4 berichten aan het bekijken - 1 tot 4 (van in totaal 4)
  • Q:
    Bijdrager
    MacTabbie

PRAM reset

In een ander forum kwam ik een evt. oplossing tegen voor het moeilijk verlopen van programma’s na het bijprikken van geheugen: PRAM-reset.
    Wat doet dit precies met je computer? Ik heb begrepen dat dit o.a. de voorkeuren opschoont.
    Waar moet ik van te voren rekening mee houden om er voor te zorgen dat ik weer gewoon als daarvoor aan het werk kan?

Bijdrager
    boerke

Pram reset schoont alleen je systeem voorkeuren op.
    dus je moet uiteindelijk alleen de klok weer gelijk zetten.

maar…vreemd genoeg. het help ook wel eens bij rare imac(g3) kleurproblemen.

Geblokkeerd
    Anoniem

Klok, ik wil je voorstellen aan m’n vriend Klepen. Ik denk dat jullie het heel goed met elkaar zullen kunnen vinden.

PRAM = een stukje geheugen op het moederbord waarin een aantal instellingen van de hardware en de firmware worden opgeslagen. Dit staat volledig los van het OS of de applicaties die op de harde schijf staan.

PRAM reset = alle instellingen die in het PRAM zijn opgeslagen terug zetten naar de factory-default waarden. Je computer word, qua firmware, terug gezet alsof je’m net uit de doos hebt gehaald.

Een PRAM reset is bijna nooit nodig. Alleen als een stuk software mogelijk in het PRAM heeft zitten rommelen kunnen er dingen stuk zijn gegaan, die gereset zouden moeten worden.

_Als_ je je PRAM reset zal je doorgaans helemaal niets hoeven doen. _Mogelijk_ dat je je klok goed moet zetten, zoals Boerke zegt, maar zelfs dat hoeft volgens mij niet. Op het systeem zelf word er in elk geval helemaal niets aangepast.

Bijdrager
    MacTabbie

Ik heb de PRAM-reset al uitgeprobeerd op één computer, en de problemen zijn daar vooralsnog verdwenen.:D
    Blij te horen dat ik niet alle voorkeuren (lees: die van App.) opnieuw hoef in te stellen.
    Dank voor de snelle info

4 berichten aan het bekijken - 1 tot 4 (van in totaal 4)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.