8 berichten aan het bekijken - 1 tot 8 (van in totaal 8)
  • Q:
    Bijdrager
    timmiex

PowerMac G5 start niet meer op.

Ik weet niet hoe het komt maar sinds vannochend brand het lampje van mijn powermac G5 continue, alleen als ik de stekker eruit haal gaat het lampje uit. De computer wil niet meer aangaan. Als ik de aan knop inhoud gebeurt er niks. Iemand een oplossing?

Alvast bedankt,
    Tim

Bijdrager
    Remcovanderveer

Hi Tim,

Op het moederbord bevind zich een batterij’tje, het kan zijn dat die leeg is.
    Kwestie van vervangen en opnieuw proberen:)

Groet,
    Remco

Bijdrager
    Precisieman

Beste Tim,

Dit is wel heel weinig informatie. Welke PowerMac G5 is het precies? Er zijn nogal wat varianten in omloop, waaronder de beruchte, snelle versies met vloeistofkoeling.
    Wanneer het ledje aan de voorzijde brandt, dan staat de computer in principe aan. In die situatie het apparaat zomaar loskoppelen van het lichtnet is niet echt verstandig.

Graag wat meer gegevens, maar los van een lege en eenvoudig te vervangen backup-cel die opstarten kan verhinderen; wanneer de PowerMac niet reageert op de aan/uit-schakelaar, dan vrees ik het ergste voor de voeding. De combinatie loodvrij soldeer en kwalitatief bedenkelijke condensatoren heeft reeds de nodige slachtoffers geëist en zal in de toekomst ook bij nieuwere elektronica voor nog heel veel meer ellende zorgen.

Met vriendelijke groet,
    Robbert

Bijdrager
    Indomarco

Ik heb t zelfde probleem. Vandaar dat ie aan blijft staan.
    Maar hoe krijg je m weer aan?
    Achter de onderste fan, of een beetje ernaast zit een klein drukknopje.
    Ik haal de fans eruit druk een keer op die knop, en vaak start ie dan weer op.
    Probeer dat eens.

Bijdrager
    Precisieman

Beste Indomarco,

Dat kleine drukknopje is de SMU-reset of bij oudere machines de PMU-reset en zou wellicht kunnen helpen, maar ik ben bang dat hier toch echt meer aan de hand is, ook met uw G5.

Met vriendelijke groet,
    Robbert

Bijdrager
    timmiex

Ik deze ochtend ook een SMU-reset gedaan, dit vond ik ergens op een website. Nu werkt mijn computer weer al vind ik hem ineens wel een stuk trager werken.

ik heb een powermac g5
    Modelaanduiding: Powermac7,3

Bijdrager
    Precisieman

Beste Tim,

Ik zou als volgende stap de harde schijf nalopen en vervolgens nagaan of er iets met het RAM-geheugen aan de hand is (bijvoorbeld met Rember).

DIe gegevens zeggen mij alleen dat het een PowerMac G5 (June 2004) is, helaas niet de processorsnelheid. Is het per ongeluk de 2,5 GHz-versie, dan zou ik eens heel goed kijken of er iets met de vloeistofkoeling aan de hand is. Is er lekkage in de vorm van vloeistof of groengekleurde kristallen zichtbaar (o.a. op plaat boven de voeding), dan is het eigenlijk al veel te laat. Met Temperature Monitor kunnen de temperaturen gecontroleerd en in de gaten gehouden worden.
    De (Chinese) voedingen van deze PowerMacs zijn overigens berucht; toentertijd werden ze door Apple omgeruild wanneer ze de geest gaven.

Een computer schakelt niet zonder reden vanzelf uit, dus toch maar even verder zoeken zou ik zeggen.

Succes met het speurwerk en met vriendelijke groet,
    Robbert

Bijdrager
    timmiex

Ik heb de 2GHz-versie dus geen vloeistofkoeling. ik heb Rember laten testen en hij zij “all tests passed” dus dat is goed.

8 berichten aan het bekijken - 1 tot 8 (van in totaal 8)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.