24 berichten aan het bekijken - 1 tot 24 (van in totaal 24)
  • Q:
    Bijdrager
    bedhead

Powermac G5 tweedehands?

Beste forumleden,
    ik vroeg mij af of het nog interessant is om een Powermac G5 tweedehands te kopen? Het betreft een dual 1,8 ghz.(vraagprijs 800 euro).Hoe zit het met de toekomstige software? Zal die blijven uitkomen voor de G5-processoren (zoals Leopard?) of gaat dat met de tijd ook verdwijnen.
    Met andere woorden een to do of not to do?
    mvg Bedhead

Geblokkeerd
    Anoniem

800 euro is een nette prijs voor zo’n bak. Ik mocht hopen dat ik zoveel terug zou krijgen voor mijn G5.

Inderdaad, de software support voor PPC systemen zal binnenkort af gaan nemen. Maar voor de komende paar jaar kan je er nog wel mee vooruit hoor.

Bijdrager
    baziel

Ik zou het niet doen. Intel processoren zijn momenteel, en ook later, de beste keuze.

Moderator
    unSOUND

Ligt er maar net aan op welk gebied Baziel… Er zijn nog steeds zat punten waar een G5 de voorkeur heeft boven een intel. Wel is het zo dat je met deze G5 geen iMovie ’08 kunt gebruiken, deze vraagt minimaal 1,9 GHz, ik zou dan ook eerder kijken naar een Dual 2.0 of sneller.

Bijdrager
    KarelWillem

iMovie ’08 werkt zelfs op mijn iMac 1.8 gewoon goed.
    Dus dat zal best lukken.

Het is trouwens ‘ligt’, i.p.v. ‘licht’… :wink: :P
    http://forum.macosx.nl/viewtopic.php?t=108474&highlight=

Bijdrager
    KingAchille

Zeker met de aankomst van hun nieuwste telg Penryn. Wanneer deze gelanceerd (12 november) wordt, zal de afstand tussen Intel en AMD groter dan ooit worden!
    Mvg,

Moderator
    unSOUND
    ”KarelWillem”

G5 ? Da’s vreemd, want Apple zelf zegt dat iMovie alleen werkt op een G5 van 1.9 of sneller.

Bijdrager
    Macbooker
    ”unSOUND”
    ”KarelWillem”

G5 ? Da’s vreemd, want Apple zelf zegt dat iMovie alleen werkt op een G5 van 1.9 of sneller.

Zou die 100mhz het m doen?
    Lijkt me te verwaarlozen..

Bijdrager
    Rolf

Nou, heb een paar maanden geleden ook een volledig uitgeruste PowerMac G5 gekocht (dual 1.8, met 4Gb intern). Zit inmiddels een Tera aan interne schijven in. En ik draai ook met het grootste gemak iMovie ’08 en kan ook Aperture draaien (alhoewel ik gewoon voor de eenvoud iPhoto gebruik).

De enige aanpassing die ik gedaan heb is een andere – eveneens gebruikte – videokaart erin gezet. Gewoon op Ebay, en ietsje sneller, en met ietjse meer geheugen.

Maar goed: die G5 ? Prima bak voor goed geld !

Bijdrager
    bedhead

Dank jullie allemaal voor de gegeven reacties. € 800 is een mooie prijs als ik jullie zo hoor, als ik er nog een tijdje mee verder kan is het goed.
    Dank jullie nogmaals en een prettige avond verder,
    bedhead

Moderator
    unSOUND
    ”Macbooker”

Tuurlijk is het te verwaarlozen, daar gaat het ook niet om. Het gaat er om dat de installer naar je CPU kijkt. Is die 1.9 of hoger ? Prima. Zo niet, gaat de installatie gewoon niet door.

Bijdrager
    Rolf
    ”unSOUND”
    ”Macbooker”

Tuurlijk is het te verwaarlozen, daar gaat het ook niet om. Het gaat er om dat de installer naar je CPU kijkt. Is die 1.9 of hoger ? Prima. Zo niet, gaat de installatie gewoon niet door.

Tja….wat zal ik hierop zeggen. Op mijn G5 dual 1.8 draait het als een zonnetje…..

Moderator
    unSOUND

Maar heb je dus ook geen melding gekregen van de installer ? Of heb je het op een “creatieve” manier geïnstalleerd ?

Bijdrager
    Rolf

Volgens mij niet. Heb het direct gekocht toen ik terug kwam van vakantie (in die periode kwam het in NL in de winkels) en volgens mij ging het recht toe recht an. Geen ‘creatieve’ installatie…..op dat gebied ben ik daar lang niet creatief genoeg voor….:lol:

Moderator
    unSOUND

En dat is dus gewoon de recente verise van iMovie ? Versie 7.0.1 ?

Bijdrager
    Rolf

yep. versie 7.0.1 (479). Aperture weigerde eerst, en toen heb ik een andere videokaart (ATI radeon 9600XT met 128mb) op de kop getikt.
    Misschien was dat ook de truc voor iMovie ?

Ik zweer het, ik heb echt geen andere truc uitgehaald, althans niet bij bewustzijn…..

Bijdrager
    mvdenberg
    ”Rolf”
    ”unSOUND”
    ”Macbooker”

Tja….wat zal ik hierop zeggen. Op mijn G5 dual 1.8 draait het als een zonnetje…..

Op de iMac G5, 1,8 Ghz van mijn vrouw werkt het ook. De installer gaf geen foutmelding: gewoon DVD erin en de installatie uitvoeren.

Moderator
    unSOUND

Vaag joh… Apple zelf zegt immers dat het niet kan, en er zijn vlak na de release ook wat topics geweest van mensen die stomverbaasd waren toen iMovie niet draaide op hun G5…

Bijdrager
    mvdenberg

Inderdaad vaag. Er zit 1,5Gb ram in die G5. Misschien dat de installer daar stiekem ook naar kijkt?
    In iedergeval ben ik blij dat het werkt. Geeft toch een gevoel dat die machine voorlopig nog wel even mee kan. :)

Bijdrager
    Rolf

nou inderdaad. Misschien dat een ‘standaard’ G5 duo 1.8 meldingen geeft. Maar als je er 4Gb intern in hebt zitten, en een videokaart met meer eigen geheugen erin hebt zitten, dan is het wel een iets ander machientje geworden.
    Het zou wel iets TE grijs zijn als het dan op een 1.8 ipv 1.9 processor zou blijven hangen….toch ?

Moderator
    unSOUND

Een computerprogramma trekt natuurkijk ergens een grens, die kijkt niet naar hoe ver iets afwijkt… te laag is te laag.

:(

Bijdrager
    Rolf

snap ik…..maar als de praktijk dan toch afwijkt van wat Apple zegt, dan zal er toch ergens een verklaring moeten zijn, toch ?

Moderator
    unSOUND

Ik weet niet waar de installer allemaal naar kijkt… misschien pakt hij machines met 1 CPU van 1.8 GHz niet, maar een dual 1.8 wel… ik noem maar wat.

Bijdrager
    Rolf

Dat zou nou een goeie vraag aan Apple zijn inderdaad…..of de DP’s op gelijk niveau gezien moeten worden als de SP’s.
    Misschien heb je daar wel een puntje te pakken !

24 berichten aan het bekijken - 1 tot 24 (van in totaal 24)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.