6 berichten aan het bekijken - 1 tot 6 (van in totaal 6)
  • Q:

Bijdrager
    Nitro

Powermac G5 rood ledje achter CPUs

All,

Ik heb van een oud collega een Powermac G5 (2.5 DP) gekregen.
    Deze geeft het gewone startup geluid maar geeft geen beeld en gaat na een tijd hard blazen. Onder de CPU zie ik een rood ledje branden. Dit betekend vast niet veel goeds maar weet 1 van jullie wat er aan de hand kan zijn?

Ik heb het geheugen tot een minimum van 2x 256 gebracht beide in slot 1.
    Videokaart is eruit geweest en weer terug erin.
    CPU behuizing is los geweest (enkel het alu met 2x G5 opdruk), zie daar niet bijzonder veel vloeistof schade.

Ik heb zojuist nog 1x aan gezet en kreeg het grijze scherm, Apple logo en vervolgens staatie vast.
    Daarom heb ik het idee dat er nog leven in het beestje zit.

Bijdrager
    hendrik ijzerbroot

Dat je het apple logo ziet betekent in ieder geval dat er een begin werd gemaakt met het opstarten van het OS. Het z.g.n. boot ROM probeert dan een goed werkende opstartschijf te vinden. Lukt dit, dan verschijnt vrij snel na het logo het ronddraaiende ‘radertje’. Dus als je dit niet ziet wordt er niets ingeladen vanaf de schijf.

Probeer eens op te starten met de shift toets ingedrukt. (Direct ingedrukt houden na het aan zetten totdat dus het logo verschenen is of iets langer totdat je een voortgangsbalk ziet.)

De harde schijf wordt nu gecontroleerd. Gaat het goed, probeer dan een normale herstart.

Wat je ook kan doen is opstarten met command-option-p-r ingedrukt. Het PRAM wordt dan gereset zodat bepaalde fabrieksinstellingen terug gezet worden. (Ik vraag me overigens wel af of de PRAM batterij nog genoeg spanning heeft, die moet dus mogelijk vervangen worden.)

Dat je de fan’s hard hoort blazen als de Mac vast staat is normaal als er nog geen OS draait. Het OS regelt het aantal toeren maar is dat nog niet ingeladen dan gaat alles op maximale snelheid.

Bijdrager
    GoeieDag

Bijdrager
    Nitro

Dank Hendrik! Ga ik morgen proberen.

GoeieDag, de PowerMac die ik heb heeft een andere layout en ook niet zoveel leds bij het geheugen. De led die gaat branden zit achter/onder(?) de cpu.

Bijdrager
    Moriarty

Een rode LED bij de CPU is vaak een indicatie voor -jawel- een defecte CPU.

Je zou de betreffende CPU eens kunnen verwijderen en de machine proberen te starten (deze machine werkt ook met 1 CPU aangesloten).

Bijdrager
    hendrik ijzerbroot

Ben je trouwens in het bezit van de originele meegeleverde cd’s? (de grijze dus). Dan kun je b.v. een hardware test proberen (opstarten met de ‘d’ ingedrukt).

Heb je die cd’s niet vraag het dan aan de vorige eigenaar want die horen er echt bij voor troubleshooting etc.

6 berichten aan het bekijken - 1 tot 6 (van in totaal 6)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.