30 berichten aan het bekijken - 1 tot 30 (van in totaal 32)
  • Q:
    Inactief
    Anoniem

Praatgroep keuzes maken

Ik heb een MacBook Pro medio 2009. Volgens Apple kan deze MBP geen macOS Sierra meer draaien als het straks beschikbaar komt. De MacBook Pro draait als een zonnetje dus mijn gezond verstand zegt dat het waanzin is het ding op te doeken, maarrrr……. ik wil ook het nieuwste OS hebben straks.

Ik weet zeker dat er meer mensen zijn die tot deze bijna onmogelijke keuze gedwongen worden. Hoe gaan jullie om met deze pijnlijke problematiek?:-)

Bijdrager
    hokkie

Bak ijs uit de vriezer halen en met een fleece deken op de bank deze volledig opeten, tijdens het 1000ste keer opnieuw bekijken van WWDC 2016.:nerd:

Bijdrager
    marcelnijman

Je moet even analyseren waar precies het probleem zit. Waarom wil je het nieuwste OS hebben? Zit er een feature in waar je niet zonder kunt, of is het puur het gevoel het nieuwste te willen hebben? Dat eerste is een goede reden, maar dat tweede in principe niet. Overstappen op een recentere MBP gaat je met inruilen misschien 1000 euro kosten, en het is de vraag of de ervaring van het nieuwste OS te draaien jou dat geld waard is. Als dat zo is, dan heb je een duur gevoelsbeleving zal ik maar zeggen.:) Als je de mentale draai kunt maken om tevreden te zijn met een goed werkende MBP, waarop je alles kunt doen wat je wilt, dan kun je jezelf voor dat geld een paar leuke cadeautjes geven.:) Of je zet het geld opzij en maakt elke keer als je tegen een app aanloopt die alleen op Sierra draait de afweging of je dan wel overstapt.

Bijdrager
    Brombeer
    marcelnijman op 20 juni 2016

Zit er een feature in waar je niet zonder kunt, of is het puur het gevoel het nieuwste te willen hebben? Dat eerste is een goede reden, maar dat tweede in principe niet.

Hoe heb je dan de tijd vóór dat feature overleefd?

Er is trouwens een verschil tussen draaien en installeren. De MBP 13″ Mid 2010 en menige iMac etc. heeft ook nog een Core2Duo processor en die staan in het rijtje* Sierrabestendige apparaten. Als je nou eens met zo’n machine Sierra op een externe schijf zet, daar je useraccount naar migreert en vervolgens kijkt hoe dat feest op jouw machine draait?

Als dat niet lukt, zul je toch een holenmensenseminar in een grupstal moeten volgen om je innerlijke Sierra te vinden. Of op vakantie naar Spanje…

* MacBook: apparaten uit 2009 en nieuwer.
    iMac: apparaten uit 2009 en nieuwer.
    MacBook Air: apparaten uit 2010 en nieuwer.
    MacBook Pro: apparaten uit 2010 en nieuwer.
    Mac Mini: apparaten uit 2010 en nieuwer.
    Mac Pro: apparaten uit 2010 en nieuwer.

Geblokkeerd
    Anoniem

Praatgroep keuzes maken, wat een goed idee!
    Ga gelijk naar het cafe.
    Keuze gemaakt
    Gelukkig niet te laat.
    Praten kan daar zat,
    Lekker op de kruk, op je gat.
    Heerlijk een pintje drinken,
    lekker in goede ontwerpen verzinken.
    Of gewoon niet praten,
    dat zal de andere gasten wel baatte.
    hik…

Inactief
    Anoniem

Dank voor alle goede raad. Ik ben weer Zen en heb mijn innerlijke El Capitan weer gevonden. Wellicht dat de toekomst mij uiteindelijk zal leiden naar het beloofde land Sierra.

—–

“I think a nerd is a person who uses the telephone to talk to other people about telephones. And a computer nerd therefore is somebody who uses a computer in order to use a computer.” – Triumph of the Nerds: The Rise of Accidental Empires (1996)

Bijdrager
    SunKeeper

Je kunt het ook van de andere kant bekijken, hoe krijg je extra zure centen binnen om een nieuwe Mac in huis te halen?
    Dat heb je op dat punt de komende vijf jaar niets meer te zeuren. (moet je dan wel met jezelf afspreken)

Steek je er nooit voor in de schulden, dat is alleen bak ellende, idem voor jatten en overvallen plegen.
    Dus bijbaantje, spaarvarkens in gruwels slaan etc. Meer ideeën altijd welkom.:-D

Inactief
    Anoniem

Het punt is juist dat ik op dit moment in de gelukkige omstandigheid verkeer redelijk goed in de slappe was te zitten. Maar ik merk dat ik, hoe gek het ook klinkt, moeite heb met geld uitgeven. Vragen als “Heb je het nu wel echt nodig?” en “Misschien kan je er iets veel beters voor kopen”, spoken vlak voor het moment van aanschaf veelvuldig door mijn brein. Dus het schuldenprobleem speelt bij mij niet. Kan me niet heugen dat ik rood gestaan heb.

Bijdrager
    SunKeeper

Dat is mooi.(y)

Rente over het geld wat je bezit wordt tegenwoordig eerder minder dan meer, dus de vraag of je van een Mac vrolijker wordt dan van een stilstaande hoop geld wat de bank gratis voor je gebruikt?

Bijdrager
    Brombeer

Dat is nog geen reden om het door Apple fiscaal weg te laten sluizen.:wink:

Bijdrager
    MrHammond

Wanneer je nog geen SSD in jouw MacBook Pro hebt, zul je lekker kunnen genieten van de nieuwe aankoop, een SSD brengt héél veel snelheid erin! Dus ik zou zeggen: gewoon doen, zeker wanneer je het geld hebt. ‘k Zou dan wel even wachten totdat Sierra daadwerkelijk daar is, en tussendoor eventueel de tip van Brombeer even uitproberen met een externe HD/SSD.
    Dat van “er geld voor hebben maar het toch niet willen uitgeven” ken ik erg, zeker als uit een arm gezin komende… Dan merk je echter wél dat je iig iets bereikt hebt in je leven;-)

Bijdrager
    Afroman

‘k Zou dan wel even wachten totdat Sierra daadwerkelijk daar is, en tussendoor eventueel de tip van Brombeer even uitproberen met een externe HD/SSD.

Op een MacBook Pro uit 2009 weet ik niet of dat kan. En sowieso gaat het niet vloeiend lopen want extern is het veel trager dan intern. Of je een SSD hebt of niet. FireWire800/USB 2.0 is echt de bottleneck. Ik denk dat het pas vloeiend loopt vanaf USB3.0 of Thunderbolt 1.

Inactief
    Anoniem

Mijn MacBook Pro is al voorzien van een SSD en 8GB intern geheugen. Daarom loopt hij ook zo lekker zoals ik al zei in mijn beginpost. Misschien is de tip van Brombeer zo gek nog niet om Sierra op een nieuwere Mac te installeren en vervolgens op mijn eigen Mac te draaien. Niet geschoten is altijd mis:-)

Ik vind net dit filmpje. Dat geeft de burger moed voor de toekomst:

Sierra op een unsupported MacBook

Bijdrager
    MrHammond
    Afroman op 22 juni 2016

Op een MacBook Pro uit 2009 weet ik niet of dat kan. En sowieso gaat het niet vloeiend lopen want extern is het veel trager dan intern. Of je een SSD hebt of niet. FireWire800/USB 2.0 is echt de bottleneck. Ik denk dat het pas vloeiend loopt vanaf USB3.0 of Thunderbolt 1.

Ik had een MBP uit Early 2009, dat ging prima! Ik testte beta’s op een externe HD via FireWire400, dat liep sneller dan z’n interne HD! Maar tegen een SSD kan het natuurlijk niet op…
    Wanneer mijn MBP niet kapot gegaan was, had ik hoogstwaarschijnlijk ook nu besloten om een nieuwe bak te kopen voor Sierra, die 5K iMac is toch wat vlotter merk ik nu;-)

Inactief
    Anoniem

Ik begrijp sowieso de keuze niet om de MacBook Pro 2009 uit te sluiten. De gewone MacBook uit 2009, toch de ‘lower species’ zeg maar :-), mag wel mee. Zo ook de iMac uit 2009. Dus waarom het superieure product uit de 2009-lijn niet ???

Bijdrager
    SunKeeper

Omdat Apple er blijkbaar een hardwaretechnische beperking in ziet.

Of ze moeten verwachten dat de groep huidige gebruikers daarvan makkelijk te verleiden is tot de aankoop van een nieuwe.

Bijdrager
    Brombeer

Sierra is nog een beta, toch?

Bijdrager
    SunKeeper

Op dit moment alleen nog een ontwikkelaars-beta.

Binnen 4-6 weken komt er een publieke beta. Meestal loopt de eerste daarvan gelijk aan de tweede of derde ontwikkelaars-beta.

Bijdrager
    MrHammond

Inderdaad vreemd, de keuze voor het niet meer ontwikkelen voor de Core Duo kan ik begrijpen, omdat die slechts 32-bit is, maar van de 2009 MacBook Pro devices?!? Hebben die soms een unieke grafische chip?

Inactief
    Anoniem

Nee. gewoon een NVIDIA GeForce 9400M 256 MB. In de 2010-serie zit de NVIDIA GeForce 3xxM serie.

Bijdrager
    SunKeeper

Blijkbaar is die chip te zwak. (waar ik het wel enigszins mee eens ben)
    Die zit ook in de 2009 mini en die mag ook niet verder dan El Capitan.

Alleen de 15” high-end en de 17” hebben ook een 9600GT. Die is ietsje beter, maar blijkbaar ook niet toereikend.
    Er zal wel een dingetje ontbreken wat de nieuwere chips wel hebben.

Je kunt de grens ongeveer stellen op september 2009.

Edit: qua iMacs is het makkelijk onthouden: 20” en 24” allemaal niet, en 21,5” en 27” allemaal wel.

Bijdrager
    MrHammond

Maar ik begrijp dat de MacBook (niet Pro dus) wél kan, waarom dat dan?

Bijdrager
    Waffle ಠ_ಠ

De late 2009 MacBook is nog “supported”. De mid-2009 en oudere modellen zijn ondertussen “vintage” en worden dus niet meer actief ondersteunt. Voor Apple is alles wat ouder dan 5 jaar en jonger dan 7 jaar is ‘vintage’. Alles ouder dan 7 is ‘obsolete’. Volgens mij hangt het daarmee samen, niet met het daadwerkelijke innerlijk van de machines. De eerste generatie 27″ iMacs zal er bij de volgende update ook wel uit gaan.

Bijdrager
    Brombeer

Buiten Californië -of in elk geval buiten de VS- is het spul vanaf vijf jaar al obsolete.

Inactief
    Anoniem

Eigenlijk heb ik een stille hoop dat de MBP 2009 uiteindelijk toch gewoon Sierra krijgt..

Bijdrager
    SunKeeper
    MrHammond op 22 juni 2016

Maar ik begrijp dat de MacBook (niet Pro dus) wél kan, waarom dat dan?

SunKeeper op 22 juni 2016

Je kunt de grens ongeveer stellen op september 2009.

Kijk maar in MacTracker naar de launch datums van de Macs, dan wordt het je meteen wel duidelijk.:idea:

Inactief
    Anoniem

Hier nog wat meer info die ik vond betreft oudere Macs en Sierra

Installeer Sierra op oudere Macs

Sierra Patch Tool

Om even alle info over dit onderwerp een beetje bij elkaar te houden.:)

Inactief
    Anoniem

Topic op OMT over het draaien van Sierra op ouders Macs m.b.v. een patch (link)

Bijdrager
    Het Forumlid

Als je Mac te oud is voor Sierra, krijg je toch nog wel security updates? Zo ja, hoe lang blijft Apple dat normaliter doen?

Bijdrager
    Brombeer

Totdat Apple vindt dat het tijd wordt dat je weer een nieuwe Mac van ze koopt.

30 berichten aan het bekijken - 1 tot 30 (van in totaal 32)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.