3 berichten aan het bekijken - 1 tot 3 (van in totaal 3)
  • Q:
    Bijdrager
    MacMichel

Prestatieverschillen

Hallo allemaal,

Kan iemand mij de weg wijzen. Ik zou graag meer te weten komen over de architectuur mbt videokaart/gpu snelheid en G5 cpu snelheid, en de verschillen daarvan tussen Mac en PC. Waarom is de snelste videokaart voor de Mac de nVidia 6800? Wordt deze kaart anders aangesproken dan op een wintel systeem? En wat betreft de CPU? Ik weet dat je geen appels met peren kan vergelijken, maar ik wil graag meer te weten komen over hoe het nu precies werkt. Alvast bedankt!

MacMichel

Bijdrager
    Sachin
    ”MacMichel”

Hallo allemaal,

Kan iemand mij de weg wijzen. Ik zou graag meer te weten komen over de architectuur mbt videokaart/gpu snelheid en G5 cpu snelheid, en de verschillen daarvan tussen Mac en PC. Waarom is de snelste videokaart voor de Mac de nVidia 6800? Wordt deze kaart anders aangesproken dan op een wintel systeem? En wat betreft de CPU? Ik weet dat je geen appels met peren kan vergelijken, maar ik wil graag meer te weten komen over hoe het nu precies werkt. Alvast bedankt!

MacMichel

Dit zijn zeer vage vragen hoor. Moeilijk te beantwoorden.

De snelste videokaart voor de Mac is de NVIDIA GeForce 6800 omdat dit ook voor de PC de snelste videokaart is. Simpel zeker? De ATI Radeon X800 is in sommige gevallen sneller dan de NVIDIA kaart en dat is ook zo voor de Mac versie.

Deze videokaarten gebruiken op dit moment nog een AGP slot. Binnenkort zal Apple misschien ook overstappen naar PCI-Express net zoals de PC wereld bezig is met de overstap.

Een PC of Mac videokaart zijn bijna dezelfde. Ook een videokaart heeft een BIOS en door zo’n BIOS te veranderen zijn er al mensen in geslaagd een PC videokaart om te bouwen naar een Mac videokaart maar dit is nogal complex.

De reden waarom PC’s vaak beter zijn voor games is omdat ze gebruik maken van DirectX. Mac’s werken met OpenGL en blijkbaar kan en zal Apple de ondersteuning hiervoor verbeteren zodat de prestaties van bijvoorbeeld DOOM 3 beter worden want op dit moment is er een groot verschil tussen Mac & PC.

Nu iets over de CPU. Technisch gezien is de PowerMac G5 zowat de beste processor die een mens (met een beetje geld) kan kopen. Op sommige vlakken presteren een Intel of AMD beter maar de PowerMac’s zijn ook extreem snel. Verwacht wel geen super prestaties van een iMac G5 met 1.6GHz processor …

Geblokkeerd
    Anoniem

Misschien makkelijker met een plaatje erbij:
    http://www.barefeats.com

Hier staan een aantal tests tussen met PC/Mac vergelijkingen.
    Ze testen hier prestatieverschillen op Photoshop, games, iTunes, en
    nog wat zware andere programma’s.

Ze zijn niet écht altijd 100% eerlijk vergeleken misschien (volgens sommigen),
    maar het geeft wel een duidelijker beeld denk ik

3 berichten aan het bekijken - 1 tot 3 (van in totaal 3)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.