8 berichten aan het bekijken - 1 tot 8 (van in totaal 8)
  • Q:
    Bijdrager
    Afroman

Premiere met After Effects Composition traag op MacBook pro?

Heya!

Ik heb hier een MacBook pro 2.4 Ghz, 8Gb RAM, een disk die voor ruim 90 % vol staat.En met een aardige videochip. (320M dacht ik) en ik heb hier een MacBook 2.2 Ghz, 2 Gb RAM, een disk die voor slechts 15 % vol staat.

Wel staan er nu 1 firewire disk en 4 USB harddisk waaronder eentje met twee partities op aangesloten op de MacBook Pro en niets op de MacBook.

Als ik op beiden machines 2 foto’s wil importeren in Premiere en wil bewerken met After Effects door middel van After Effects Composition(Dynamic Link) dan zijn de previews/renders veel trager en niet echt real time op de MacBook Pro.(ik zie dus het uiteindelijk resultaat pas als ik hem ge-exporteerd heb) en op de MacBook zijn ze wel sneller en real-time.

Ik gebruik op beide machines CS5.5.

Mijn vraag is. Wat is er mis met de MacBook Pro? Is de disk nu de bottleneck? Zijn het aantal harddisks op de MacBook Pro de bottleneck? Of is er iets mis in de workspace?

Moderator
    Mac Daddy

Allereerst is de vraag hoe complex je After Effects compositie is. Kijk een foto van links naar rechts, is zo gerenderd en zou bijna real time moeten afspelen, maar met 3D lagen, particles, licht en andere poespas erin, gaat het langer duren. Die dynamic link is leuk, maar als je AE compositie zo complex is, dan is het soms verstandiger om die eerst uit te renderen en in Premiere te importeren.

Dan is er de vraag. Heb je alles van tevoren wel gerenderd. In AE kan je een compositie afspelen door op de spatiebalk de drukken. Maar zodra er een iets te complex ding in zit, zal dit al niet meer real-time zijn. Daarom gebruik je de RAM-preview eigenlijk altijd. Dan rendert die eerst alles naar het RAM en speelt het in real-time af.

Zoiets heb je ook in Premiere. Zodra je een dissolve, kleurcorrectie of ander effect ergens in stopt, moet dat eerst gerenderd worden, wil het real-time af kunnen spelen. Dit geldt ook voor een AE compositie die je via een dynamic link erin hebt zitten. Vaak heeft een edit programma ergens een knop, waarmee je alle effecten in een sequence/montage in 1 keer rendert. Vervolgens kan je je montage afspelen en zal alles real-time moeten afspelen.

En 90% vol is aardig wat. Ik zou kijken of je die niet iets leger kan maken. Zeker als je meer met video gaat doen, want dat kost ruimte.

Bijdrager
    Afroman

Bij het testen op beide machines heb ik het volgende gebruikt:

Twee foto’s, niet gerenderd maar ze spelen wel real-time af. In After Effects enkel een blur overheen gegooid van 0% tot 100% en op mijn oude MacBook gaat het sneller dan op de nieuwe. Zelfs als ik het render.

Moderator
    Mac Daddy

Je hebt dus in Premiere aangegeven dat ie eerst alle effecten moet renderen? Pas daarna speel je het af?

Ik neem aan dat het een normale blur is? Geen Motion Blur? Motion Blur is namelijk erg zwaar om te berekenen.

Maar wellicht ligt het dan toch aan de ruimte op je HDD.

Bijdrager
    Afroman

Nee alle effecten komen direct uit After Effects. Maar het verschil zat er tussen dat op een oudere MacBook met een slechtere videochip sneller is om de effecten weer te geven in de preview dan een nieuwe MacBook pro.

Maar hoe het er nu uitziet is de overvolle harddisk. Ooit eens een 1 tb disk in stoppen.

Moderator
    Mac Daddy

Volgens mij moet je eerst eens nadenken of je alles op je interne HDD ook altijd en overal nodig hebt. Oude projecten waar je niet meer naar om kijkt, kan je elders wegschrijven. En misschien bestanden die je niet altijd overal nodig hebt ook op een externe schijf neerzetten. Wanneer je dan thuis bent, heb je ze daar bij de hand en zo hou je een lekker lege schijf in je MBP.

Ik dacht vroeger zelf ook zo. ‘Ik moet weer een grotere schijf, want hij is alweer bijna vol.’ Je hebt inderdaad steeds meer ruimte nodig, maar dat hoeft niet altijd een interne HDD te zijn. Het spul kan ook elders worden opgeslagen.

Wat ook nog kan is dit. Wanneer je het Premiere project in de oude MacBook inlaadt, zou ie misschien ook vanzelf alles renderen. En daardoor soepel afspelen. Ben je op de nieuwe MacBook Pro in Premiere eerst naar het menu Sequence gegaan en daar gekozen voor ‘Render Entire Work Area’? Zodra er rode streepjes bovenaan je tijdbalk staan, betekent dat dat niet alles is gerenderd. Dat moet allemaal groen zijn.

Bijdrager
    Demon Hunter

Waar je nu heel veel performancewinst kan pakken is om te werken met 1 schijf voor je OS + apps en een aparte schijf voor je media. Editten moet je eigenlijk nooit doen op de schijf waar je media ook staat. De schijf kan al die schrijf/lees acties moeilijk aan en gaat laggen. Als je Premiere en AE op je interne schijf draait en je media op een FW800(geen USB, te langzaam) en daar vanaf edit zal je merken dat het veel sneller gaat. Hopelijk is het een beetje duidelijk uitgelegd zo.

Daarnaast heb ik het even opgezocht, je 320m ondersteunt CUDA en dat zal een flinke boost geven in Premiere. Volgens mij werkt het niet out of thé box(CUDA drivers installeren en klaar), maar moet je een klein beetje “hacken” om het werkend te krijgen maar niks engs(volgens mij alleen plist aanpassen dat de 320m ook werkt). Maar dat kan je beter zelf even goed uitzoeken;)

Verder is Dynamic Link wel zwaar hoor. Als ik in een 2/3 minuten filmpje 40+ links heb zitten gaat Premiere op een gegeven moment crashen op mijn Mac Pro en moet ik de laatste gewoon uitrenderen. Ook speelt Premiere de Dynamic Links niet real-time af zonder eerst te renderen. Op geen enkele machine. Dat renderen duurt even lang als je het in AE zou doen, dus het voordeel van Dynamic Link ligt vooral in dat je snel aanpassingen kan doen zonder een nieuwe versie te exporteren uit AE, replacen in Premiere etc.

Bijdrager
    Vassilli

Inderdaad is nu de beste oplossing om een extra FW-800 schijf aan te schaffen. Puur voor montage. Een G-Drive mobile o.i.d. Dat scheelt echt zoals Demon Hunter en Mac Daddy al zeggen. En je houd ook makkelijker overzicht over je oude en nieuwe Projecten.

Verder heb ik weinig advies. Nog nooit met Premiere gewerkt..

8 berichten aan het bekijken - 1 tot 8 (van in totaal 8)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.