en series worden gehuurd en gekocht.
    Althans, dat is Apple’s gedachte er achter.
    Dáár word het grote geld mee verdiend.

Omdat er in Amerika meer geld mee word verdiend dan in Europa, kan in de VS de prijs van de Apple TV lager zijn.
    De kostprijs van de Apple TV moet worden terug verdiend met online aankopen op het device.
    Minder aankopen = hogere prijs.

Moderator
    Koen van Tongeren

Goeie theorie KW, maar er speelt iets anders mee dat het prijsverschil verklaart: de hdmi poort. In Nederland moet elke fabrikant die een apparaat met HDMI bouwt een percentage afdragen aan een belangenbehartiger van de film- en tv-industrie (wat BUMA voor muziek doet).

Daarom was de eerste Mac mini met HDMI in NL ook duurder dan in Amerika en ons omliggende landen.

Geblokkeerd
    Anoniem

Maar Karel & Koen,

De Mac Mini is op dit moment ook “net zo duur” als in Amerika (met de $ naar € wissel)… dat je in Nederland een percentage af moet dragen aan een belangenbehartiger geloof ik zondermeer, maar dat dit de prijs 20 euro omhoog drijft vind ik onwaarschijnlijk, niet in de minste zin omdat je dat percentage volgens mij niet in alle EU landen hoeft te betalen.:)

Daarnaast vind ik ook Karel Willem’s theorie dat er in Amerika meer geld met de ATV2 wordt verdiend ook niet helemaal waterdicht. Er worden puur in verhouding in Amerika ook meer iPhones en Macs verkocht (het aandeel Mac in Amerika is ook een stuk hoger dan in Europa), dus daar het prijsverschil in opmaken lijkt me ook niet helemaal kloppen.

Bijdrager
    Qmagic

Vergeet niet dat de prijzen in de USA zonder TAX (btw) zijn in de online Apple Store. Dit is omdat er verschillende tax (btw) tarieven per state gehanteerd worden in de USA. In Nederland zijn de prijzen in de Apple Store incl. 19% btw.

Geblokkeerd
    Anoniem

Klopt Qmagic, maar ook dan valt ’t op dat de prijs van de ATV2 uit de boot valt vergeleken met de rest van de Apple producten.:)

Bijdrager
    KarelWillem
    joram op 05 oktober 2011

….… dat je in Nederland een percentage af moet dragen aan een belangenbehartiger geloof ik zondermeer, maar dat dit de prijs 20 euro omhoog drijft vind ik onwaarschijnlijk, niet in de minste zin omdat je dat percentage volgens mij niet in alle EU landen hoeft te betalen. :)….

Ik schrijf toch geen Chinees of zo?

Het heeft geen poep te maken met een belangenbehartiger (nou ja, behalve die HDMI dan wellicht).

Het heeft te maken met de verkoop van content.

Je kent het wel;
    Een kleurenprinter voor 30 euro verdient niemand wat op, maar op de inkt van 1000 euro de liter wel.
    Op een telefoontje van 14,95 verdient geen provider een rooie cent, maar op de volgende belminuten wel.
    Op een Apple TV 2 van 99 dollar verdient Apple bitter weinig; op de vervolgaankopen des te meer.

Bijdrager
    Jonas89
    joram op 05 oktober 2011

Jep, tenzij je je ATV jailbreaked, streamed hij alles via iTunes. Een Mac of PC met iTunes actief moet je dus wel hebben:)

Ook voor de service’s die zonder iTunes kunnen, bv; Youtube ?

Is aan één kant wel spijtig, Apple TV aan = Imac aan. Dus kun je beter direct op je iMac kijken :p:p

Geblokkeerd
    Anoniem

Ik schrijf toch geen Chinees of zo?
    Het heeft geen poep te maken met een belangenbehartiger (nou ja, behalve die HDMI dan wellicht).
    Het heeft te maken met de verkoop van content.
    Je kent het wel;
    Een kleurenprinter voor 30 euro verdient niemand wat op, maar op de inkt van 1000 euro de liter wel.
    Op een telefoontje van 14,95 verdient geen provider een rooie cent, maar op de volgende belminuten wel.
    Op een Apple TV 2 van 99 dollar verdient Apple bitter weinig; op de vervolgaankopen des te meer.

Je hoeft natuurlijk niet gelijk zo’n nutteloze “ik schrijf toch geen Chinees” opmerking te geven… da’s nergens voor nodig. Men verkoopt in Amerika in verhouding véél meer Macs en iPhones dan in Nederland, dus jouw beredenering gaat naar mijn weten/mening niet helemaal op. Voor elke Mac die in Nederland verkocht wordt, worden er nagenoeg 2 in Amerika verkocht… en toch is de prijs van een Mac hier niet hoger dan in Amerika. En content wordt vooral verkocht via iTunes, en in mindere mate via de ATV.

@Jonas89:
    Eigenlijk voor alles wat je zélf aan content hebt (dus je eigen muziek en films bijvoorbeeld) heb je een actieve computer met iTunes nodig. Voor Youtube enzo niet, want dat wordt direct gestreamed vanaf ’t internet.

Overigens is dat ook een beetje m’n issue op ’t moment. Ik heb nu een Mac Mini als mediacenter ingericht, wat voor 95% perfect werkt. Alleen hebben zowel Plex, XBMC als Boxee een aantal vervelende nadelen waar ik me langzaam aan meer aan begin te storen. Vandaar dat ik misschien een ATV2 wil kopen en die wil jailbreaken. Op die manier kan ik al m’n content op m’n Time Capsule zetten en hoef ik m’n Macs niet meer aan te laten (én ik kan dan gewoon alle avi’s e.d. gebruiken i.p.v. dat ik ze moet omzetten).:)

Bijdrager
    KarelWillem
    joram op 05 oktober 2011

Je hoeft natuurlijk niet gelijk zo’n nutteloze “ik schrijf toch geen Chinees” opmerking te geven… da’s nergens voor nodig.

Nou, blijkbaar wel.

Want het wordt nog steeds anders uitgelegd, dan ik het opschrijf.:lol:

Aantallen verkochte Macs, of aantallen verkochte Apple TV’s zijn niet de issue.

Het is de content die via de Apple TV (of iTunes, zoals je wilt*) wordt gekocht.
    Voorlopig is dat in Europa véél minder, dan in Amerika al het geval is. en dat zal nog wel even zo blijven.

* Maar dan wel door de Apple TV 2 als katalisator.

Geblokkeerd
    Anoniem

Nou, blijkbaar niet… je kan natuurlijk ook gewoon normaal reageren. Ik begreep prima wat je zei, maar ben het er gewoon totaal niet mee eens. Toen de ATV uit kwam was er ook weinig content en weinig verkoop, dus dan gaat die hele redenering niet op.

En nou wegwezen aub… mensen die niet normaal kunnen reageren mogen wat mij betreft een eind opzouten. Die kinderachtige responses als iemand je verkeerd begrijpt zijn niet echt nodig. Dat hoef je in ’t echte leven ook niet te flikken.

Bijdrager
    stavos

Iets met een zwarte pot en een ketel.

Bijdrager
    KarelWillem
    joram op 05 oktober 2011

… Ik begreep prima wat je zei…

Je reactie deed anders vermoeden.:wink:

joram op 05 oktober 2011

…Toen de ATV uit kwam was er ook weinig content en weinig verkoop, dus dan gaat die hele redenering niet op….

De opzet van de ATV 1 is van begin af aan totaal anders geweest als van de Apple TV 2.
    Bovendien is de Apple TV 1 ook in prijsstelling altijd gewoon een kostendekkend apparaat geweest.

En dan kan je het er wel of niet mee eens zijn.
    Helemaal snappen hoe de marktwerking van die dingen werkt doe je dan nog steeds niet.:lol:

18 berichten aan het bekijken - 1 tot 18 (van in totaal 18)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.