8 berichten aan het bekijken - 1 tot 8 (van in totaal 8)
  • Q:

Bijdrager
    Pepper030

Powerpc G5 een weekje zonder Macbook

Mijn 15″ macbook had wat problemen met de SSD, die er met een optibay in zat. Om een lang verhaal flink in te korten; ik heb enkele dagen storing gehad, en niet mijn macbook betrouwbaar kunnen gebruiken.

Op zolder had ik nog een oude powerpc G5 staan, enkele processor 1,8 ghz. Voorheen gebruikte ik de kast als server maar omwille van de energierekening stond hij al een tijdje uit.
    Voor alle aardigheid heb ik de Powermac aangesloten op het wereldwijde web een muis toetsenbord en een beeldscherm. En ben hem als vaste PC gaan gebruiken.

Nu, mijn macbook heeft een schone installatie op de oude originele harde schijf en werkt weer prima. Toch schrijf ik dit onderwerp nog op de powermac. Tot mijn verbazing ben ik er helemaal niet zo op achteruit gegaan.

Voor de dingen die ik voor mijn studie en werk doe (mail, internet presentaties en spreadsheets) doet de G5 echt niet onder voor de intel i7. Daarnaast zijn handige Apps zoals dropbox of spotify nog gewoon ondersteund voor Tiger 10.4. dus in feite kom ik niets te kort. en met 4 harde schijven kan heb ik ook liever mijn itunes bibliotheek liever op de powermac dan op mijn macbook.

Het enige echt grote nadeel dat ik ontdekken kan is dat websites met Flash niet zo werken als je gewend bent. Thats it. Youtube kun je tegenwoordig op html5 afspelen (ga naar: http://www.youtube.com/html5)
    Een 2e teleurstelling is dat ik mijn agenda nog niet gesyct krijg met mijn google calender. Hier moet ik nog een oplossing voor bedenken.

Verder twijfel ik nog of ik naar Leopard over ga of lekker met Tiger blijf zitten.
    Zijn er meer mensen die nog een powermac als daily driver gebruiken? Of wellicht iets anders ‘antieks?’

Voor de aardigheid hieronder een lijst van apps die ik gebruik op dit moment:
    Mail van apple / Thunderbird voor mail
    Webkit/tenfourfoxG5 voor webbrowsen. Ze hebben zo allebei hun voor en nadelen maar zijn wel de 2 browsers die ik kan aanraden voor PPC.
    Spotify
    Iwork 09
    Office 2008
    Ilife 09
    Vuze voor legale downloads
    Carbon copy cloner voor back ups, vooral van mijn macbook naar een raid volume op de powermac.
    Dropbox om al mijn bestanden gesynchroniseert te houden. Voorheen gebruikte ik Owncloud op mijn eigen server, in mijn ogen met meer en beter features dan Dropbox, maar de electriciteitskosten van zelf hosten wegen niet op tegen het gebruiksgemak van dropbox. Daarnaast is mainainance een zorg voor dropbox geworden.
    MAMP PRO / Postfix enabler voor als ik in het interne netwerk nog iets wil hosten of versturen.
    En tot slot VLC voor de nodige media.

Bijdrager
    janbertwedman

Ik heb ook nog een PowerMac G5 DP 2.3 GHz en heb daarmee dezelfde ervaring als jij,hij voldoet met wat oudere software nog prima.
    FCS 2 ,waarmee vele “blockbusters” zijn geproduceerd draait als een trein,evenals Photoshop Cs4.
    Ik zou wel naar Leopard overgaan, dat geeft wat betreft software wat meer mogelijkheden.

Bijdrager
    computer space

Voor media zou ik ook eens MPlayer bekijken. Ik vond die altijd veel sneller dan VLC op een PPC.
    Ik heb nog een bolletje iMac (G4) voor skype, itunes en calender, maar verder draai ik daar niks meer op. Ik gebruik nog wel veel PPC apps, maar die draaien prima op mijn 2011 mini.

Bijdrager
    plonserd

Verbaast mij niet, de dingen die je doet met je computer zijn allemaal dingen waarvoor je niets meer nodig hebt..
    Ik heb tot over een jaar of 2 nog naar alle tevredenheid nog een 2002 17″ Powerbook 1,33Ghz gebruikt voor dagdagelijkse dingen, terwijl mijn late 2008 MBP enkel gebruikt werd voor muziekproductie. En nu pas heb ik (énkel voor muziekproductie dan) weer nood aan een nieuwe Macbook, voor al de rest voldoet m’n 6 jaar oude MBP nog prima (en voor de komende 4 jaar verwacht ik eigelijk ook niets anders..)

Denk dat er veel mensen zijn die per sé het nieuwste van het nieuwste willen hebben, zonder dat ze al die power nodig hebben. Een G5 is nog steeds een prima computer voor het merendeel van de computergebruikers..

Bijdrager
    FloorvN

hier trouwens nog een handige site voor ppc mac gebruikers ! :
    http://www.powerpcsoftware.com/

Bijdrager
    Appelschil

Bij een lokale omroep waar ik regelmatig te vinden ben, staan er nog twee voor nabewerking van audio en opnames van voice-overs in Pro Tools 8 LE. Zelfs wanneer er een behoorlijk aantal sporen gebruikt wordt.
    Ook voor het bakken van de wat uitgebreidere DVD’s in DVD Studio Pro is het nog een prima werkpaard. En in tegenstelling tot de meeste anderen hier liep YouTube (Flash) boven verwachting soepel.

Ik kan me ook herinneren dat een postproductie-bedrijf waar ik kort geleden was een paar G5’s had staan om vanuit Avid de uitzend-masters (zowel SD als HD) te exporteren.

Het zijn nog prima machines. Niets mis mee. Hetzelfde geldt voor mijn early 2008 MacBook white. Die wordt nog dagelijks gebruikt als laptop voor onderweg. Na al die jaren ziet hij er niet meer uit, maar draait nog als een trein.

Bijdrager
    Pepper030

Bedankt voor alle reacties!
    Ik zit nogsteeds achter de G5. Te kijken naar nog een beeldscherm op marktplaats ;).

Ik heb ook zitten kijken naar overstappen naar Leopard, echter heb ik geen DVD speler meer in de G5. Daarmee won ik ruimte voor 4 schijven toen het apparaat nog dienst deed als server. Bovendien is mijn installatie CD van leopard gekrast. Dat cdtje is ook niet nieuw meer.

Ik ga dus even rondvragen of ik iemand ken die een bootable copy van osx 10.5 heeft. Misschien dat ik die dan overneem en inbouw.

Tot slot, ik gebruik de macbook wel voor muziekproductie, maar door de studie kom ik er vaak niet aan toe. Voor het dagelijkse 9 tot 5 werk, is de G5 prima.
    Mocht, ik in mei nou tijd hebben dan probeer ik FC 2 ook wel even uit. Vakantiefilmpje in elkaar draaien of zo! leuk.

Bijdrager
    janbertwedman

FCS 2 is meer dan alleen voor vakantiefilmpjes hoor, daar neem je iMovie 6 HD voor!

8 berichten aan het bekijken - 1 tot 8 (van in totaal 8)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.