19 berichten aan het bekijken - 1 tot 19 (van in totaal 19)
  • Q:
    Bijdrager
    AppleStef

PowerMac G5 start niet

Hallo,

Ik heb vandaag mijn tweedehands PowerMac G5 ontvangen. Op de veilingsite stond al dat hij vermoedelijk defect was, maar ik hoop om hem nog aan de praat te krijgen met wat hulp van jullie.

Specs:
    PowerMac G5 Early 2005
    – 2.0GHz dual G5 processor
    Geen harde schijf (die heeft de eigenaar eruit gehaald)
    – Verder weet ik niet (stond niet vermeld)

Als ik de stekker (niet de originele stekker maar een andere) in het stopcontact steek dan gaat het lampje heel even aan en daarna meteen uit (zie filmpje), en als ik op de powerknop duw gebeurt er niets. Als ik de stekker er een paar minuten uit doe en daarna terug in steek dan gaat het lampje weer even aan.

Wat heb ik geprobeerd?
    – PMU reset

Zou dit aan de voeding kunnen liggen?

Moderator
    unSOUND

Lijkt eerder een defect logicboard, daar stond die revisie helaas om bekend… Ik heb er ook nog eentje staan met dezelfde kuren…

Bijdrager
    AppleStef

Spijtig, ik hoopte dat het nog vervangbaar was of iets wat ik nog kon maken.

Dan zal het een decoratiestuk worden of ik zal er iets inbouwen. Misschien suggesties wat ik er van kan maken?

Bijdrager
    Precisieman

Beste AppleStef,

Met name deze serie G5’s lijdt aan problematische voedingen (slechte elektrolytische condensatoren) en defecte moederborden (een tikkende tijdbom genaamd ‘loodvrije soldeerverbindingen’). Met name de geheugenslots blijken het eerste slachtoffer te zijn van dit fenomeen, dat op den duur alle elektronica voortijdig de nek zal omdraaien.

Hier lijkt de voeding de boosdoener (eigenlijk zou er na het aansluiten op het lichtnet een dubbele klik van een relais hoorbaar moeten zijn). Die is wellicht te wisselen voor een (nog) werkend exemplaar van hetzelfde type, maar een moederbord vervangen wordt lastig omdat dan de hele zaak met behulp van speciale software opnieuw (temperatuur)gekalibreerd moet worden. En dat is gezien een vervelende bug in die officieel niet voor gebruikers beschikbare software bepaald niet zonder risico! Reparaties zijn bijzonder lastig en bovendien is er speciaal gereedschap nodig voor het verwijderen van de processoren; ook wanneer alleen de voeding eruit moet dienen zowel moederbord als processoren verwijderd te worden!

Gelukkig is dit de langzamere versie uit de serie, want alles gelijk aan 2,5 GHz of sneller wordt tot overmaat van ramp vloeistofgekoeld: gegarandeerde en allesvernietigende lekkages na ongeveer vier jaar voorgeprogrammeerd.

Sterkte ermee en met vriendelijke groet,
    Robbert

Bijdrager
    hendrik ijzerbroot

Dan heb ik zeker geluk gehad? Dit was mijn vorige Mac en toen ik mijn huidige kocht was deze G5 ± 5,5 jaar oud. Hij werkte toen nog steeds.

Moderator
    unSOUND

De 2,5 had als het goed is geen waterkoeling, dat was enkel de 2,7 gHz dacht ik…

Bijdrager
    AppleStef

@Precisieman

Ligt het volgens jou alleen aan de voeding, of aan de voeding en het moederbord?

Moderator
    unSOUND

Let er ook op welke versie het PRECIES is, want van de dual 2.0 zijn 5 verschillende versies, allemaal met hun eigen voeding.

Bijdrager
    SunKeeper

Maar hoe kom je daarachter als ie niet meer opstart?

Er staat wel een modelaanduiding zoals A1047 op de behuizing, zoals bij alle Macs (volgens mij), maar ook dat is nog te algemeen.

Kun je uit het serienummer ook gegevens halen?

Bijdrager
    AppleStef

Ik heb de serienummer ingegeven en Apple zegt dat het dit model is. (Het 2.0GHz model)

Moderator
    unSOUND

Ik zal vannacht als ik thuis kom eens kijken welk model bij mij stof ligt te happen, wellicht zijn die voedingen hetzelfde, en kun je die van mij wel krijgen…

Bijdrager
    AppleStef

Dat zou wel aardig zijn. Maar ik heb eens gekeken en de voeding vervangen is niet zo een simpele taak.

Moderator
    unSOUND

Nee, die komt er zo’n beetje als laatste uit…:neutral:

Bijdrager
    stel maar

Als je de processors los haalt, om bijvoorbeeld de voeding te vervangen. En je zet daarna alles precies om de zelfde manier weer terug. Moet die dan weer opnieuw (temperatuur)gekalibreerd worden?
    Of is dat alleen voor als je een onderdeel zoals het moederbord of processor vervangt?

Moderator
    unSOUND

Bij mijn weten moet je ze dan opnieuw kalibreren. Maar dan zou ik de APR manual er eens bij moeten pakken…

Bijdrager
    Precisieman

Beste AppleStef en mede-forumleden,

Alle processorversies met een kloksnelheid van 2.5 GHz en hoger zijn ‘gezegend’ met een vloeistofkoeling inclusief één of meerdere aquariumpompen. Dat geldt dus voor de duoprocessor 2.7 en de quad 2.5 GHz, maar bijvoorbeeld niet voor de 2.3 GHz duocore-/duoprocessormachines, die net als de standaard 2.0 GHz-versies een niet-problematische, zogenoemde heatpipe-constructie bezitten.

De problemen met loodvrij soldeer zijn door chemische toevoegingen bij de ‘Late 2005′-G5’s (de laatste serie) kleiner, maar ook dergelijk ‘verrijkt’ soldeer ontkomt vroeger of later helaas niet aan degeneratie in de vorm van haarscheuren en kortsluiting veroorzakende oxydatie. Dit geldt overigens voor alle elektronica die tegenwoordig in de winkels ligt en is dus de prijs die we kennelijk bereid moeten zijn te betalen voor een beter milieu.

Het gedoe rond de kalibratie ontstaat alleen wanneer er een ‘huwelijk’ tussen processor(en) en moederbord wordt gesloten die niet van tevoren op elkaar zijn afgestemd. Eenmaal gekalibreerd kan er rustig gedemonteerd en weer gemonteeerd worden, zolang alles maar weer op precies dezelfde manier in elkaar wordt gezet (dus: processor-units niet onderling verwisselen!). Je ziet daarom vaak dat moederbord en bijbehorende processor(en) als set worden aangeboden.

De voedingen wijken zo ongeveer in elk type af. De late 2005-exemplaren zijn nooit voor de overige series te gebruiken (aansluitingen totaal afwijkend). De juiste unit voor de Early 2005 2.0 GHz is de 450 Watt-voeding met het onderdeelnummer 661-2903. Wanneer de genoemde klikgeluiden niet waargenomen kunnen worden na het aansluiten op de netspanning, dan is de voeding zeker defect, alleen valt nooit uit te sluiten dat met het ontstaan van een defect in dat onderdeel ook het moederbord een fatale tik heeft meegekregen.

Succes en vriendelijke groet,
    Robbert

Moderator
    unSOUND

Ik zit nu de service manual er nog eens bij te lezen, en je hebt helemaal gelijk. Ook de Quad 2,5 had inderdaad waterkoeling. Lullig dat ik dat nooit gemerkt heb, die heb ik namelijk nog gehad!

Maar goed, de TS heeft een dual 2.0, dus het doet er eigenlijk niet toe…:smile:

Bijdrager
    L.Sollie

beste maccers,

ik waag het er op.

Heb hier een Powermac g5 2×1,8 staan met het hierboven aan aangehaald euvel.
    Was volgens de verkoopster uit gegaan tijdens het werken en is niet meer aan te krijgen.
    Korte flash bij indrukken powerknop.
    voeding getest met de paperclip methode: lijkt goed.
    geheugen banken 6,5 gB verwijderd, 2×512 laten zitten: geen sjoegel.
    voeding eruit gehaald (voorzichtig…..) schoongemaakt, gecheckt op bolle condensatoren: nada.
    alles weer voorzichtig teruggezet, maar helaas – geen goede wil in de Powermac.
    de haardroger optie toegepast op de geheugen banken – schoot ook niet op.
    fans beginnen na een aantal minuten te loeien; Opstijgend vliegtuig en zeer geschikt als ventilator voor warme dagen:)

Wat te doen?
    Ik heb het setje (er zat een prachtige 23 inch monitor bij met ADC) gekocht omdat ik dacht: wellicht…..
    ik kan natuurlijk het mobo (excuus logic board ) nog in de oven leggen en flink opwarmen (zie YouTube)
    maar dat is het laatste wat ik ga doen….

Nog één vraagje als ’t mag: er staat een 2×2,7 Powermac te koop, die na een doorgeslagen stop
    niets meer doet: “wrschl voeding defect” staat er bij: lijkt dat logisch of zou ook het LB een tik hebben gekregen…? Heeft geen lekkage gehad (wat ook nog wel eens voorkwam heb ik inmiddels begrepen….).

bedankt voor het meedenken…

Luuk Sollie

Bijdrager
    Digibeta

Goeden dag, ik deel graag ervaringen uit wat betreft de Powermac G5 ( en andere mac’s ) die ik in mijn bezit heb.
    Het betreft de modellen van 2.5 of 2.7 Ghz prosessoren met vloeistof koeling.
    Problemen die hier aan de orde zijn geweest zijn vaak te wijten aan een lekkende koelinrichting.
    Dit is zeer goed op te lossen, mits je er op tijd bij bent.
    Een uit gelopen lekkage kan je volledige computer onbruikbaar maken en inwendig gaan roesten.

Klachten:

Vastlopen, soms niet willen opstarten, extreem hard draaien van ventilatoren, vastlopen met strepen of banen in het beeld, bevroren beeld, spontaan afslaan, in het ergste geval kortsluiting in voeding (IVM Vocht).

Oorzaak:

Koelvloeistof op processor printen en of lekken in de kast richting de voeding en logic board.
    De lekkende koelvloeistof is geleidend en verstoord de data en adres lijnen in de computer wat fouten tot gevolg heeft en de werking nadelig beïnvloed.
    Klachten kunnen heel divers zijn en soms af en toe optreden.
    De powermac G5 is een zeer stabiele machine, dus het moet opvallen als dergelijke storingen steeds vaker voorkomen.
    in dat geval is inspectie van levens belang voor de computer en je portemonnee.

Oplossing:

Gebruik een ESD bandje om statische elektriciteit af te voeren !!!
    Koelsysteem volledig uit de kast nemen, hierbij neem je ook de processor printen mee die aan het koelsysteem gemonteerd zit.
    Processor printen demonteren van het koelsysteem.
    Nu zie je waarom de computer problemen heeft, 9 van de 10 keer is koelvloeistof gelekt op de processor en omgeving van de print waar hij op is gemonteerd.
    Maak de onderdelen op de processor printen droog en behandel deze met alcohol om resten te verwijderen.
    Koelsysteem aftappen dmv veiligheid dop en overdruk ventiel uit de radiator te draaien.
    Verwijder alle leidingen, slangen incl slang klemmen.
    Processor zittingen verwijderen en afdichting O ringen ( origineel wit van kleur ) verwijderen.
    De oude O ringen niet weer gebruiken.
    Alles goed schoonmaken en vrijmaken van koelvloeistof resten.
    Leidingen, radiator en pomp goed door spoelen met schoon water.
    Vervang de rubber aansluit stukken op de leidingen door 10mm binnenwerks radiator slang.
    Vervang alle slang klemmen.
    Monteer het leiding werk weer volgens vloeistof stroom richting.
    maak de processor zittingen goed schoon en verwijder eventuele corrosie dmv waterproof schuurpapier.
    Vervang de afdichting rubberen O ringen tussen de processor zitting en het huis door nieuwe van de zelfde afmeting en dikte ( deze O ringen moeten een temperatuur van 125 graden kunnen hebben ).
    Plaats de nieuwe O ringen en monteer de zittingen terug op het huis.
    Het is aan te raden de 4 schroeven in kruisvorm aan te draaien om vervorming van de zitting te voorkomen.
    Vul het koelsysteem met nieuwe koelvloeistof, dit mag normale koelvloeistof zijn dat geschikt is voor aluminium auto motoren.
    Laat het pompje draaien tijdens het vullen, dit voorkomt luchtbellen en zorgt er voor dat de vloeistof verdeeld wordt over het gehele systeem.
    Tijdens het vullen verneem je dat het toerental van het pompje zakt, dit duid er op dat de circulatie tot stand komt.
    Draai het koelsysteem af en toe ondersteboven ( met gesloten overdruk ventiel ) om overtollige lucht in het systeem te laten ontsnappen en herhaal deze ontluchting wijze een paar keer.
    Vul tenslotte het systeem af tot 2 mm onder de rand van de aansluiting van het overdrulventiel ( koelvloeistof zet uit als het warm wordt en heeft die ruimte nodig ).
    Monteer het overdruk ventiel definitief en plaats de kunststof veiligheid’s dop.

Testen van het koelsysteem:

Laat het pompje de vloeistof circuleren dmv 12 volt die je aanbied aan het pompje pin 1 en 3.
    Het waterpompje moet een regelmatig hoorbaar toerental draaien en geen bijgeluiden geven zoals borrelen of knarsende geluiden, in dat geval zit er nog lucht in het koelsysteem en is ontluchting daarvan noodzakelijk.
    Verwarm de processor zittingen dmv een gasvlam of een andere warmtebron.
    De temperatuur in de radiator zal snel oplopen, te controleren door je hand op de radiator te houden.
    Als dit aan de orde is, dan functioneert de circulatie goed.
    Laat de temperatuur flink oplopen ( maar niet zo verder dan dat je hand nog op de radiator kunt houden ),
    dit verhoogt de druk in het systeem en geeft je de kans om alles op waterdichtheid te testen.
    Controleer of alle aansluitingen waterdicht zijn en met name de processor zittingen.
    laat het systeem afkoelen en herhaal de opwarm test nogmaals.
    Als je er zeker van bent dat het systeem waterdicht is, is de revisie geslaagd.

Montage:

Controleer eerst of de absorptie mat in de kast droog is ( zo niet, schoonmaken en drogen ).
    Maak de zittingen op het koelsysteem goed schoon en voorzie deze van koelpasta ( niet te veel ).
    Plaats de processor printen op het koelsysteem.
    Plaats het geheel terug op het logicboard in de kast.
    Sluit de pomp aan op het zwarte stekkertje, de ventilator unit nog niet terug plaatsen.
    Start de mac op zonder harde schijf, op het scherm wordt aangegeven dat er geen systeem aanwezig is.
    De temperatuur in de radiator zal snel oplopen in deze stand.
    Controleer nogmaals alles op lekkage dmv een zaklamp of iets dergelijks.
    Laat de mac dan niet te lang doordraaien ( omdat er nog geen ventilator aanwezig is ).
    Monteer de G5 afdek plaat en plaats de ventilator unit terug.
    Monteer de harde schijf en de airflow afdek plaat.

Final Test:

Start de mac op en laat deze 1 of 2 zware programma’s, draaien b.v video bewerking software of een dvd afspelen of iets dergelijks, zo laat je de mac flink werken.
    Controleer de snelheid van de radiator ventilator unit, deze moet traploos van toerental wisselen.
    Sluit alle programma’s en laat de mac doordraaien met alleen vertoning van het bureaublad.
    De ventilator unit zal dan rustiger gaan draaien.
    Op deze wijze test je of de temperatuur regeling goed werkt en dat de processors goed koelen.
    Sluit af met een hardwaretest, met nadruk op het logicboard.
    Houd de eerste week het ventilator gedrag in de gaten.

De kast kan worden gesloten en je mac kan weer in bedrijf worden genomen.
    De computer kan weer 5 jaar mee.
    Het is aan te raden eens per jaar het koelsysteem te controleren uit voorzorg.

Voor iemand die een beetje handig is, is dit goed te doen en is een leuk klusje.
    Kosten voor de hele operatie aan materiaal is 28 euro.
    Aan tijd ben je 5 uren verder.
    Laat me maar even weten wie meer dergelijke problemen ondervond van dit type computer.

Think Different

Groetjes Andre.

19 berichten aan het bekijken - 1 tot 19 (van in totaal 19)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.