3 berichten aan het bekijken - 1 tot 3 (van in totaal 3)
  • Q:
    Bijdrager
    Deskman

Preflight XPress en ID docs

Ben benieuwd naar jullie werkwijze om je opmaak netjes bij de drukker aan te leveren. Ik gebruikte in XPress 4 altijd Preflight van Extensis en kwam dan nog vaak op kleinigheidjes die je nét over het hoofd had gezien.

Nu kan ID zelf preflighten, is Extensis achtergebleven en is alleen Markzware Preflight voor XPress beschikbaar.

En dan nog cPDF via Acrobat of andere paketten. Kortom, hoe maak je de drukker blij…

Bijdrager
    sabine

maar ik wil ook wel eens preflighten voor als een drukker toch liever een bronbestand heeft(tja het gebeurd)

Bijdrager
    Macclown

Als ik werk, gemaakt in quark, moet aanleveren voor een andere drukkerij dan wij zelf controleer ik eerst het document op allerlei instellingen. Vooral de kleuroverlap instellingen zijn daarbij zeer belangrijk, als je daar niet goed naar kijkt worden bijvoorbeeld gekleurde teksten en lijnen die deels over een illustratiekader of een licht getint kleurvlak vallen onbedoeld vetter omdat er dan een overlapwaarde aan gegeven wordt. Deze onderdelen moeten eerst handmatig op overdrukken gezet worden. Daarbij zet ik in de documentvoorkeuren de overlapwaarde voor offset op 0.07pt in plaats van de 0.144pt die quark standaard aan de overlap geeft, dit is onnodig veel (voor een goede drukker)

Verder moeten uiteraard de steunkleuren bij FC drukwerk als steunkleur uitgevinkt worden en controleren of er geen coated en uncoated versies van dezelfde kleur in één document voorkomen. De standaard steunkleuren als rood, groen en blauw wis ik altijd.

Ook heel belangrijk zijn de FC-EPS afbeeldingen, deze moeten met een binnaire voorvertoning opgeslagen zijn, als deze met een JPEG voorvertoning opgeslagen zijn worden de afbeeldingen alleen in zwart uitgedraaid. Daarbij moeten afbeeldingen niet meer dan 120% vergroot of 80% verkleind zijn in het Quark document voor het beste resultaat. Uiteraard is het ook nodig alle afbeeldingen te controleren op de juiste kleurmodus en bitdiepte.

Gebruikte lettertypen moet Postscript-1 fonts zijn.

Al deze punten controleer ik dus handmatig en pas als ik zeker weet dat alles klopt ‘verzamel ik voor service bureau’ in een aparte map op het bureaublad.

Dan open ik het quark-bestand zodat ik zeker weet dat alle gebruikte lettertypen geactiveerd zijn en sluit het document weer.

Vervolgens haal ik de map met alle bestanden door Flightcheck’ en negeer alle foutmeldingen over printerinstellingen, resoluties van afbeeldingen en allerlei andere bullshit, ik gebruik dit programma eigenlijk alleen om de lettertypen bij te sluiten.

Vervolgens brand ik de verzamelmap op CD om aan te leveren aan de drukker.

Mijn werkwijze bestaat dus uit veel handmatig controleren vóór het verzamelen. Het Programma Flightcheck vindt ik alleen handig voor het verzamelen van de fonts maar wordt er verder niet veel wijzer van. Al die onnodige foutmeldingen, daar wordt ik dus een beetje moe van :roll:

3 berichten aan het bekijken - 1 tot 3 (van in totaal 3)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.