16 berichten aan het bekijken - 1 tot 16 (van in totaal 16)
  • Q:
    Bijdrager
    bigmouth

PowerPC g5 Dual processor, pci of pci-e?

Ik heb een PowerPc g5 dual processor 2.Ghz aangeschaft. Nu wilde ik deze voorzien van airport. Echter kom ik er niet uit wat er nou precies in deze Mac past. Volgens Everymac.com zijn er van de dual processor 2.0ghz 2 modellen geleverd. Een met pci-x en een met pci. Als ik de kast echter open staat er toch echt duidelijk pci-e bij de sloten. Everymac leert dat de pci-e echter bij de dualcore modellen pas os toegepast. Systeeminfo zegt duidelijk dat ik 2 processors heb.
    Weet iemand op dit forum of er ook tussenmodellen zijn gemaakt?

Bijdrager
    Xigh

Als je een dual core en dual processor hebt heb je een quadcore. Ik gok dat je gewoon een dual processor hebt. Ik ben niet thuis anders kon ik even voor je kijken (ik heb de dual processor variant) hoe je kunt zien welke je hebt. Kun je niet bij Apple je serienummer intoetsen? Dan krijg je dacht ik ook te zien wat je hebt.
    Succes.

Bijdrager
    –help

Een dual core G5 heeft toch opzich ook 2 CPU’s (core’s) ? Althans zo ziet Apple het namelijk. Om het zeker te weten: linksbovenin je scherm op het Appletje -> About this mac (of NL oid) -> sectie: Memory. Indien er hier DDR2 geheugen staat dan heb je ook een dual core en geen dual processor

:)

Bijdrager
    bigmouth

Als ik bij de sectie geheugen kijk staat er ddr2 sdram. betekent dit dat ik een dual core heb dus? Is er nog een andere manier om dit na te gaan?

Bijdrager
    –help
    ”bigmouth”

ik bij de sectie geheugen kijk staat er ddr2 sdram. betekent dit dat ik een dual core heb dus? Is er nog een andere manier om dit na te gaan?

er zijn genoeg manieren om dit na te gaan, maar dat is niet nodig;) … Als je DDR2 hebt dan heb ja ook een dual core. (daarnaast heeft bijvoorbeeld een dual core g5 een adapter plaatje nodig voor de airport )

Bijdrager
    Pieterr

Als je DDR2 hebt, heb je volgens deze lijst dus een Apple Power Macintosh G5 Dual Core (2.0) Specs (M9590LL/A) en die heeft volgens deze lijst PCI Express.

Two open full-length four-lane PCI Express slots, and one open full-length eight-lane PCI Express slot.

Bijdrager
    bigmouth

Bedankt voor de snelle antwoorden en de wijsheid:) Gekocht als dual processor en uiteindelijk blijkt het een dual-core…

Bijdrager
    –help
    ”bigmouth”

Bedankt voor de snelle antwoorden en de wijsheid:) Gekocht als dual processor en uiteindelijk blijkt het een dual-core…

Dus prijs jezelf gelukkig !

Bijdrager
    sven-

Want? Ik heb liever 2 dual-core processoren, dan één dual-core processor.

Bijdrager
    iDuck
    ”bmwmaster”
    ”bigmouth”

Dus prijs jezelf gelukkig !

Zijn de laatste series PowerMac G5’s. Prima machine’s nog steeds:)

Bijdrager
    MadDonna
    ”sven-“

Er is een tijd geweest dat iedere processor maar één core had. Wilde je dus meerdere cores in je mac, dan had je dus meerdere processoren nodig. dus op iedere processor 1 core krijg je een dual processor.
    Tegenwoordig is het principe van de dualcore veel gebruikt, dus 1 processor die zich als een dual processor gedraagt.

Bijdrager
    sven-

Thanks for stating out the obvious :sealed:

Bijdrager
    MadDonna
    ”sven-“

Thanks for stating out the obvious :sealed:

Ik kon het niet uit je antwoord lezen, anders had ik niet de behoefte gehad het uit te leggen.

Bijdrager
    arri
    ”MadDonna”

…Tegenwoordig is het principe van de dualcore veel gebruikt, dus 1 processor die zich als een dual processor gedraagt.

dat is vooral ‘veel gebruikt’ omdat chip-fabriekanten een beetje tegen het plafond zitten van wat nog mogelijk is met de huidige technologie.
    chips kunnen op het moment gewoon niet veel sneller, de fysieke limiet is simpelweg in zicht.
    een beetje analoog aan hoe de optische microscoop wordt gelimiteerdt door de golflengte van zichtbaar licht (…)

dus de oplossing: meer cores.

maar vaak wil je niet een multi-core cpu, maar gewoon multi-cpu.
    multiple cores delen nl. vaak resources, die een cpu anders helemaal voor zichtzelf heeft..
    (cache, bus etc..)

opzich nog steeds: hoe meer cores hoe beter, maar liever een machine met 2 cpu’s, dan eentje met 1 dualcore als de hardware verder vergelijkbaar is.
    maar programmeurs leren ook steeds beter omgaan met dingen als shared cache, dus dit is niet altijd (meer) het geval..

dit is trouwens een goede bron voor specs van mac-modellen:
    http://apple-history.com/

Bijdrager
    bigmouth
    ”bmwmaster”

daarnaast heeft bijvoorbeeld een dual core g5 een adapter plaatje nodig voor de airport

wil dit zeggen dat een airport-kaart uit een “oudere” g5 niet past? ik heb namelijk diverse airport-kaartjes op ebay gevonden die volgens de beschrijving zouden moeten passen in alles ppc g5’s.

Moderator
    unSOUND
    ”sven-“

Hij dacht een dual CPU te hebben in plaats van een Dual Core. In beide gevallen heb je dus 2 cores, maar met het verschil dat de DualCore G5 op een flink aantal fronten beter was. ( Meer cache, meer Ram sloten, PCI express, e.d. ) Hij heeft dus gewoon een betere machine gekocht dan hij aanvankelijk dacht…

16 berichten aan het bekijken - 1 tot 16 (van in totaal 16)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.