12 berichten aan het bekijken - 1 tot 12 (van in totaal 12)
  • Q:

Bijdrager
    Djmichel

Preview problemen FCP

Hey iedereen,

Een vriend van me heeft een G5 1,8ghz dual met Panther erop (10.3.6 ongeveer) Hij draait hierop FCP 5.0.4 en heeft hierop met firewire een Sony DHR 1000 DV deck aangesloten.

De afgelopen twee weken komt er een probleem voor met het previewen op zijn televisie. Het beeld geeft grijze blokken weer al bij het opstarten van FCP. Nou hebben we om te kijken of het aan het deck lag deze ook aangesloten gehad op mijn mac, maar hier gaf hij absoluut geen problemen en gad het beeld vlekkeloos weer (10.4.8 met FCP 5.0.4)

Nou ben ik gister een kijkje gaan nemen en heb FCP overnieuw geinstalleerd. Ik heb daar een software update gedraaid van Panther (ik zelf gebruik Tiger, dus ik kon niet vergelijken) en de boel overnieuw op gestart en het probleem leek verholpen. FCP een paar keer overnieuw opgestart en het leek prima te werken. Maar nu belde hij me net op dat het probleem vandaag weer terug was. Hij had het volledige systeem uitgezet en vanmorgen weer opgestart en toen begon het weer.

We hebben de preferences al weg gegooid en alle instellingen al bekeken maar daar leek het niet aan te liggen. Ook geen refresh van het av device wat voorheen met rotte sony decks nog wel eens scheen te helpen. Ook hebben we een dv-camera aangesloten gehad, maar daar zag je het ook op. Ook de firewire kabel is vervangen.

Wat zou een oplossing kunnen zijn? Zal ik adviseren om Tiger aan te schaffen (ook al komt leopard er zo aan) en/of een upgrade naar FCP 5.1 (ook al is deze versie universal, en staat er daar een PowerPC) of een clean install? Ik las net dat de nieuwste FCS de general system requirements als Mac OS X 10.4.4 or later heeft. Heeft dit ermee te maken?

Graag jullie ideeen en suggesties;)

Groetjes
    Michel

Bijdrager
    Elger Sio

Het is zowiezo heel erg aantrekkelijk om naar 5.1 Universal up te graden.

Bijdrager
    acb

Jullie zijn een paar stappen vergeten:

#1 Kabel van Mac naar scherm
    # Het scherm

Of je moet natuurlijk zeker weten dat die twee perfect in orde zijn!:wink:

Bijdrager
    Djmichel

Hey acb,

Wat bedoel je precies de kabel van mac naar het scherm? De tv is in orde, deze zit met een analoog kabel aangesloten op het dv-deck, en het dv-deck word met de firewire aangestuurd door de mac. Als een dv tape word afgedraaid word in het deck dan komt het materiaal goed binnen met het capuren en hij laat deze ook probleem loos zien op de tv.

Bijdrager
    acb

Hey Miichel

X-cuse niet goed gelezen, ik dacht dat het misschien aan je AV kabel zou kunnen liggen….

Heb je het wel geprobeert met een ander scherm?

Bijdrager
    Djmichel

Niet met een ander scherm, maar wel met een camera met dv-in, en op het schermpje van de camera zag je met de preview ook de grijze blokken (alleen dan in het klein natuurlijk;) )

Bijdrager
    postman

toevallig progressive materiaal aan het previewen?

Bijdrager
    Djmichel

Nee het is niet progressive, het beeldmateriaal dat gebruikt word is PAL formaat. Ik heb de meeste normale oplossingen al geprobeerd:oops: Toch maar een upgrade naar Tiger?

Geblokkeerd
    Anoniem

Lijkt mij dat het in de verbinding deck- computer zit. Is de firewirekabel wel goed? Het kan ook zijn dat er iets in de A/V settings van FCP niet goed is ingesteld. Dat lijkt me eerder een oorzaak dan dat je nog op 10.3 draait.

Bijdrager
    Djmichel

We hadden al een andere firewire kabel gepakt en alle prefs weg gegooid en overnieuw geinstalleerd. Ik heb alle settings nagelopen en daar zat het niet in.:(

Het rare was dan ook dat het probleem even verdwenen leek te zijn na het draaien van een software update. Maar na het uit en aan zetten van de machine begon het weer.

Geblokkeerd
    Anoniem

Hangen er nog andere dingen aan firewire poorten? Wellicht dat daar het probleem zit. En ik zou toch kijken hoe a/v settings zitten. Klinkt toch een beetje of daar het probleem zit. Bijvoorbeeld waar naartoe de preview en de mastering output gestuurd worden. Als je die naar verschillende poorten stuurt, kan dat ook wellicht het probleem oplossen.

Bijdrager
    Djmichel

Er zit nog een Lacie schijf aan gekoppeld, maar als we die eraf halen dan krijgen we nog steeds wel beeld, alleen de grijze blokken zijn nog steeds aanwezig.

Ook heb ik al alle prefs door gespit. Het schijnt allemaal niet te werken. Weet iemand of dit een hardware matige fout kan zijn?

12 berichten aan het bekijken - 1 tot 12 (van in totaal 12)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.