15 berichten aan het bekijken - 1 tot 15 (van in totaal 15)
  • Q:

Bijdrager
    ToMiKoN

PowerMac G5 start niet op

Ik werk op een helpdesk. We hebben hier veel PC’s, maar voor de grafische afdeling hebben we ook G4’s en sinds kort ook 4 G5’s.

Maar nu zitten we wel met een groot probleem. Eén van onze G5’s wil niet meer opstarten. Wanneer ik op de powerknop duw, gaat het witte lichtje aan (dus er is stroom), maar voor de rest doet hij niks. Wanneer ik de powerknop dan weer loslaat gaat het witte lichtje weer uit.
    Bij PC’s krijg je meestal beepsignalen wanneer er iets grondig mis is, maar hier dus niks.

Weet iemand wat ik nog kan doen met deze G5 om hem weer werkende te krijgen. Of zit er volgens jullie niks anders op dan hem binnen te doen.

Aansluitingen en ventilators zijn volgens mij wel ok.

Alvast bedankt
    Tom

Bijdrager
    MacX

Heb je de stroom er al een keer vanaf gehaald door de stekker er uit te trekken?

Bijdrager
    ToMiKoN
    ”MacX”

Heb je de stroom er al een keer vanaf gehaald door de stekker er uit te trekken?

Ja, dus daar zit het probleem volgens mij niet

Bijdrager
    pako

Moederbord resetten door knopje op moederbord in te drukken (één keer)
    Ik weet trouwens niet of er zo’n knopje op een G5 moederbord zit, wel op G4’s in ieder geval.

En ik zou proberen op te starten met de installatie-CD, eventueel c ingedrukt houden bij opstarten…

Zit er misschien nog een CD in de lade?

Bijdrager
    ToMiKoN
    ”pako”

Moederbord resetten door knopje op moederbord in te drukken (één keer)
    Ik weet trouwens niet of er zo’n knopje op een G5 moederbord zit, wel op G4’s in ieder geval.

Waar zou dat knopje moeten zitten, want ik vind er geen.

”pako”

En ik zou proberen op te starten met de installatie-CD, eventueel c ingedrukt houden bij opstarten…

Zit er misschien nog een CD in de lade?

Zo ver komt hij zelfs niet want de mac blijft uit wanneer je de knop indrukt. Alleen het witte lichtje gaat even aan.

Bijdrager
    Steve Brooklyn

geeftie wel geluid als je hem aanzet???

Anders zou ik het eens met een andere monitor proberen???

Bijdrager
    ToMiKoN
    ”Steve

geeftie wel geluid als je hem aanzet???

Anders zou ik het eens met een andere monitor proberen???

Nee, zo ver komt hij nog niet.
    Ook het scherm heb ik gecontroleerd, zelfs met een ander scherm. Maar dat helpt allemaal niks.

Juist na wanneer ik op de powerknop druk, hoor ik wel een heel licht (mechanisch) ‘tikje’. Misschien van een drive of iets anders die wil opstarten, maar waar het niet van lukt.
    Misschien is dat voor iemand een indicatie.

Bijdrager
    Starbuck

Indien er extra geheugen geinstalleerd is, deze eruit halen.

De originele geheugenmodules zitten aan de binnenzijde van de geheugenslots. Geheugen wordt geinstalleerd in paren, dus die eruit halen.

Dan opnieuw opstarten met origineel geheugen in… doet ie het, dan is wellicht 1 van 2 geheugenmodules defect. Of haal de originele modules eruit en plaats op die plek de extra geheugenstripjes… effe testen dus…

Start die niet, probeer dan het PRAM batterijtje uit de G5 te halen en weer terug te plaatsen. Dit batterijtje bevindt zich bij de PCI sloten.

Succes!

Bijdrager
    ToMiKoN

Allemaal bedankt voor de tips tot nu toe, maar niks helpt.

We zullen contact opnemen met de leverancier, want normaal is die nog in garantie.

Moest je nog meer tips hebben, mag je ze nog altijd posten!

Tom

Bijdrager
    erwin

Heb hetzelfde probleem gehad.
    Het zat hem inderdaad in het geheugen.
    Aangezien het hier een 64bits machine betreft moet je de geheugen modules inderdaad in paren plaatsen. De binnenste slots maken een paar en de buitenste slots maken een paar.
    Let er op dat het precies dezelfde geheugen modules zijn.

Wat er ook mee te maken kan hebben is een defecte monitor(kabel).
    De computer kan dan ook in de openfirmware modus komen.

Bijdrager
    Outragemac

Wij hebben hetzelfde probleem gehad met een Dual 1.8.
    Geen beep, geen startup chime, geen disk activiteit.
    Vantevoren de hele rits geprobeerd, geheugen controle, PRAM reset, PSU knop, Battery in/uit, enz. Nix hielp.

Bleek een Logic Board / voedingsprobleem. Bleek bij dat type regelmatig voor te komen. We hebben een andere machine gekregen.

Bijdrager
    bruno

Als het aan het geheugen ligt moet je een beep horen.
    Hoever komt hij? spreekt hij je processor wel even aan? kun je zien aan de ledjes op het moederbord:)

Bijdrager
    erwin

Bij ons was er geen beep te horen ik denk dat dat bij een G5 niet meer het geval is als het aan het geugen ligt.

Bijdrager
    Freek.

G’sakke… heb hetzelfde probleem als beschreven. PM G5 1.8 Dual start niet op. Idd een metalig klikje waarbij het lampje aanblijft zolang ik de powerknop ingedrukt hou. Zodra ik ‘m loslaat gaat jet ledje aan de voorkant weer uit.
    Reeds gedaan:
    -alle kabels eruit en weer erin
    -met druklucht binnenkant schoongespoten
    -knopje op moederbord ingedrukt
    -intern batterijtje vervangen
    Niets helpt. Heeft het tot gisteren ruim meer dan een jaar probleemloos gedaan, had vanmorgen ineens geen zin meer. Iemand een idee?

Mocht ik ‘m weg willen brengen voor reparatie, is het dan mogelijk evt de interne HD tijdelijk in een andere exact hetzelfde model G5 te zetten zodat ik in ieder geval het systeem nog even kan backuppen. Alle documenten staan gelukkig al als kopie op een andere externe HD.

Bijdrager
    Freek.

Gebeld met HTR Rhenen. De G5 wordt daar ongeveer nu afgeleverd voor reparatie. De interne HD heb ik inderdaad bijgeplaatst in een ander systeem van hetzelfde type. Die G5 verplaatst naar de betreffende werkplek. Opstarten, andere opstartschijf kiezen, herstarten en klaar.
    Kunnen in ieder geval voorlopig op dat systeem verder zonder herinstallatie of aanpassingen. Alles stond zowiezo nog op de interne HD. Evengoed blij dat we net een paar weken voor de zekerheid aan alle werkstations hier een externe FireWire HD hebben gehangen om documenten (onder handen zijnde opdrachten) snel te backuppen. Scheelde vandaag in ieder geval zenuwen en stress.
    Hopelijk is de kapotte G5 snel terug. Go HTR, go!

15 berichten aan het bekijken - 1 tot 15 (van in totaal 15)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.